נכשל הליך הגישור בתביעות החיילים בקישון; השופט שמואל ברלינר פסל את עצמו

סגן נשיאת המחוזי בחיפה פסל עצמו משום שרעייתו היתה עד לאחרונה שותפה של אחד מעורכי הדין המייצג כמה מחברות הביטוח בתיק

סגן נשיאת המחוזי בחיפה, השופט שמואל ברלינר, פסל עצמו מלדון בהליכים המקדמיים בתביעות הנזיקין של חיילים הטוענים שחלו בסרטן כתוצאה משחייה במי הקישון. זאת, משום שרעייתו היתה עד לאחרונה שותפה של אחד מעורכי הדין המייצג כמה מחברות הביטוח. ברלינר אף הודיע על כישלון הליכי הגישור בתיק.

מדובר בתביעות לפיצויים בגין נזקי הגוף (מחלות) בהן לקו לוחמי צה"ל, לטענתם עקב חשיפתם למי הקישון (צלילה, שייט וכו') ולחומרים המסוכנים שבמימיו במהלך שירותם בצבא. התביעות הוגשו נגד המפעלים שבאזור הקישון ונגד חברות הביטוח.

התביעות אמורות להתברר בפני השופט רון שפירא, החל מינואר 2008, כל יום שני בשבוע. בינתיים, הובאו התיקים לברלינר כדי שינסה לקיים הליך של גישור, תוך ניסיון לקדם פשרה או הסדר בין הצדדים. עם זאת, ברלינר ציין שייתכן שהנשיאה בלהה גילאור תעביר לטיפולו חלק מהתיקים.

אלא שברלינר הודיע לצדדים שעו"ד עדי מיכלין, המייצג את חברות הביטוח מגדל, סהר והמגן, היתה עד לפני כשנתיים שותפה למשרד של רעייתו, עו"ד נעמי לביא. "הובא לידיעתי", הוסיף השופט, "שההסדר הכספי ביניהם הוא שאפשר שהיא זכאית לקבל ממנו אחוז מסוים מהשכ"ט עבור הייצוג בתיקים אלה".

בעקבות זאת, ביקשו 11 מבין 44 הנתבעים מברלינר לפסול עצמו. החיילים, המיוצגים ע"י עו"ד משה קפלנסקי, התנגדו לכך, בנימוק שלביא אמורה לקבל שכ"ט לפי שעות ולא לפי תוצאות בתיק.

"במצב שנוצר אין מנוס מלקבל את טענת הפסלות", החליט ברלינר, והוסיף ש"לא נראה סיכוי של ממש להשגת פשרה או הסדר, בין הסדר דיוני או הסדר מהותי, לגבי השאלות שבמחלוקת". ברלינר אף הודיע על סיום הליך הגישור. (ת.א. 972/00).