לקראת האטה בצריכה הפרטית? מדד אמון הצרכנים ממשיך במגמה הפסימית

ירד בספטמבר ב-2 נקודות; ירידה בכוונות הרכישה של מוצרים בני קיימא ודירות, עלייה ברכב ■ להורדת חוברת המדד

נמשכת המגמה השלילית במדד אמון הצרכנים של ישראל. המדד ירד בחודש ספטמבר ב-2 נקודות, לאחר יציבות באוגוסט וירידה של 4 נקודות ביולי. התפנית השלילית במדד החלה ביוני השנה, לאחר עליות ניכרות במחצית הראשונה של השנה. במהלך הרבעון השלישי של השנה נמחקה למעשה מחצית מהעלייה במדד מאז תחילת השנה.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

המדד החודש מבטא פסימיות גוברת לגבי מצבו הנוכחי של המשק, לצד יציבות מסוימת בהערכות לגבי העתיד. נתוני המגמה של המדד מלמדים עם זאת על המשך מגמה שלילית בולטת בהערכת המצב הכלכלי האישי העתידי. יצוין כי על פי הממצאים הסטטיסטיים, לציפיות האישיות יש את המשקל הגבוה ביותר בקביעת קצב גידול הצריכה הפרטית.

המגמה הפסימית של הציבור נרשמת למרות שאין כל סימן לשינוי בנתונים הרשמיים המתפרסמים על המשק הישראלי. נראה, אם כן, כי נתוני המדד מצביעים יותר על חשש ועלייה באי ודאות - בתחום המדיני-בטחוני וגם בתחום הכלכלי - לצד ירידה באמון הציבור במנהיגות הפוליטית.

ניתוח נתוני המדד מצביע עוד על המשך ירידה בכוונות הרכישה של הציבור בחצי השנה הקרובה, בעיקר בתחום מוצרים בני קיימא. ירידה קלה נרשמה גם בכוונות הרכישה של דירות. לעומתן, עלייה נרשמה בכוונות הקנייה בתחום הרכב.

להורדת חוברת המדד