לידר על כי"ל: "הודעת פוטאש - ספין שנועד להסיט את תשומת הלב מהדוחות המאכזבים"

בלידר ממשיכין להאמין בכי"ל לרבעונים הקרובים, אך מזהירים שמחירי המניות בענף מתקרבים לשיא, ממנו יתחילו לרדת * פסגות אופק: "כי"ל ללא ספק תיהנה מעליות מחירים נוספות" * מניית כי"ל מזנקת 5.3% בשל שיבושים בהיצע של סיליבינט הרוסית

מניית כי"ל מרכזת היום עניין רב בעקבות הודעת פוטאש על הפסקת המשלוחים מרוסיה (ראו מסגרת), מה שעשוי להביא לפגיעה בהיצע ההדוק ממילא ולעליית מחירים בענף. האנליסטים ממהרים להגיב, ונראה כי שוררת תמימות דעים בקרבם כי חברות האשלג מנצלות את המצב להבעיר עוד יותר את הענף הלוהט ממילא.

האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי הון סבור כי מדובר בספין של פוטאש. "תראו מה עשתה מניית פוטאש ביום ה' האחרון מעבר מירידות חדות, שהגיעו לשיאן בתחילת יום המסחר (10%-), לסיום היום עם עלייה בשיעור של כ-5%". האנליסט מדגיש כי הירידה הגיעה בעקבות הדוחות המאכזבים שפרסמה החברה ביום ה', אולם בשיחת הוועידה שלאחר הדוחות מסרה החברה על הפסקה במכירות האשלג החדשות של פוטאש עד להודעה חדשה, מה שתדלק את המניה.

יש לציין כי בעקבות פוטאש הלכו כל חברות האשלג הגדולות, וגם איגוד יצרנית האשלג הביילורוסי BPC (המאגד את החברות אורלקלי וביילורוסקלי), כך שיש דברים בגו. אולם האנליסט מסביר כי "נראה שיש כאן ניסיון מוצלח של פוטאש ליצור ספין על מנת להסיט את דעת משקיעיה מן האכזבה הספציפית והפרטיקולרית מתוצאותיה הכספיות האחרונות, לצד מאמץ להפעיל לחץ ולבצר עמדות במסגרת מו"מ האשלג עם הסינים".

בורגן ממשיך להאמין בכי"ל ובגאות בתעשייה, והוא סבור כי המומנטום החיובי יימשך ברבעון או שניים הקרובים, אם כי הוא מזהיר באותה נשימה שמחירי המניות בענף מתקרבים לשיא, ממנו הן יתחילו לרדת.

"מחירי היעד למניות הדשנים מבוססים על 2008. התמחורים היום ברמות שיא וככל שהתמחורים הולכים ועולים, קשה להצדיק אוצם במודלים של הערכות שווי כלכליות" ציין בורגן בשיחה עם "גלובס". בבית ההשקעות שוקלים להעלות את מחיר היעד למניה ל-45 שקל, בהמלצת "תשואת יתר". בורגן סיכם, כי "חלק גדול מאוד מכל החדשות הטובות שאנחנו רואים בתעשייה כבר באות לידי ביטוי ברמות הנוכחיות של המחירים".

גם בבית ההשקעות פסגות אופק התייחסו היום להודעת פוטאש, ומסרו כי "תגובת חברות האשלג להודעת סילביניט מצביעה על עוצמתן אל מול הלקוחות. נראה שיצרניות האשלג מעוניינות למצות את המירב מהמצב הייחודי בו נמצא השוק כיום. כי"ל, שאינה חברה בתאגיד שיווקי גדול, אינה צפויה להערכתנו לעצור מכירות, אולם היא ללא ספק תיהנה מעליות מחירים נוספות".

כיל