שמעון פרס: "אני לא בוחן נתוני כלכלה מדי שנה כי זה לא מציאותי"

בוועידה לייצוא ושיתוף-פעולה בינלאומי אמר נשיא המדינה: "הצמיחה לא תלויה רק בממשלה אלא בחלוצים ולוקחי הסיכונים, המסתכלים כל יום מחדש על משהו חדש"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר היום בוועידת רה"מ לייצוג ושיתוף פעולה בינלאומי כי "הכלכלה הישראלית ניהנת מיחסיה הכלכליים בעולם. יש הסכמי סחר עם ארה"ב וגם עם אירופה. טיבה של הכלכלה ידוע בחוץ וגורם לנו גאווה רבה".

"הגידול ביצוא חצה את הערכותיי הקודמות. כל תוספת מיליארד שקל מביאה לתוספת של 0.4% בתוצר ולתוספת של 11 אלף עובדים במשק - אולם יש עוד עבודה ויעדים רבים להשיג. אני מקווה שגם יעדים אלה יושגו לפני התחזיות שלי. אני מאמין במודל האירי שאומר כי כל הגורמים צריכים לוותר על חלקים מכוחם מתוך שותפות אמת. התוצר הישראלי לנפש צריך עוד לגדול - גם ההסתדרות שותפה לכך".

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר: "אני לא זוכר בעבר כלכלן אופטימי. היום אני רואה שינוי - לא נראה עוד כלכלן בלי חזון, לקיחת סיכונים, בדיקת העתיד וכזה המוכן לשנות דברים. לכן אני לא בוחן נתוני כלכלה מדי שנה כי זה לא מציאותי אם רוצים להשוות ולחזות את העתיד דרך ראייה רחבה יותר".

"הכנסה נובעת מהישגים בעבר ולא רק מלמידה אלא מעשייה. אני רואה היום שינויים מהמקום שאני מסתכל. ניקח את סין לדוגמה. אני חושב שסין תעבור מהפכה נוספת בעקבות המעבר לערים מהכפרים. בקרוב נראה שינוי גדול בכלכלה שם בגלל השינוי הפנימי".

עוד אמר הנשיא: "לחברות הגלובליות יש כוח שלא מגיע ממקום צבאי או משטרתי - הכוח נובע מרצון טוב. לביל גייטס אין צבא ולא משטרה הוא נסמך על הצרכנים אך גם על האווירה סביב והיציבות. איפה שממשלות מפסידות אזרחים מרוויחים ובלי לחזור אחורה. זה מה שקרה בעולם וגם בישראל. הצמיחה לא תלויה רק בממשלה אלא בחלוצים ולוקחי הסיכונים המסתכלים כל יום מחדש על משהו חדש. צמיחה לא תושג רק על-ידי השקעה ממשלתית".

"במזרח התיכון יש מיליוני אנשים והאוכלוסיה צפויה להכפיל עצמה בקצב מהיר וצריך להיערך לכך".

"באשר לחזון התעשייה בבקעה", אמר הנשיא, "ים המלח אינו ים המוות אלא ים הנמצא בתהליך של מוות צריך להזדרז ולסייע לו מייד אחרת יהיה אסון אקולוגי. יש דרכים לפתור זאת אני רוצה לפתח את האזור בזכות השלום וללא גבולות. הטבע משתנה ולכן צריך לשנות את ההתנהגות אליו ולשמור עליו"

אלי ישי, סגן ראש הממשלה ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה, אמר כי "כלכלת ישראל עברה בשנים האחרונות שינויים רבים. בעבר הסתמך המשק על חקלאות ועבר לטכנולוגיה, מודרניזציה ויידע. אבל הממשלה היתה גורם עיקרי לכך. ישראל ידועה כארץ זבת חלב ודבש. טעות לחשוב שאין בארץ משאבים - ההון האנושי הוא המשאב העיקרי, הוא היתרון שלנו. תפקידי ותפקיד הממשלה הוא מצד אחד לא להפריע וגם להגדיל הון זה".

עוד אמר השר כי "המשק הישראלי צפוי לצמוח ב-5.1% השנה. הצמיחה מגדילה תעסוקה ותעזור לצמצם את העוני. גם האבטלה יורדת לאחרונה אולם חייבים להבטיח הכנסה לכולם וצריך להביא תוצאות טובות יותר. אני שואף להעמיק צמיחה לא רק בזכות הטכנולוגיה אלא גם התעשייה המסורתית והפריפריה. ישראל מקוב מונה על ידי לקידום העניין".