סקר: רוב גדול של ערעורים על שומות נדחה בבתי המשפט

עפ"י הסקר, בתי המשפט נוטים לתמוך בעמדת רשויות המס ולהטיל הוצאות גבוהות על המערערים, כך לרוב התביעה הופכת ללא כדאית

רוב גדול של ערעורים על שומות נידחה בבתי המשפט. כך עולה מסקר שערך משרד רוה"ח זיו, שיפר. הסקר, שבדק פסקי דין בשנתיים האחרונות, מראה כי בתי המשפט נוטים לתמוך בעמדת רשויות המס ולהטיל הוצאות גבוהות על המערערים, כך שברוב המקרים התביעה הופכת ללא כדאית.

מניתוח פסקי הדין של בתי המשפט המחוזיים, שביצע רו"ח יורם שיפר, עולה כי מרבית הערעורים על שומות נדחים, וכי לעיתים קרובות החיוב בהוצאות מייתר את התביעה. בבתי המשפט המחוזיים בשנתיים האחרונות - 81% מהערעורים נידחו ורק 19% היו לטובת הנישומים; בבית המשפט העליון פורסמו 13 פסקי דין בנושאי מסים, מהם 9 ערעורים נידחו ו-4 התקבלו.

שיפר מציין כי בתהליך השגה על שומה מול מפקחי מס הכנסה, ניתן להגיע לפשרות במקרים רבים. ואולם, לדבריו, יש לקחת בחשבון כי אם לא מגיעים לפשרה, בהליך המשפטי ייצא צו שיכלול את כל הדרישות שהעלה המפקח, לרבות אלו שלגביהן הוא היה מוכן להתפשר.

לדברי שיפר, לא אחת מפקחי המס מעלים עניין זה כאמצעי לחץ כדי לחתום על הסכם או כדי להתפשר בדיוני שומות. לאור זאת, ממליץ שיפר, לשקול היטב את נחיצותו של הליך משפטי, באותם מקרים שאי ההסכמות מגיעות להפרש של כמה עשרות אלפי שקלים בלבד.

שיפר מציין כי המציאות היא שדלתות בתי המשפט סגורות בפני הנישומים, ולכן עדיף להתפשר לפני שמגיעים לביהמ"ש. זאת, למעט במקרים עקרוניים, או במקרים בהם הפער בין הצדדים גבוה מאד והנישום בטוח בצדקת דרכו, או נקט בכל האמצעים העומדים לרשותו בניהול דיון מקצועי בטרם החליט לפנות לביהמ"ש. לדבריו, הניסיון מלמד כי מרבית המקרים של ערעור על שומה מסתיימים בפשרה בטרם הגיעו לביהמ"ש.