בעקבות שידור תחקיר טיב טעם: עלייה של כ-10% בשיעור המאמינים ל"כלבוטק"

עפ"י סקר מכון "מחקרי הגל החדש", 67% מאמינים כעת לגרסת רפי גינת * ירידה של 25% בשיעור המאמינים לטיב טעם * בסקר הקודם, שפורסם ב"גלובס" לפני שידור התחקיר, כ-60% ציינו כי הם מאמינים ל"כלבוטק" וכ-11% - לטיב טעם

שידור תחקיר פרשת טיב טעם ב"כלבוטק" העלה את אחוז האוכלוסייה שמאמינה לממצאי התחקיר בכ-10% - מ-61%, שכבר הצהירו לפני שידור התחקיר כי הם מאמינים לממצאיו, ל-67% שהצהירו כך לאחר השידור.

במקביל, שיעור המאמינים לטיב טעם בכלל האוכלוסייה ירד ב-25% - מ-11% שהאמינו לגרסת רשת השיווק עוד בטרם שודר התחקיר, ל-8% שמאמינים לגרסתה לאחר השידור - כך עולה מסקר שערך מכון "מחקרי הגל החדש" עבור "גלובס".

הרייטינג שרשמה התוכנית ששודרה ביום ראשון האחרון, יותר מ-30%, עשה את העבודה: 83% מהציבור שמעו על פרשת טיב טעם לאחר השידור, זאת לעומת 49% שהצהירו כי שמעו על התחקיר עוד בטרם השידור.

אך עדיין, גם בקרב אלה שלא שמעו על הפרשה, כ-17% מאוכלוסייה, ישנו פער גדול לטובת אלו שמאמינים ל"כלבוטק" לעומת אלה המאמינים לגרסת טיב טעם. 47% ציינו כי הם מאמינים לגרסת "כלבוטק" לעומת 7% שציינו כי הם מאמינים לגרסת טיב טעם. 46% נוספים לא ידעו.

כזכור, טרם שידור התחקיר פרסם "גלובס" סקר בדבר תפיסת האמינות של "כלבוטק" וטיב טעם, כמו גם ההד התקשורתי שיצרה הפרשה עוד בטרם פרסומה. מהסקר הקודם עלה, כי 49% שמעו על הפרשה. בקרב אלה ששמעו על הפרשה 66% ציינו כי הם מאמינים ל'כלבוטק', 13% לטיב טעם ו-21% לא ידעו. בקרב אלה שלא שמעו על הפרשה, 56% מאמינים ל'כלבוטק', 9% לטיב טעם ו-35% לא ידעו.

עתה, כאמור, כשנשאלו הנסקרים האם הם מאמינים לגרסת טיב טעם, לפיה תחקיר "כלבוטק" - בו נראים חתולים מסתובבים בין עופות המיועדים להפצה על-ידי טיב טעם - מבוסס על צילומים מבוימים על-ידי עובדים אשר פוטרו מעבודתם ברשת, 8.4% אמרו כי הם מאמינים לטיב טעם לעומת 66.7% שציינו כי הם מאמינים ל"כלבוטק".

הסקר בוצע באמצעות האומניבוס השבועי של "מחקרי הגל החדש" בקרב מדגם מייצג של 502 מרואיינים, דוברי עברית, בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית עומדת על 4.5% . הסקר בוצע יומיים לאחר שידור התחקיר ב"כלבוטק" ויום לאחר מסיבת העיתונאים שערכה "טיב טעם" אשר זכתה לסיקור תקשורתי רחב.

יכול היה להיות יותר גרוע / פרשנות

מתוצאות הסקר הנוכחי עולה תמונה ברורה: "כלבוטק" הביאה לעצמה כ-30% רייטינג, אולם טיב טעם הביאה ל"כלבוטק" הרבה יותר, כ-50%. אז נכון, מצד אחד אפשר להשמיץ את טיב טעם כי בחרה באסטרטגיה שגויה, בחרה בארטילריה כבדה, אולי כבדה מידי, אולם מצד שני יש לזכור כי טיב טעם, מי שכבר עמדה למשפט "כלבוטק" בעבר ונמצאה אשמה, יצאה למלחמה מול אחת התוכניות הוותיקות והאמינות בטלוויזיה וכאן קשה להגיד שהיא הפסידה בנוק אאוט, עדיין כ-30% מפקפקים בתחקיר.

"כלבוטק" רכשה לעצמה במשך השנים מעמד של תוכנית תחקירים אמינה, אולי מהאמינות שיש, וככל הנראה מרבית הציבור יאמין לתחקירי "כלבוטק" באשר הם. לכן מבחינת טיב טעם העסק היה נראה תחילה כמעט אבוד.

בטיב טעם ידעו ויודעים אל מול מי הם עומדים. הם יודעים שאין להם מה להפסיד, זה הכול או כלום. לכן כבר לפני חודש בחרו בטיב טעם לצאת בקמפיין תקשורתי ומשפטי נגד ממצאי התחקיר. הם לא רצו להשאיר שום הפתעה לצופים בבית - גם לא את החתולים.

נכון להיום, טיב טעם במצב שהוא רחוק מלהיות טוב. נהפוך הוא - המצב גרוע. אולם יחד עם זאת, לגרסת "כלבוטק" מאמינים כ-70% מהאוכלוסייה (לעומת כ-60% לפני השידור) וב"טיב טעם" יודעים שהיה יכול להיות הרבה יותר גרוע, היה יכול להיות 100%.

במהלך התקופה הקרובה תמשיך טיב טעם להמשיך להוכיח שהתחקיר היה מבוים, שעושים לה עוול ומנקודה זו היא כנראה יכולה רק לעלות. ימים יגידו.