בנק הפועלים: האטה כלכלית בארה"ב והגאות בנפט יפגעו בסופו של דבר בכלכלה

כלכלני הבנק שומרים על אופטימיות באשר למסחר בבורסה בטווח הבינוני, אך מציבים סימני שאלה באשר לטווח הארוך

"העצבנות בשווקים נמשכת". במילים אלו פותחים כלכלני בנק הפועלים את סקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי, אשר מאמינים בבורסה בטווח הבינוני, אם כי מציבים סימני שאלה באשר למגמה בטווח הרחוק.

"השפעת משבר הסאב-פריים בשוקי ההון האמריקאים ממשיכה לתת את אותותיה", טוענים הכלכלנים. "בנק ההשקעות סיטיגרופ הודיע השבוע על מחיקות בסך של 8-11 מיליארד דולר (לאחר שכבר דיווח על מחיקות בסך של כ-6 מיליארד דולר), על רקע הפסדים בשוק משכנתאות הסאב-פריים. בעקבות כך, גברה התנודתיות בשוק ההון האמריקאי והתפשטה לשאר שוקי ההון בעולם, כולל לשוק ההון המקומי. אנו סבורים כי בטווח הקצר רמת התנודתיות בשוק המניות בתל אביב תמשיך להיות גבוהה, ותיגזר בעיקר מהתפתחויות כלכליות מכיוונה של ארה"ב".

הכלכלנים מדגישים כי האינדיקטורים הכלכליים ממשיכים להצביע על תמונה חיובית של הכלכלה, וכמו כן מרוצים בבנק הפועלים מהדוחות הכספיים שפורסמו עד כה על ידי החברות באחד העם. "להערכתנו, מגמה זו צפויה להתבטא גם בתוצאותיהן של מרבית מהחברות שידווחו בהמשך (למרות צפי להוצאות מימון חריגות אך זמניות)", מוסרים הכלכלנים.

שני כוחות כלכליים מנוגדים ישפיעו על הבורסה בתקופה הקרובה. האחד, המשך היחלשותו של הדולר, אשר עלולה מצד אחד לפגוע בחברות המייצאות לארה"ב, אך מצד תרחיק את בנק ישראל מרעיון העלאת הריבית, מה שצפוי לתמוך בשוק המניות. מצד שני, הכלכלנים מזכירים כי הנפט מתקדם בצעדי ענק לעבר 100 הדולרים לחבית, מה שצפוי להשפיע לרעה על הכלכלה.

השורה התחתונה של בנק הפועלים אינה פשוטה. בטווח הקצר, צפוי המסחר להמשיך להיות מושפע לרעה מהתנודתיות בשוקי העולם. עם זאת, בטווח הבינוני, השוק ייהנה הריבית הנמוכה, מרווחי החברות, מהמכפילים הסבירים ומתחזיות הצמיחה.

אך כאשר מסתכלים לטווח הארוך, הכלכלנים מציבים סימן שאלה באשר להמשך המגמה בבורסה, ומדגישים את "החששות מפני האטה כלכלית בארה"ב, שעלולה לפגוע גם בצמיחת המשק המקומי", וכן מציינים כי "גורם נוסף בעל פוטנציאל להעיב על השוק הוא מחיר הנפט שממשיך לנסוק, ועלול בסופו של דבר להביא לפגיעה גם בכלכלה הריאלית".