חברתי זה הכי, אחי

כנס מעלה היה מפגן נוכחות של אנשי עסקים שחשוב היה להם להיראות שם

רבותי, מהפך. עולם העסקים הישראלי התחיל להפנים שהתחשבות בקהילה ובסביבה היא עניין חשוב, ולא רק ערכית, אלא גם עסקית. האינדיקציה הזאת נובעת מכנס "מעלה" שהתקיים אתמול, ושהבשורה שיצאה ממנו לא הייתה בדברים שנאמרו בו. הבשורה הייתה הנוכחות המאסיבית של דמויות מפתח במשק.

מי לא טרח ופינה לעצמו כמה שעות, אם לא יום שלם, כדי שיוכל לומר "הייתי שם";- גזי קפלן מנכ"ל קבוצת אסם-נסטלה; אביגדור קפלן מכלל; עמוס שפירא, מנכ"ל אל-על; עפרה שטראוסף יו"ר שטראוס גרופ; והמנכ"ל של הקבוצה, ארז ויגודמן; יאיר המבורגר, יו"ר קבוצת הראל; דני ימיני, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל; דורית סלינגר, מנכ"לית מעלות; אורי שני משיכון ובינוי; צבי זיו מבנק הפועלים; רועי ורמוס, וגם פרצופים "נכונים" כמו נאווה ברק, גליה אלבין ועו"ד אורי סלונים.

גילוי נאות: הרשימה המצוינת חלקית בלבד וקשורה רק לכושר זיהוי הפנים של הכותבת. היו שם עוד רבים וטובים, ובסך הכל כ-700 איש.

השורה התחתונה של הנוכחות הזאת ברורה: בון-טון חדש בא לשכונה. היום לחברות חשוב לפחות להצהיר שהן עושות למען הקהילה. בלי קשר למניעים שעומדים מאחורי זה - בין אם טהורים, בין אם ציניים - חשובה העובדה שבפועל, כדי להימנות על מדד מעלה בבורסה שמאפשר השקעה אתית על-פי קריטריונים של אחריות חברתית, צריך באמת לעשות. והחברות רוצות להיתפש כמי שעושות למען הקהילה, אז הן עושות. נקודה.

לא בכדי נוחי דנקנר שם סכומי עתק על סיוע ליישובי הצפון בעקבות מלחמת לבנון השנייה. ולא בכדי שרי אריסון, אותה אריסון שבשמה פוטרו כ-800 עובדים מבנק הפועלים בתקופת המיתון, עושה רבות למען הקהילה בצורות שונות ובסכומים נכבדים. לא בכדי שטראוס נותנת חסות לאירוע כמו כנס מעלה ועושה מפעלים שונים למען הקהילה. ולא בכדי קונצרן טבע תורם גם הוא את תרומתו.

לא זה המקום לפרט מה כל אחת מהחברות המצוינות להלן עושה כדי להיטיב עם הסביבה; מה שחשוב הוא שהיום כבר ברור שחברות, ולו מהטעם התדמיתי, צריכות לעשות למען הסביבה כדי לשפר את מצבת הלקוחות שלהן ואת מצבת ההשקעות של הציבור במניות שלהן.

וזה היה הסיפור של הכנס. הנשיא שמעון פרס,שהתקבל לקול תרועות חצוצרה מוקלטות כשהקהל עומד על רגליו, בטקסיות שנראתה הזויה משהו, הבחין בין מנהל לבין מנהיג בצורה מעניינת, כשציין שמנהל אחראי למה שיש בעוד שמנהיג אחראי למה שאין.

בהקשר שלנו, מה שאין הוא מה שחסר לחלשים בקהילה ושצריך לדאוג לספק. פרס הקביל את ההשפעה שצפויה להערכתו להיות לנושא האחריות התאגידית על העולם, לזו שהייתה עד כה לעשרת הדיברות על המוסר האנושי. "עשרת הדיברות הם היסוד של המוסר האנושי בעולם", אמר, והעריך שתחום הממשל התאגידי יהווה את התשתית לעולם העסקים המודרני.

טליה אהרוני, מנכ"לית מעלה סקרה את התפתחות עולם העסקים המודרני, לצד הונאות עסקיות מפורסמות (כמו פרשת אנרון, למשל) ואסונות טבע, ששימשו כזרזים להתפתחות תחום הממשל התאגידי עקב בצד אגודל. דב לאוטמן ריגש כשעלה לבמה בידיים שמוטות לצדדים אבל בפנים ובדברים שופעי חיוניות, ואמר שמחמם את הלב לראות קהל כל=כך עצום של אנשי עסקים שהגיעו ליום הזה.

אז אפשר באמת להתחיל לצטט ולספר מה נאמר אתמול, ונאמרו דברים חשובים ומעוררי השראה. אבל הסיפור הוא, כפי שדב לאוטמן אמר, שעולם העסקים הישראלי הצביע אתמול ברגליים, כשהמסר המשתמע הוא שלהיות מזוהה עם הנושא החברתי-סביבתי זה חשוב, חשוב ערכית וחשוב לעסקים.