אריאב: המשק הישראלי צריך להיערך גם לתסריט פסימי בשל אי הוודאות בעקבות המשבר בארה"ב

"צריך לעקוב ולראות איך מתאימים את המדיניות הפיסקאלית" * "תקציב 2008 אינו תקציב מרסן אבל הוא תקציב אחראי"

מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הבהיר היום כי המשק הישראלי צריך להיערך גם לתסריט פסימי בשל אי הוודאות בעקבות המשבר בכלכלה האמריקנית. "אנחנו צופים שהייצוא שלנו יסבול ממה שקרה בשבועות האחרונים בארה"ב, ואנו רואים בהחלט סימנים שעדיין לא ברורה תוצאתם הסופית וצריך להיות מוכנים לתסריט יותר פסימי", אמר אריאב והוסיף כי ישראל לא לקחה בחשבון את משבר הסאב-פריים בארה"ב, ולכן, לדבריו, כיוון שעדיין יש עדיין ויכוח על תוצאות המשבר ולא ברור לאן הולכת הכלכלה האמריקנית, על המשק הישראלי להיערך בהתאם.

"צריך לעקוב ולראות איך מתאימים את המדיניות הפיסקאלית", אמר אריאב, והבהיר, עם זאת, כי האוצר לא ישנה את התחזית הבסיסית על הצמיחה. "האינדיקטורים ממשיכים להיות חיוביים", הסביר, "נמשיך ונעקוב". לדבריו, "הייצוא הוא מנוע הצמיחה של המשק ולכן הרגישות שלנו צריכה להיות גבוהה", אמר.

אריאב, שהופיע היום בפני חברי ועדת הכספים של הכנסת, התייחס לנתוני הצמיחה במשק ולתחזית האוצר לשנת 2008. "תקציב 2008 אינו תקציב מרסן אבל הוא תקציב אחראי. המשק נהנה משיעורי צמיחה גבוהים בלא לחצים אינפלציוניים, והמשק הישראלי לא רגיל לזה", אמר והבהיר כי ב-2008 צופים באוצר שיעור צמיחה של 4.2 אחוז.

לדבריו, "אנו מסיימים שנה רביעית של צמיחה של 5 אחוז ומעלה כאשר זה גוזר צמיחה לנפש של כ-3 אחוז. אלו שיעורים כפולים מהמקובל במדינות ה OECD. יותר קל להגיע לשיעורי צמיחה גבוהים כשיוצאים ממיתון ויותר קשה לקיים נתוני צמיחה גבוהים כשהמשק נמצא במצב של צמיחה". אריאב הוסיף כי "הצמיחה במשק היא פועל יוצא של מדיניות הממשלה ושל אירועים בינלאומיים".


עוד אמר אריאב כי יש להכניס יותר אלמנטים של תחרות בשוק ההון ובמערכת הבנקאית, והטיפול בעוני חייב לעבור דרך הגדלת שיעור התעסוקה והגדלת שיעור השתתפות בשוק התעסוקה.