יגאל בן חנן, נשיא רפא"ל USA: קיים שיתוף פעולה מעולה בין רפא"ל לבין רייתיאון

בן חנן אמר את הדברים ל"גלובס" בתגובה לידיעה שלפיה רייתיאון חשפה את "קלע דוד" ו"גנבה לרפא"ל את ההצגה"

יגאל בן חנן, נשיא ומנכ"ל רפא"ל יו.אס.איי, אמר הערב (ד') לגלובס, כי יש "שיתוף פעולה מעולה ופורה" בין רפא"ל לרייתיאון וכי שת"פ זה הוא אחד מהנכסים החשובים ביותר של רפא"ל. הדברים נאמרו בתגובה על ידיעה שפורסמה אתמול בגלובס, ושלפיה רייתיאון, מעמודי התווך של התעשיות הביטחוניות בארה"ב, חשפה באופן חד-צדדי את "קלע דוד", מערכת עתידית ליירוט קטיושות שהיא מפתחת יחד עם רפא"ל, במתחם התצוגות שלה בתערוכת הנשק הענקית AUSA, שנערכת עתה בוושינגטון.

"אין לנו שום חילוקי דעות עם רייתיאון לגבי חשיפת 'קלע דוד'; להיפך, חשיפת 'קלע דוד' במתחם של רייתיאון נעשתה בהסכמתנו ובתיאום מלא מפני שבביתן התצוגות שלנו לא היה מקום להציג את המערכת", אמר בן חנן.

כזכור, פרוייקט "קלע דוד" הושק בעקבות מלחמת לבנון השניה, לאחר שמשרד הביטחון העדיף את ההצעה של רייתיאון ורפא"ל על פני הצעה של תע"א. מערכת "קלע דוד" אמורה להיות המענה לירי טילים בטווח 40-250 ק"מ. המערכת אמורה למנוע מצב שבו ישובים בישראל יהיו חשופים לירי טילים בטווח בינוני, כפי שהצפון היה חשוף לטילי חיזבאללה.

בן חנן אמר, כי הגנה אווירית היא תחום פעילות אסטרטגי מבחינת רפא"ל. נוסף ל"קלע דוד" מפתחת החברה יחד עם רייתיאון מערכת להגנת שדות תעופה מפני טילי כתף שמשוגרים לעבר מטוסים נוחתים. המערכת, Vigilant Eagle, תורכב מחיישנים ומטילי יירוט שיוצבו סביב נמלי-תעופה.

יו"ר רפא"ל, אלוף (מיל.) אילן בירן, והמנכ"ל, ידידיה יערי, שהגיעו לוושינגטון לרגל תערוכת הנשק, נפגשו עם גורמים בכירים בגופי ממשל פדרליים ובתעשיות הביטחוניות האמריקניות כדי לקדם מכירות ושיתופי פעולה בתחומי הפיתוח והשיווק.

"אנו עושים כל מה שביכולתנו כדי לתמוך במלחמתה של ארה"ב בטרור הגלובלי וזה אחד הנושאים בפגישות שאנו מקיימים עם גויפים אמריקניים", אמר בן חנן.

בתערוכת הנשק חושפת רפא"ל את הגרסה הניידת של ספוטלייט (Spotlite), מערכת לאיתור וחיסול צלפי אויב, שמפותחת בסיוע מענק של המשרד לטכנולוגיות מתקדמות (DAPRA) בפנטגון. המערכת צפויה להגיע ליכולת זיהוי ברדיוס של 360 מעלות, היחידה מסוגה בעולם, ב-2008. ארבע, חמש שניות עוברות מזמן איתור צלף tuhc ועד העברת הנתונים לצלף של הכוח המותקף.

"זה יהיה אחד ממוצרי הדגל שלנו", אמר לגלובס יוסי גז, סגן נשיא רפא"ל יו.אס.איי. הוא צייין, כי הגרסה הניידת נמצאת בשימוש צה"ל כבר יותר משנה, אך היא נחשפת ללקוחות זרים רק עתה.

