החברים של פואד: שר התשתיות בן-אליעזר מקיים קשרי ידידות עם עברייני גז שמסכנים את הציבור

הסיפור המלא - במגזין G * שר התשתיות ושתי חברות גז עברייניות, שהתנהלותן לפי הדרג המקצועי במשרד עלולה לגרום לאבידות רבות בנפש, מטפחים ידידות מופלאה. פקחי המשרד מבינים מה מצופה מהם

שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר אחראי מתוקף תפקידו על המלחמה בעברייני הגז בישראל. תחקיר מגזין G, שיתפרסם במלואו הערב, חושף כי השר מקיים קשרים חבריים ופוליטיים עם מנהלי חברות שהתנהלותן, לפי הדרג המקצועי במשרדו, כוללת ביצוע עבירות רבות בתחום הגז שעלולות לגרום אבידות רבות בנפש. אחת החברות שייכת למשפחתו של חבר קרוב ואחד מראשי אנשיו של פואד במגזר הערבי, השנייה נוהלה עד לא מזמן על-ידי יועצו לשעבר ומקורבו.

לפני כחודשיים דיווח משרד התשתיות על מעצרו של מנכ"ל "חברת גז ידועה" לאחר שזה נצפה על-ידי שוטרים מספק גז למתקן פיראטי ביישוב תלמי מנשה. בן-אליעזר הכריז כי המשרד "ימשיך לנהוג בעברייני הגז ביד חזקה", מאחר ש"מדובר בעניין של חיים ומוות".

מה שבן-אליעזר לא חשף היתה זהותו של המנכ"ל שנתפס: מוחמד אבו-חוסיין, מנכ"ל חברת "סטאר גז" ובנו של ג'לאל אבו-חוסיין, מהגורמים העיקריים לכוחו הפוליטי של בן-אליעזר במגזר הערבי. כך, למשל, בפריימריס האחרונים במפלגת העבודה שימש ביתו של אבו-חוסיין לכנס שארגן בן-אליעזר עבור אהוד ברק.

בסוף 2004 נעצר אבו-חוסיין במסגרת מבצע משותף של רשות המיסים ומשרד התשתיות בחשד להעלמת מס במיליונים ולביצוע עבירות גז שונות. רשות המיסים הגישה כתב אישום נגד "סטאר גז", ומשרד התשתיות הגיש שלושה כתבי אישום שכללו גם עבירות ממקרים אחרים.

גורמים המכירים היטב את חומר החקירה טוענים כי נאסף בה חומר רב, אולם בשלב מסוים "לקחו את הכול, שמו באיזו מגירה וסגרו את העניין". כתבי האישום, בין השאר לאחר התערבות של בכירים במשרד, הסתיימו בעסקת טיעון במסגרתה שילמה החברה קנס של 75 אלף שקל.

חברה אחרת המבצעת עבירות גז רבות, לטענת אגף הפיקוח, היא "אובק גז", שגם מנהליה נעצרו במסגרת המבצע שתואר לעיל. ביולי 2006, חודשיים לאחר כניסתו של בן-אליעזר לקדנציה השניה שלו במשרד התשתיות, מינה בעלי החברה, תמים יאסין, למנכ"ל החברה את אריק חדד. חדד שימש כיועצו של בן-אליעזר בקדנציה הראשונה שלו במשרד התשתיות, והוא נחשב לאחד מחבריו הקרובים מזה קרוב ל-20 שנה.

לחדד לא היה כל רקע קודם בתחום הגז. לפני כמה חודשים הוחלט לשלול את רשיון החברה בשל עבירותיה הרבות, והנושא נמצא בהליך ערר. בעלי אובק, תמים יאסין, אמר ל-G כי "לפני הקדנציה הנוכחית אגף הפיקוח השפיע על השר והמנכ"ל, והם נתנו לו להמשיך בניהול הלקוי והחובבני שלו. עכשיו יש שם שר ומנכ"ל שהצלחנו לשכנע".

בין השאר, מתכוון יאסין לרפורמה המתוכננת בשוק הגז, האמורה לקדם את התחרות בענף מחד, וכך להגדיל את כוחן של החברות הקטנות, וכן להביא לביטולה של ועדת הערר במשק הגז.

החברות פועלות כעת למנוע את ביטולה של ועדת הערר, שבאופן כמעט סדרתי ביטלה בשנים האחרונות שלילות רישיון של חברות. בן-אליעזר אומר בתגובתו כי יתעקש על הביטול, אולם גורמים שונים בענף ובמשרד טוענים כי יש אינדיקציות רבות שלט זה המצב.

תגובות לכתבה

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי בעניינו של אבו-חוסיין קיבל השר חוות דעת מהיועץ המשפטי כי "עליו לנהוג במר אבו-חוסיין כבכל אזרח אחר, ללא כחל ושרק ובלא משוא פנים. וכך היה".

בעניין חדד נמסר כי כל פניותיו לשר נעשות בדרכים המקובלות ונעשות באופן ענייני. כן נמסר כי "בכל שלב לא הועברו, לא מועברים ולא יועברו למנהל אגף הפיקוח", מסרים כלשהם "להימנע מפעילות כלשהי נגד חברה זו או אחרת". לא נמסר כי השר פסל עצמו מלעסוק בענייניהן של "סטאר גז" ו"אובק" מפאת קשריו האישיים.

אובק גז הכחישה בתגובה כי קיבלה יחס מועדף כלשהו משר התשתיות. המנכ"ל, תמים יאסין, טען כי "האגף לפיקוח במשרד מנסה לחסל את החברות הקטנות בעוד השר והמנכ"ל מנסים לאזן מדיניות זו". יאסין הוסיף כי חדד לא היה מנכ"ל החברה אלא "רק עבד כאן".

ג'לאל אבו חוסיין בתגובה: "כולם בצמרת מפלגת העבודה חברים שלי אבל אני אף פעם לא מעלה בפניהם עניינים אישיים. עם פואד אני לא מדבר על נושא הגז בארבע עיניים בכלל". כשהוא נשאל אם הפקחים לא חוששים לאכוף את החוק בגלל החברות הזאת, הוא עונה, "להפך. הנה, תפסו לי עכשיו משאית בתלמי מנשה".

itayrrr@walla.co.il