הנקראות ביותר

בעוד 3 שנים: רכבת גם במישור החוף הדרומי

רבבות תושבים המתגוררים מדרום לת"א ועד אשדוד זוכרים את ההבטחות על קו רכבת ומחכים בכיליון עיניים - איפה בדיוק יעבור הקו, היכן ימוקמו התחנות ומתי סוף סוף נוכל לנסוע מאשדוד לת"א בלי הסיבוב המעיק דרך לוד * תמונת מצב

תל אביב-יפו, מרכז הארץ, חוברה במסילת רכבת מזרחה, לירושלים, כבר ב-1892, וחוברה במסילת רכבת צפונה, לחיפה, ב-1912. בשנת 1953 אף נחנכה מסילת החוף, מת"א דרך נתניה לחיפה. לאיזה כיוון אין עדיין בשנת 2007 מסילת רכבת לת"א, חוץ מלכיוון הים? נכון, לכיוון דרום. ואל תטעו לחשוב שהקווים לבאר שבע ולאשקלון ממלאים חלל זה: הרכבת נוסעת לתחנות אלה דרך לוד, כלומר יוצאת מת"א מזרחה לאורך כביש מס' 1.

מדינת ישראל, הקטנה והצפופה, מתרכזת בעיקר לאורך מישור החוף. כיצד יתכן שבתנאים כאלה אין מסילת חוף לכל אורך הים התיכון, שקיימת אפילו בשכנתנו לבנון?

הערים ראשון לציון (ברובה), חולון ובת ים, שדירוגן ברשימת הערים הגדולות בישראל הוא 4, 9 ו-11 בהתאמה, המאכלסות קרוב לחצי מיליון תושבים במרחק ממוצע של כ-8 ק"מ בלבד מת"א - עדיין מנותקות מרשת הרכבות, ומשלמות על כך מדי יום בפקקים. אשדוד, העיר החמישית בגודלה בישראל המאכלסת 205 אלף תושבים במרחק של 30 ק"מ מת"א, סובלת משירות רכבות גרוע: ראשית בשל מיקום התחנה - בצומת עד הלום הפקוקה, קילומטרים מדירת המגורים הקרובה ביותר, שנית בשל מסלול הנסיעה וזמן הנסיעה - שעובר דרך רחובות ולוד ונמשך בממוצע 50 דקות, ושלישית בשל תדירות השירות - רק 2 רכבות בשעה בשעות העומס.

הצדקה כלכלית יש, היתכנות הנדסית יש ויש (אין צורך במינהרות וביישור הרים), וגם תוכניות יש. נו, אז מתי מתחילים לזוז, ואיפה בדיוק ייבנו התחנות החדשות?

בשנת 2003 החלה רכבת ישראל בהקמת הקטע הראשון במסילת החוף הדרומית, הוא קו ת"א-ראשל"צ מערב. הקטע השני ימשיך את הקו מראשל"צ מערב דרך יבנה מערב עד לאשדוד. בכך תהיה לישראל, בתחילת העשור הבא, מסילת רכבת לכל אורך החוף - מאשקלון ועד נהריה.

תיאור הקווים

קו ת"א-ראשל"צ מערב, שנחיצותו היא הגבוהה ביותר ושעשוי לגרום לשינויים מרחיקי לכת גם בשוק הנדל"ן למגורים בגוש דן הדרומי, צפוי להיחנך בסוף 2010 בהשקעה של 850 מיליון שקל. הקו (מסילה כפולה, בתוואי שבין שני המסלולים של איילון דרום) ייצא מתחנת ת"א הגנה, ולאורכו ייפתחו 4 תחנות חדשות: תחנת מחלף חולון (ליד צומת חולון, לא רחוק מכביש מס' 1); תחנת וולפסון (מתחת למחלף וולפסון, צמוד לבית החולים, בין מסלולי נתיבי איילון), תחנת יוספטל (הסמוכה למחלף יוספטל בבת ים) ותחנת ראשל"צ מערב (בסמוך למחלף משה דיין, מתחת לגשר העובר מעל איילון דרום).

זמן הנסיעה מראשל"צ מערב לתחנת ההגנה בת"א, מרחק של 9.2 ק"מ, יעמוד על 16 דקות - ומי שמכיר את הפקקים מראשון לציון בואכה ת"א מבין שמדובר במהפכה. בנוסף, רכבת ישראל פנתה למשרד האוצר על מנת שיתקצב הקמת תחנה נוספת לאורך הקו, תחנת קוממיות בבת ים, שתמוקם בין תחנת יוספטל לתחנת משה דיין.