גז אמר, כי לרפא"ל יש נתח משמעותי מעבודות מיגון רכבים קרביים בעיראק. החברה ממגנת נגמ"שי ברדלי, בשת"פ עם ג'נרל דיינאמיקס. אשתקד הקציב הקונגרס 117 מיליון דולר למיגון ברדלי "וקרוב לוודאי שנקבל הזמנות מיגון לברדלי בסדר גודל כזה גם בשנים הקרובות", אמר גז.

רפא"ל ממגנת גם כלי AAV-7 של המארינס. מדובר בשיווק ישיר, ללא שותפות עם חברה אמריקנית, והכלים הממוגנים מועברים ישירות מישראל לעיראק במטוסים אמריקניים. כמו כן מציעה רפא"ל בארה"ב, זו הפעם הראשונה, מערכת ASM לפריצת קירות ופיצוץ בונקרים. חוזה למכירת המערכת לצה"ל נחתם לפני פחות מחודש. באחרונה זכתה רפא"ל במכרז למכירת מערכת לפריצת דלתות מרחוק, בשווי 52 מיליון דולר, לצבא ארה"ב.

אבנר רז, יו"ר תע"ש, אמר לגלובס, כי תחמושת מדויקת היא אחד מתחומי הפעילות המרכזיים של החברה. מוצרי תחמושת מדוייקת הם מהמבוקשים ביותר בצבאות תבל; "העולם כולו עובר עתה מתחמושת מסורתית לתחמושת מדוייקת, בין השאר גם משיקולים של הימנעות מפגיעה באזרחים ומשיקולי הגנת הסביבה", אמר רז.

תע"ש עונה לביקושים בכמה פיתוחים, לרבות "לב טהור", מערכת לניווט מדויק של פצצות מסוגים שונים לפי נתוני GPS. לדברי רז, רשמה תע"ש גידול משמעותי של מכירות תחמושת מדוייקת. להערכת מקורות בתעשיות הביטחוניות, מדובר בהכנסות של 100 מיליון דולר בשנה בשלוש השנים שחלפו.

במקביל מציעה תע"ש מערכות מיגונים ריאקטיביים, אקטיביים, פסיביים והיברידיים לכלי רכב צבאיים (חלק מהפיתוחים טרם הגיעו לשלב הבשלה). בין השאר מציעה החברה את "חתול פרא", רכב שטח ממוגן במיגון בליסטי, שמסוגל לנוע כמעט בכל תוואי, במיזם משותף עם החברה הצ'כית טטרא.

היצע נוסף של תע"ש: "רחרחן" (Sniffer), מתקן לגילוי כמויות זעירות של חומרי נפץ, תקניים ובלתי תקניים, על בני אדם או חפצים במיזם משותף עם SDT. לדברי רז, מתקן זה מעורר עניין רב בתערוכה.

תע"א מציעה בתערוכה מערכות פיקוד ובקרה נסמכות לוויין שמאפשרות תקשורת בין כוחות שפזורים בזירה; מל"טים, לרבות מיקרו-מל"ט בשם יתוש, שמשוגר ע"י חיילים בזירה; מערכות מכ"ם מתוחכמות מפיתוח תע"א שמסוגלות לספק הדמיית שטח, כמו בתצלום, בכל מזג אוויר; ומערכת פלייט גארד להגנה על מטוסים מפני טילים, בשת"פ עם תע"ש.

בעוד שאין נתונים מוסמכים על מספר המבקרים בכל ביתן במשטח התצוגות הענקי של AUSA, התרשמות של אורח לרגע היא, שהביתן של תע"א הוא אחד ממוקדי המשיכה הפופולריים ביותר בתערוכה, בעיקר בזכות הקרנות נון-סטופ של סרטון וידיאו מהוקצע, ערוך כסרט פעולה, שמתאר כיצד מוצרים של תע"א מסייעים בעריכת מצוד על טרוריסטים. קריינית מקצועית חיה, שניצבה ליד המסך, ליוותה את פס הקול של הסרט בתזמון מצוין ונעשתה מוקד משיכה בזכות עצמה.