היועמ"ש לביהמ"ש העליון: לשנות פסק דין שאסר על אפוטרופוס לקבל כספים מהחסוי שלו

טען כי אם יישאר פסק הדין בעינו - ישמשו כאפוטרופוסים רק גופים ואנשים זרים העושים זאת בשכר, ואינם מעוניינים בכל ליבם בטובת החסוי

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע היום (ב') לבית המשפט העליון, כי הוא מבקש להצטרף לבקשה לדיון נוסף על פסק דין של העליון, בו נקבע כי אפוטרופוס של אדם אינו רשאי לקבל נכסים וכספים מהחסוי שלו.

מדובר במקרה שנדון בפני בית המשפט המחוזי בת"א, ובו אחיינית ששימשה אפוטרופוסית לדודתה הערירית בשנים האחרונות לחייה. האחיינית טיפלה בדודתה במשך שנים לפני מינויה כאפוטרופוסית וגם אח"כ. לפני מותה שינתה הדודה את המוטבים בקופת הגמל שלה, בה היו 680 אלף שקל, והורישה את כל הסכום לאחייניתה כאות תודה על טיפולה המסור. בנוסף הורישה לה כרבע מיליון שקל, שהוחזקו בחשבון בנק משותף לשתיהן.

לאחר מותה של הדודה, הגישו בני משפחתה האחרים, תביעה כנגד האחיינית בדרישה לקבל את כספי קופת הגמל. בית המשפט המחוזי דחה את התביעה.

בית המשפט העליון קיבל את ערעור הקרובים ברוב דעות השופטים אסתר חיות ואשר גרוניס וכנגד דעתה של השופטת עדנה ארבל. העליון קבע כי אפוטרופוס לא יכול לקבל מהחסוי שלו כספים או רכוש, אלא אם בית משפט יאשר זאת. הוא קבע כי הפעולה לרשום את האחיינית האפוטרופוסית כמוטבת בקופת הגמל של המנוחה פסולה, וכי על האחיינית להחזיר ליורשים האחרים את כספי קופת הגמל.

האחיינית הגישה, באמצעות עו"ד מיכאל טאוסיג, בקשה לדיון נוסף, והיועמ"ש החליט להצטרף לבקשה. היועמ"ש, באמצעות עו"ד ד"ר חיה זנדברג מפרקליטות המדינה, טוען כי ההלכה שנקבעה בפסק דין העליון יוצרת מצב שהציבור לא יוכל לעמוד בו. הוא מזכיר את המקרה השכיח שבו האפוטרופוס הוא קרוב משפחה של החסוי. לדבריו, אם יישאר פסק הדין על כנו, יווצר מצב שבו ילדי החסוי לא ירצו לשמש כאפוטרופוסים שלו, כדי לא להפסיד את חלקם בירושה.

היועמ"ש מסכים עם טענת האחיינית, לפיה אם יישאר פסק הדין בעינו - ישמשו כאפוטרופוסים רק גופים ואנשים זרים, העושים זאת בשכר, ואינם מעוניינים בכל ליבם בטובת החסוי. (דנ"א 6770/07).