המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תכנית המתאר המחוזית הכוללת של תל-אביב

התוכנית נועדה להבטיח את המשך תפקודו של המחוז כמוביל הכלכלה הלאומית, עם דגש על פיתוח דרום המחוז

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את תוכנית המתאר המחוזית הכוללת של תל אביב (תמ"מ 5). שנועדה להבטיח את המשך תפקודו של המחוז כמוביל הכלכלה הלאומית עם דגש על פיתוח דרום המחוז. התוכנית הוכנה על ידי האדריכלים עדנה ורפי לרמן ועל ידי פרופ' אריה שחר ז"ל.

חשיבות אישור התוכנית בכך, שהיא מספקת למתכננים תמונה כוללת של שימושי הקרקע במחוז ומקצרת בכך את הליכי התכנון בעיר. תוכנית המתאר הקודמת של תל אביב תוכננה ב-1930 על ידי האדריכל הסקוטי גדס, שתיכנן את תל אביב כעיר המתאפיינת בשדרות וגנים. במרכז התוכנית גישה תכנונית חדשה, התומכת בעירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה, זאת בניגוד לגישה שהיתה נהוגה עד כה, המקצה שטחים נפרדים לכל אחד מהשימושים.

משמעות הדבר היא שמעתה מבני משרדים ייבנו בשכונות מגורים וימנעו את התופעה לפיה איזורי התעסוקה ננטשים בשעות הערב. התוכנית אינה כוללת שטחי פיתוח נוספים ודואגת לרצף שטחים פתוחים. בין השאר, פארק איילון, נחל הירקון, פארק הבאסה בהרצליה וכן פארקים רובעיים. בין שטחים אלה נמתחים צירים ירוקים המיועדים להולכי רגל ולרוכבי אופניים. היקף החניה המותר בפארק עירוני ראשי נקבע ל-1.5% מהשטח הפארק וזאת עד לאישור מסמך עקרונות בנושא זה.

התכנית גם קובעת תנאים ותמריצים לתהליכים של חידוש עירוני (פינוי בינוי) ומקדמת פעולות שימור, שיקום ובינוי מחדש של המרקם העירוני הותיק במחוז. הועדה דחתה המלצות לצמצם את מספר מוסדות הציבור העירוניים והמטרופולינים, אך במקביל העניקה גמישות בפריסתם ומיקומם מתוך כוונה לאפשר תהליכים של התחדשות עירונית, תוך שמירה על שטחים יקרי ערך אלה. הועדה גם החליטה לקדם חלופה לדרך עורקית מטרופולינית שתוכננה בנווה צדק וזכתה לביקורת קשה.