מועצת המובילים: "סגירת כביש מס' 1 לתנועת משאיות היא אבסורדית"

זאת בתגובה לתוכניתו של משרד התחבורה לאסור על כניסת משאיות לכבישים מרכזיים * בשלב הראשון מציע כפיילוט לסגור את כביש 1 למשאיות בין השעות 6:00-10:00 ממחלף שער הגיא ועד מחלף שורש

משרד התחבורה מגבש תוכנית חדשה שתאסור על כניסת משאיות לכבישים מרכזיים כדוגמת כביש ירושלים-ת"א (כביש מספר 1) ונתיבי איילון (כביש מספר 20).

בשלב הראשון, מציע משרד התחבורה כפיילוט לסגור את כביש מס' 1 לתנועת משאיות בין השעות 6:00-10:00 ממחלף שער הגיא ועד מחלף שורש, במטרה לצמצם את עומסי התנועה. לפי התכנון, תנועת המשאיות תנותב מכביש מס' 1 לכביש 443 (מודיעין-ירושלים) הנחשב לעמוס פחות, ובכך יופחתו הפקקים בכניסה לירושלים.

התוכנית החדשה נדונה מזה מספר חודשים במשרד התחבורה, ואינה קשורה להצעת חוק דומה של המשרד לאיכות הסביבה שפורסמה השבוע. על גיבוש התוכנית, שככל הנראה תכלול גם אופציה להרחבת הובלת המטענים באמצעות הרכבת, הופקד המדען הראשי במשרד התחבורה, פרופ' יוסי פרישקר, והיא זוכה לתמיכתו של שר התחבורה, שאול מופז.

הכוונה להגביל את כניסת המשאיות לכביש ירושלים-ת"א כבר מעוררת התנגדות חריפה, הן בעיריית מודיעין, והן בקרב מועצת המובילים והמסיעים, המייצגת את נהגי המשאיות.

בעיריית מודיעין חוששים, כי הפניית המשאיות לכביש 443, תיצור פקקים בכניסה לעיר, שכבר כך היא עמוסה למדי. כמו כן, טוענים בעירייה, כי משאיות ייאלצו לחצות את העיר כדי להגיע מכביש ירושלים-ת"א לכביש 443. זאת מאחר וכביש עוקף מודיעין טרם נפתח לתנועה.

במקביל, גם מועצת המובילים הודיעה כי תתנגד נחרצות לסגירת הכביש לתנועת משאיות. לפי נתוני המועצה, מדובר בנפח תנועה של 100 משאיות לשעה, השקול ל-400-500 כלי רכב פרטיים.

במכתב ששיגר יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, למפקד אגף התנועה במשטרה, ניצב אבי בן חמו, נכתב, כי נפח תנועת המשאיות לא יקטן לאור העובדה שהשעות בהן מדובר הינן העמוסות ביותר מבחינת העברת סחורות. "סביר להניח כי תנועת כלי הרכב הפרטיים לא תרד משמעותית מציר 443 - מכאן שיוצר גודש בלתי סביר לאורך הציר ובכניסה לירושלים", כתב.

בן הרוש ציין עוד כי צירי התנועה הקיימים אינם נותנים כיום מענה סביר לתנועת כלי הרכב, כך שהגבלת המשאיות לא תפתור את בעיית עומסי התנועה בכביש ירושלים-ת"א.

לדבריו, בניגוד להצהרותיו בדבר עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, משרד התחבורה ממשיך לעודד את השימוש ברכב הפרטי, וזאת על חשבון הגבלת המשאיות. "אין ספק שהנזק מההחלטה עולה על התועלת וטומן בחובו סכנות בטיחותיות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "אין כל בסיס לטענות המובילים. היום 40% מהתנועה לירושלים עוברת דרך כביש 443, והפניית המשאיות תסייע להקלת עומסי התנועה בכביש מספר 1".