בנק ישראל החליט: ימשיך לפרסם את שערי המט"ח היציגים

באפריל 2007 בחן בנק ישראל את האפשרות לביטול השערים היציגים, כחלק "מהחינוך מחדש" של אזרחי המדינה, ולצמצום מערך ההצמדות במשק לדולר האמריקאי

בנק ישראל הודיע אתמול (ה') באופן רשמי כי ימשיך לפרסם את השערים היציגים כפי שהיה עד היום. בבנק ישראל אומרים כי ישנה חשיבות בהמשך פרסום השערים היציגים ע"י מוסד אמין ואובייקטיבי בעיני הציבור כמו בנק ישראל.

כן הודגש כי השער היציג מהוה אינדיקטור כלכלי חשוב המשקף בצורה נכונה ומדויקת את ההתפתחויות בשוק המט"ח, ואם כבר נגזר להמשיך ולפרסם את השערים היציגים, עדיף שהציבור ישתמש בשערים היציגים שמפרסם בנק ישראל.

כזכור, באפריל 2007, בחן בנק ישראל את האפשרות לביטול השערים היציגים, כחלק "מהחינוך מחדש" של אזרחי המדינה, ולצמצום מערך ההצמדות במשק לדולר האמריקאי.

על-פי מודל המס של מחלקת המחקר של בנק ישראל, שער החליפין בסוף שנת 2008 יהיה 4.35 שקל לדולר. והאינפלציה תעלה בשנה הבאה בכ-2%. מודל המס של בנק ישראל מניח גם צמיחה גבוהה יותר, של 4.4% בשנת 2008, אומדן זה גבוה מעט מתחזית הצמיחה הרשמית של משרד האוצר, בשיעור של 4.2% בשנה הקרובה. מודל המס מניח גם עליית שכר ריאלית של 2%.

על-פי הערכות, שיעור האבטלה במשק ימשיך לרדת ויעמוד על כ-6.5% בשנת 2010 לעומת 7.8% בממוצע השנה. גם סך ההוצאה הציבורית צפויה להמשיך ולרדת ולהתייצב בשנה הבאה ברמה של 43.5% אחוזי תוצר. מדובר ברמת ההוצאה הציבורית הנמוכה ביותר אי פעם בתולדות המשק הישראלי.