יעקב שיינין בגעגועים מפתיעים לרצועת הניוד: "יש לקבוע מיידית שער מינימום של 4.25 שקלים לדולר"

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים, אמר את הדברים בתוכנית "עסקים באוויר" ברדיו 99 * "הדולר הנמוך גורם נזק למשק, ועולה במונחי תוצר של שנתיים-שלוש. לא נכון לנו לנוע מזעזוע לזעזוע"

סקר גולשי גלובס
הדולר חזר ביום ו' אל מתחת לרף 4 השקלים - לקראת החלטות הריבית בישראל ובארה"ב השבוע להיכן לדעתך יגיע שער המטבע האמריקני בסוף השבוע הנוכחי
יעלה חזרה מעל 4 שקלים
ישאר סביב רמתו הנוכחית - 3.99 שקלים
אם הריבית בארה"ב תרד הדולר יצנח מתחת ל-3.95 שקלים
אם בארה"ב הריבית תרד ובישראל תעלה, הדולר יתחיל בצניחה נוספת

פרופ' יעקב שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים, התייחס הבוקר (א') ב"עסקים באוויר", תוכנית הבוקר של חגי גולן ברדיו 99, לשער הדולר שירד שוב ביום ו' האחרון מתחת לרף 4 השקלים. "במשק קטן כמו שלנו התנודתיות היא דבר שצריך לחיות איתו", אמר שיינין בתחילת דבריו.

השבוע, נזכיר, צפויה סביבת הריביות, הישראלית והאמריקנית, להשתנות, בימים ב' וד' בהתאמה. הפיתרון של שיינין מעט מפתיע: "שער מינימום של 4.25 שקלים", או בקיצור חזרה לימי רצועת הניוד שמשמעותה גם ירידה ברמת הגלובאליזציה של המשק.

לדברי שיינין, למשק הישראלי אין יכולת השפעה מהותית על שערו של הדולר מול השקל בעיקר בשל גודלו הקטן. "הכלכלה תפתור את העניין, איך? ע"י זה שהדולר כ"כ נמוך", הסביר שיינין, "הייצור התעשייתי קפוא כבר ארבעה חודשים ויעברו לייבוא. הייבוא יגדל, הייצוא לא יגדל ויהיה מחסור בדולרים".

למצב זה יש השפעה שלילית על המשק, ושיינין צופה פגיעה בטווח הבינוני: "זה עולה למשק במונחי תוצר של שנתיים שלוש. אני לא חושב שזוהי מדיניות נכונה, לנוע מזעזוע לזעזוע".

בנוסף מנה שיינין את ההשפעות העולמיות, שאליהן חשוף גם המשק המקומי: "זה גורם לזעזועים בטווח קצר, שמדכאים את הייצור המקומי. לוקח לך שנה, שנתיים, שלוש להחזיר את המשק למצב שהיה. מחירי האנרגיה - רק לפני חצי שנה היה מחיר הנפט 49 דולר לחבית. לפני שנה 80. העולם מזדעזע".

שיינין מציע, אפוא, לקבוע שער מינימום של 4.25 שקלים לדולר. לדעתו, עצם הצהרה על שער מינימום תביא את הדולר מעל לשער הזה. בנוסף, הוא שולל את האפשרות כי צעד כזה יוביל למסחר ספקולטיבי. "שער עליון מזמין ספקולציות, שער תחתון - לא", אמר שיינין.

בשורה התחתונה, אמר שיינין, "אם הכלכלנים חושבים ששער ריאלי צריך להיות מעל 4.2, בנק ישראל צריך לעשות את זה. מלמעלה אי אפשר לעגן את הרצועה, אבל מלמטה אפשר גם אפשר".