עיני ייפגש הערב עם יולי תמיר ועם אריאב בניסיון להביא לפתרון משבר המורים העל-יסודיים

(עדכון) - מוקדם יותר נדחה הדיון בצווי המניעה למורים השובתים ב-24 שעות לבקשתו של עיני

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ייפגש הערב בשעה 20:00 עם שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, ועם מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, כחלק ממאמציו להביא לפתרון משבר המורים העל-יסודיים.

מוקדם יותר ביקש יו"ר המרכז לשלטון מקומי, עדי אלדר, מביה"ד הארצי לעבודה לדחות ב-24 שעות את הדיון בהוצאת צווי המניעה למורים השובתים, שאמור היה להתקיים היום. זאת בעקבות בקשתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. עיני ביקש למצות את המו"מ על המתווה לפתרון שאותו הציע השבוע.

עיני עדכן הבוקר את חברי ההנהגה בשיחות שקיים בסוף השבוע עם אנשי משרד החינוך ומשרד האוצר, ואמר כי התרשם שהביעו נכונות לבחון את המתווה שהציע לפתרון המשבר. על-פי מתווה זה, יזכו המורים העל-יסודיים להעלאת שכר של 26% בפריסה של מספר שנים בגין הרפורמה, בתמורה להסכמתם לתוספת שעות עבודה.

לכאורה מדובר בתוספת דומה לזו שהובטחה למורים בבתי הספר היסודיים החברים בהסתדרות המורים, אך המתווה של עיני מציע "פריסת רוחב" ולא "פריסת עומק". פריסה זו תהיה על-פי מועדים מוסכמים ולא על פי מספר בתי הספר שיצטרפו לרפורמה ויישמו אותה בפועל, כפי שנקבע בהסכם עם הסתדרות המורים.

בנוסף, עיני הזכיר בהצעת המתווה כי ארגון המורים שומר לעצמו את הזכות לקיים מו"מ על הפחתת מספר הילדים בכיתות - דבר שאמור להקל על עבודת המורים ולשפר את איכות ההוראה.

בימים האחרונים הודיע יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, כי הוא מקבל את המתווה של עיני, אולם במשרד האוצר עדיין התנגדו. זאת ככל הנראה בשל ההבנה כי אימוץ המתווה יחייב לשנות את ההסכם עם הסתדרות המורים. אל עיני הצטרף כמתווך גם אלדר שביקש במקביל מבית הדין לעבודה להוציא צווי מניעה נגד מורים שובתים האמורים להכין תלמידים לבגרויות.

בשעות הבוקר הנהגת ההסתדרות החליטה היום (א'), בתום ישיבה של מספר שעות, להסמיך את עיני לנקוט כל פעולה, לרבות צעדים ארגוניים, כדי לקדם פתרון מהיר למשבר המורים העל יסודיים. הערב צפוי עיני לקיים פגישה עם הגורמים המעורבים במו"מ, לפני שיחליט על צעדיו הבאים.

אם תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה, ייתכן כי בית הדין לעבודה לא יקבל את העילה להכרזה, מפני שהמורים אינם חברים בהסתדרות הכללית. מסיבה זו, ההערכה היא כי עיני עשוי להורות על "צעדי הזדהות" שעלולים לשבש את פעילות המשק, אך הם כשרים מבחינה משפטית. במסגרת זו ייתכנו עיצומים לפרקים קצרים במשרדי הממשלה ובחברות וגופים השייכים לסקטור הציבורי, לרבות הנמלים וחברת החשמל.

עו"ד סיגל פעיל, שמייצגת את ארגון המורים, ביקשה מטעם המורים לדחות על הסף את הבקשה להוציא את צווי המניעה. "ביקשתי סילוק על הסף בטענה שהבקשה הוגשה בחוסר סמכות, ובניגוד לעמדת רבים מראשי הרשויות", הסבירה פעיל. לבקשה צורפו שמונה תצהירים של ראשי ערים המתנגדים לצווי המניעה.

המורים, שממשיכים להפגין במחאה על אי ההתקדמות במו"מ על שכרם ותנאי עבודתם, יצאו בסוף השבוע בקמפיין אישי וחריף מהמתוכנן נגד ראש הממשלה אהוד אולמרט, כתוצאה מאי התערבותו האישית לפתרון המשבר בתום כ-20 ימי שביתה. "אפס אחד גדול, זה מה שאולמרט חושב שמגיע למורה של הילד שלך", נאמר בקמפיין. "בחשבון פשוט", על-פי משפט המחץ בקמפיין, "בשביל אהוד אולמרט הילד שלך שווה אפס". היום צפויים המורים לאשר העלאת קמפיין בעל אופי חריף עוד יותר.