זליכה מתנגד לגביית אגרה על הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל

לדבריו, המדינה סללה את הכביש מחשבונה ולכן אין מקום להעביר אותו לדרך ארץ ללא מכרז

החשב הכללי ירון זליכה, מתנגד להגדרת הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל, מצומת ראם עד קרוב לבאר שבע ככביש אגרה, ומתנגד לכוונה של משרדי האוצר, התחבורה וחברת חוצה ישראל לתת בידי "חברת דרך ארץ" הסכם תפעול למשך 25 שנים, בלא מכרז. עמדת זליכה, זוכה לתמיכת ח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת שהיא הגוף המוסמך לאשר או לדחות הגדרת כביש ככביש אגרה. ארדן כבר קבע מועד לדיון בנושא והודיע למשרדי האוצר והתחבורה כי אין בכוונתו לתמוך ולאשר הפיכת הכביש הדרומי לכביש אגרה.

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל ייפתח בעוד כשבועיים, ככביש חופשי ולא ככביש אגרה. זאת בניגוד למתוכנן על ידי הממונה על התקציבים באוצר קובי הבר, מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן וחברת חוצה ישראל.

כבר עם תחילת סלילת הכביש במימון מלא של המדינה, היתה כוונה להפוך אותו לכביש אגרה, אולם שר התחבורה הקודם מאיר שטרית התנגד לכך. על פי החוק, כביש אגרה צריך להיות מוכרז ככזה באישור ועדת הכלכלה בכנסת. הקטע הדרומי של חוצה ישראל לא הוגדר ולא אושר ככביש אגרה, ולפיכך נסלל על ידי המדינה.

משרד האוצר והתחבורה מבקשים להפוך אותו לכביש אגרה בטענה שתשלומי הנהגים יממנו את התחזוקה שלו. אחת הטענות נגד הפיכת הכביש הדרומי לכביש אגרה היא שחברת מע"ץ כבר מתחזקת אלפי ק"מ של כבישים במדינה והיא תוכל לתחזק את הקטע הדרומי בתוספת תשלום של כמה מיליוני שקלים. וזאת בניגוד לעלות נוכחית של 30 מיליון שקל, שעוד עלולה לעלות במהלך השנים, בהסכם ל-25 שנים עם דרך ארץ של אפריקה ישראל.

לפני מספר שבועות הודיע החשב כי אין מקום לאשר את העסקה עם דרך ארץ. לדבריו, למדינה יש עניין שהקטע לא יהיה כביש אגרה מכיוון שהוא מזין תנועה לתוך כביש חוצה ישראל. למדינה ולדרך ארץ יש למעשה אינטרסים סותרים. לדרך ארץ יש אינטרס בהגדרת הכביש ככביש אגרה, כי אם ייגבה תשלום בגין נסיעה יזרמו פחות כלי רכב לחוצה ישראל, מה שאומר שהמדינה, על פי ההסכם שחתמה עם דרך ארץ, תממן את ההפרש. יתר על כן, אם יסעו פחות כלי רכב בכביש, לא יהיה צורך מיידי להרחיב אותו שכן בהסכם הבסיסי כתוב שההרחבה היא על חשבון דרך ארץ.

בעיה שניה אותה העלה זליכה בהתנגדותו היא שהממשלה קובעת כבישי אגרה כדי להימנע ממימון על חשבונה. אולם במקרה הזה המדינה כבר מימנה את כל עלות הכביש, ויש לה חברה ממשלתית, החברה הלאומית לדרכים, שמקיימת את תחזוקת כבישי ישראל.

בנוסף, לדעת זליכה יש בכוונה להעביר את תפעול גביית האגרה לדרך ארץ משום העברת נכס מדינה בלא מכרז. כאילו היו לוקחים היום את דרך חיפה ומוכרים אותה לתפעול אפריקה ישראל בלי מכרז.