הראל על הצעת תקציב 2008: ההכנסות ממסים מוערכות בחסר - הגירעון יהיה אפסי

לפי הצעת האוצר, שיעור הגרעון יעמוד על 1.6% * גם לגבי השנה הנוכחית צופים בהראל גביית מיסים מעבר לתחזית * עוד צופים בהראל כי הריבית במשק תעלה בחצי השנה הקרובה ל-4.25%

בתחילת השבוע הניחה הממשלה על שולחן הכנסת את תקציב המדינה לשנת 2008 שעומד על הוצאה של 315 מיליארד שקל - מדובר בתקציב הוצאה רגיל בסך 301 מיליארד שקל ובעוד 14.8 מיליארד של הוצאה מותנית בהכנסה. חלק מרכזי בתקציב הוא סעיף הכנסות המדינה ממיסים - הבוקר פירסמו כלכלני אגף הכלכלה והמחקר סקירה על הצעת האוצר ולטענתם תחזית ההכנסות ממיסוי נמוכה מדי והגירעון השנתי יהיה קטן מהצפוי.

לפי ספרי התקציב ההכנסות ממיסים יסתכמו בשנה הבאה ב-192 מיליארד שקל מתוכם 90 מיליארד שקל מס הכנסה, מס בורסה ומיסי נדל"ן ו-88 מיליארד שקל מיסים עקיפים. כלכלני הראל גורסים כי הגבייה תהיה גבוה יותר וכתוצאה מכך שיעור הגרעון התקציבי השנתי יהיה נמוך מ-1.6%, כפי שצופים באוצר אלא תעמוד על שיעור אפסי.

במידה והתקציב אכן יאושר במסגרתו הנוכחית ובמידה ואכן גביית המיסים תעלה על התחזית, עשוי הדבר להביא לפי כלכלני הראל לשיפור דירוג של ישראל או לסבב הפחתות ריבית מיסים, או לשניהם גם יחד.

יתרה מזאת, גם לגבי השנה הנוכחית מאמינים באוצר כי סך הגבייה בפועל יהיה גבוה ב-13-14 מיליארד שקל מההערכת האוצר.

בנוסף חוזים בהראל כי מדד המחירים בחודש ספטמבר ירד ב-0.5% ובאוקטובר הוא יעלה ב-0.2%. עוד צופים בהראל כי ריבית בנק ישראל תעלה בחצי השנה הקרובה לרמה של 4.25% מ-4% כעת. לגבי הארה"ב הם צופים כי ה'פד' יוריד עוד הריבית בששת החודשים הקרובים ל-4.25% מ-4.75% כעת. באשר לשער הדולר בעוד חצי שנה, זה יעמוד יעמוד על 3.945 שקלים, לפי הכלכלנים באגף הכלכלה והמחקר בהראל.