מיסז'ניקוב כופף את האוצר: גיל הזכאים למס הכנסה שלילי יירד מ-67 ל-55

ההסכמה תעודד בני 55 ומעלה לצאת לעבודה; הרפורמה תחול גם על בני 23 עד 55, הורים לילדים עד גיל 18; גובה ההטבה המרבי - 500 שקל בחודש

הסכמה בין האוצר למיסז'ניקוב סביב מס הכנסה שלילי: לגלובס נודע כי סלע המחלוקת בין יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ סטס מיסז'ניקוב לבין משרד האוצר, סביב גיל חתך הזכאים להטבת המס- שמנע את קידום הרפורמה- הוסר והצדדים הגיעו להסכמה, על פיה גיל הזכאים להטבת המס יעמוד על 55 ומעלה, בניגוד לעמדת האוצר, שביקש לקבוע את גיל הזכאות על 67. הרפורמה במס הכנסה שלילי נועדה להגדיל את ההשתתפות במעגל העבודה ולצמצם את העוני. על פי הסיכום אליו הגיעו הצדדים, ההטבה תיתן תמריץ לבני 55 ומעלה שלא עובדים להשתלב במעגל העבודה, כך שיותר אנשים מבוגרים ישתלבו בו. על פי ההסכם, ההטבה תגולגל גם לעובד וגם למעסיק, כך ששני הצדדים ייהנו ממנה. באוצר ביקשו להחיל את ההטבה על גיל 67, אולם ספק אם מתן ההטבה לבני גיל זה היה מעודד בני גיל זה לצאת לשוק העבודה.

על פי הסיכום שהושג בין מיסז'ניקוב לבועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים, אדם המשתכר מעל מחצית משכר מינימום- 1,725 שקל - יהיה זכאי למס הכנסה שלילי. הזכאות להטבה תחל מגיל 23 אם כי ייתכן שבלחץ וועדת הכספים הגיל אף ירד ל-21- וועד עובדים בגיל 55, שלהם ילדים עד גיל 18. להטבה יהיו זכאים אף בני 55 ומעלה, שאין להם ילדים, בכפוף לתנאים שונים כגון הכנסתם, זכאותם לקיצבאות ועוד. על פי הסיכום, גובה ההטבה יעמוד על כמה מאות שקלים בחודש, כשגובה ההטבה המקסימלי יעמוד על 500 שקל בחודש, בהתאם למדרגות שייקבעו לנוכח היקף השכר של העובד ומספר הילדים שיש לו. המס יועבר לחשבון הבנק של הזכאים בארבעה תשלומים שווים.
להטבה יזכו גם העצמאים, כפי שכבר פורסם בגלובס, שייהנו ממס הכנסה שלילי על ידי קיזוז מסים אחת לשנה.

מיסז'ניקוב פעל נמרצות בחודשים האחרונים לקידום מס הכנסה שלילי ככלי למאבק באבטלה. אולם על אף הנכונות שלו לקדם את הנושא, אי הסכמה עם האוצר על חתך גיל הזכאות להטבת המס, הביאה אותו להקפיא את המגעים בארבעת החודשים האחרונים. מיסז'ניקוב ביקש לרדת ככל האפשר בגיל הזכאים ואילו באוצר לא היתה הסכמה למהלך שכזה. "צריך להוציא ממעגל העוני אנשים מבוגרים ולאנשים האלה מגיע לחיות בכבוד. המדינה מזניחה דווקא אוכלוסייה זו ומביאה אותה למשברים קשים", אמר מיסז'ניקוב.

ביום שלישי הבא תקיים וועדת הכספים של הכנסת דיון בנושא. לקראת הדיון, צפוי מיסז'ניקוב בתחילת השבוע להיפגש עם חברי הוועדה במטרה לשכנעם לתמוך בהסכם. חברי הוועדה, ככל הנראה, ינסו ללחוץ על האוצר להוריד עוד יותר את גיל תחילת הזכאות למס הכנסה שלילי ולהעמידו על 21.

לאחר שהשיג מיסז'ניקוב הסכמה בסוגיית שווי השימוש ברכב ובפנסיה חובה, צפוי שיביא את הרפורמה לצמצום הפערים החברתיים הכוללת את הרפורמה במס הכנסה שלילי, את שווי השימוש ברכב ואת חוק פנסיה חובה, להצבעה בוועדה כמקשה אחת כבר בשבוע הבא או בשבוע שאחריו. לאחר אישור הרפורמה, תתפנה ועדת הכספים לדיונים על חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנת 2008.