הלוואת הענק של גולדמן זאקס לחברת החשמל בסך מיליארד דולר צפויה להיחתם עוד השבוע

בתקופה האחרונה התקשתה חברת החשמל, שצברה חובות של 53 מיליארד שקל, לגייס הון, על רקע אי-הוודאות בעניין השינוי המבני

הסכמי ההלוואה בסך מיליארד דולר של גולדמן זאקס לחברת החשמל, בניהול משה בכר, צפויים להיחתם עוד השבוע. השבוע (ב') נפגשה משלחת של בנק ההשקעות האמריקני עם בכירי האוצר, שמעון בן-חמו מרשות החברות וחזי קוגלר מנכ"ל משרד התשתיות. אתמול (ג') התקיים דיון נוסף בלשכת מנכ"ל האוצר ירום אריאב, לקראת גיבוש סופי של נוסח המסמכים.

קו אשראי של מיליארד דולר יביא לשיפור משמעותי במחנק האשראי של החברה. לחברה צבר חובות של כ-53 מיליארד שקל, חלקם ארוכי טווח. בתקופה האחרונה התקשתה החברה מאוד לגייס הון, על רקע אי-הוודאות בעניין השינוי המבני. החברה זקוקה לגיוס של מיליארד דולר בשנה, אולם מתחילת השנה גייסה כמה מאות מיליונים בודדים בלבד.

הממשלה, המחזיקה בשליטה במונופול החשמל, מעורבת בכל פרטי הנוסח ותנאי ההלוואות, וחייבת לאשר אותם, כדי למנוע מצב שחברת החשמל תתחייב לתנאים שימנעו או יקשו על הממשלה לבצע את הרפורמה המתוכננת במשק החשמל.

בנוסף, על נותן ההלוואה לדאוג למקור אחד להחזר הכסף, אם חברת החשמל תחולק למספר חברות בנות. כמו כן, נדרשים ניסוחי ביטחון שלפיהם מאחורי החברה עומדת ממשלת ישראל, גם אחרי הרפורמה, וגם אחרי שבעוד שנים, במשך חיי ההלוואה, עלולות החברות הבנות להנפיק מניות מיעוט בבורסה.

בכל השנים התערבה רשות החברות בניסוחים ובדקויות של תשקיפי גיוסי איגרות חוב, כדי למנוע את "סינדול" הממשלה בשינוי מבני. למרות זאת יש חשש כי חלק מהתשקיפים למשקיעים מוסדיים, בעיקר בארצות הברית, נוסחו באופן שעלול עדיין להוות עילה לתביעות השבה והחזר מיידי ברגע שהרפורמה תיכנס לתוקפה.

הלוואה של מיליארד דולר היא ככל הנראה ההלוואה הגדולה ביותר שניתנה אי-פעם במשק הישראלי. מדובר בהלוואה ל-20 שנה, עם תנאים נדחים, "גרייס", להחזר הקרן. לא ברור מה גובה הריבית; הצדדים מדברים על "ריבית נהוגה בשוק בימים אלה". עם החתימה הסופית צפויה חברת החשמל להוציא דיווח מיידי לבורסה. על הסכמי ההלוואה חותמת חברת החשמל והביטחונות להלוואה נובעים מעצם היותה חברה ממשלתית וספק החשמל היחיד למדינה.

חברת החשמל ניהלה בתקופה האחרונה מו"מ עם גופים פיננסיים אחרים. גורמים בכירים בדירקטוריון החשמל אמרו ל"גלובס" כי יש התקדמות משמעותית ומאמינים שההסכם ייחתם בימים הקרובים.

דובר חברת החשמל מסר בתגובה: "לכשתסיים את המשא ומתן, תודיע חברת החשמל על כך לציבור ולרשויות".