ארגון אמריקני: להעלות באנאפוליס סוגיית הפיצוי לפליטים היהודיים ממדינות ערביות

הארגון, "צדק ליהודים ממדינות ערב", חשף מסמכים על שיתוף פעולה בין ממשלות ערביות להפיכת אזרחיהן היהודיים כבני ערובה במאבק נגד הקמת ישראל

ארגון אמריקני, "צדק ליהודים ממדינות ערב", קורא היום (ב') לממשלת ישראל ולקהיליה הבינלאומית להעלות בוועידת אנאפוליס את סוגיית הפיצויים לפליטים יהודיים ממדינות ערביות, שנמלטו או גורשו מארצות הולדתם לפני ואחרי הקמת ישראל, ושנכסיהם, בשווי מצרפי שנאמד במיליארדי דולרים, הוחרמו.

בוועידה בניו-יורק, בהשתתפות משלחות מעשר מדינות, ובכללן ישראל, הביעו נציגים אכזבה מהאדישות, כהגדרתם, שמגלה ממשלת ישראל כלפי העוול שנגרם לכ-850 אלף יהודים שנעקרו מבתיהם. "אלה הפליטים שהעולם שכח", אמרו דוברים בוועידה.

מורת רוח מיוחדת עוררו התבטאויות של שרת-החוץ, ציפי ליבני, וראש הממשלה, אהוד אולמרט, על בעיית הפליטים הערביים, בלי להתייחס כלל לבעיית הפליטים היהודיים. בנאום בכנסת בספטמבר אמרה ליבני, כי הקמת מדינה פלשתינית היא "פיתרון לאומי אינטגרלי לבעיית הפליטים (הפלשתיניים)". התבטאות דומה נכללה בנאומה בעצרת הכללית של או"ם.

בנאום בכנסת באוקטובר אמר אולמרט, כי הוא מבין את "מצוקת הפלשתינים וחש אמפתיה עמוקה לסבל שנגרם להם בעקבות הסכסוך שלנו". ליבני או אולמרט לא טרחו להביע הבנה או אמפתיה למצוקה שנגרמה ליהודים במדינות שמסביב לישראל, אמרו דוברים בוועידה. גם בהתבטאויות של גורמים בינלאומיים, המילה "פליטים" שמורה תמיד לפלשתינים שנעקרו מבתיהם בישראל, אך לא ליהודים שנעקרו ממדינות ערב.

המטרה החשובה ביותר של הוועידה היא להגביר את המודעות לסבל הפליטים היהודיים ולדאוג לכך שכל התייחסות רשמית לבעיית הפליטים הפלשתיניים תלווה בהתייחסות גם לבעיית הפליטים היהודיים.

"מדובר בצורך להכיר במציאות הבסיסית, שיהודים חיו בצפון אפריקה, במזה"ת ובאזור המפרץ הפרסי כילידי אותם אזורים במשך 2600 שנה... אלף שנים לפני לידת האיסלם, לפני שמוחמד צעד את צעדיו הראשונים עלי אדמות", אמר סטנלי אולמן, מנכ"ל "צדק ליהודים ממדינות ערב".

במסיבת עיתונאים, בשעות הערב לפי שעון ישראל, יחשוף ארווין קוטלר, לשעבר שר המשפטים של קנדה, מסמכים שמצביעים של שיתוף פעולה בין מדינות ערב לרדוף את אזרחיהן היהודיים.

"אנו נראה שהחוקים והתקנות נגד יהודים במדינות ערב לא התקבלו במקרה אלא נבעו משת"פ בינלאומי ביזמת הליגה הערבית במאמץ לקבע תכנית לשלילת האזרחות של יהודים במדינות ערביות, להחרמת נכסיהם ולהכריז עליהם כעל אויבי המדינה", אמר קוטלר בראיון עיתונאי, עם פתיחת הוועידה.

הוא הדגיש, כי מחקר שערכו הוא ואחרים חושף עובדות שמראות שאו"ם לא עשה שום צעד לחקור את העוול שנגרם לפליטים היהודיים, בין השאר משום שנציגי הליגה הערבית קבעו את סדר היום של אחד מהמוסדות המרכזיים של הארגון.

"עכשיו ברור שאו"ם מילא תפקיד יוצא דופן בהסרתה של בעיית הפליטים היהודיים במדינות ערב מסדר היום של המזה"ת ב-60 השנים שחלפו", אמר קוטלר.

הארגון חושף העתקים של טיוטת הצעת חוק שחיברה הליגה הערבית ב-1947. לפי הנוסח, יינקטו צעדי ענישה נגד אזרחים יהודים בתחומי המדינות החברות בליגה, לרבות מאסר, הפקעת רכוש, גיוס חובה לצבא ואפילו עריכת פוגרומים באוכלוסיות יהודיות.