קו הרכבת בין ראשון לציון מערב דרומה לתחנת אשדוד עד הלום, הסמוכה לכניסה הדרומית לאשדוד, כולל אף הוא הקמת מסילה כפולה, לאורך תוואי כביש מס' 4. ההשקעה בקטע זה תסתכם ב-900 מיליון שקל. הקו יחבר בין תחנת משה דיין שבאזור התעשייה החדש במערב ראשל"צ, דרך תחנת יבנה מערב (הסמוכה למחלף יבנה, והנבנית מזרחית לכביש 4, במתחם המתנ"ח) ועד למפגש עם הקו הקיים רחובות-אשדוד, בצומת פלשת (צומת שמוכרת רק לרכבת ישראל, מעט דרומית למושב בן זכאי).

מצומת פלשת תמשיך הרכבת במסילה הקיימת, תחצה את צומת בני דרום (בהפרדה מפלסית הכל-כך נחוצה שם) עד לתחנת עד הלום וממנה לאשקלון. סך אורך התוואי החדש ראשל"צ-פלשת: 17 ק"מ, שיגמעו בכ-10 דקות נסיעה. הקו מראשל"צ לאשדוד מבוצע במקביל, וצפוי להיחנך אף הוא בעוד 3 שנים. תדירות הרכבות בין אשדוד לת"א תעמוד על שתי רכבות לשעה בשעות השיא.

מהו המצב בשטח

שלב התכנון בקו תל אביב-ראשון לציון מערב הסתיים, והוא נמצא בשלבי ביצוע - בכלל זה סלילת מסילה בין שני צידי כביש איילון דרום והקמת תחנות. בימים אלו מבצעת רכבת ישראל את המשך העבודות להשלמת גשר ההגנה; שלד הרציפים של תחנת וולפסון בחולון הושלם וכעת מתקדמים בעבודות התשתית בתוואי הקטע שבין וולפסון ועד תחנת יוספטל; השלמת מבנה תחנת יוספטל בבת ים; ביצוע עבודות עפר ושלד בתחנת משה דיין שבראשל"צ.

סטאטוס הביצוע בקו ראשל"צ מערב-בני דרום: עד כה בוצעו עבודות עפר, תשתיות, ביסוס ומילוי לגשר מעל כביש 4 בקטע שבין גשר רבין במערב ראשל"צ למחלף חולות (המחלף בו נפגשים נתיבי איילון וכביש ת"א-אשדוד); פורסם מכרז לעבודות תשתית בקטע שבין מחלף חולות למחלף יבנה; תחנת יבנה מערב והסדרת מחלף יבנה - העבודות כבר בעיצומן; הקטע ממחלף יבנה דרומה, לרבות ההפרדה המפלסית, נמצא רק בשלבי הכנת מכרז (בינתיים מבצעת חברת מקורות עבודות לפינוי תשתיות). מסתבר שהנחת המסילות עצמן - אדנים ופסים - היא דווקא השלב הפשוט בפרויקט, שיבוצע עם סיום עבודות הסלילה, חודשים מספר לפני פתיחת הקו (2010).

ומה בעשור הבא

מהתיאור המפורט אפשר להבחין בחסרונה הזועק לשמיים של תחנה בצומת בני דרום, שם ממילא עוברת הרכבת, הסמוכה לכניסה הצפונית לאשדוד. כתשובה לפניית "גלובס" בעניין מסרה רכבת ישראל, כי בתוכנית החומש התקפה אין תכנון ואין תקצוב להקמת תחנה בצומת בני דרום (המכונה לעתים "צומת אשדוד"). לדברי הרכבת, קיים תכנון עתידי לנושא, אך הוא טרם הוכרע. בינתיים יוכלו תושבי אשדוד והסביבה להתנחם בביצועו של מחלף עד הלום, שיסדיר את הקטסטרופה התחבורתית בכניסה הדרומית לאשדוד, שהיא גם הכניסה לתחנת הרכבת עד הלום, וכן את הכניסה לגן יבנה.

קטע רכבת נוסף שנמצא בתכנון מדרום לת"א יחבר בין תחנת הרכבת ראשונים, בפאתיה הדרום-מזרחיים של ראשל"צ, שנפתחה ב-2005, לבין תחנת משה דיין, שכאמור תיפתח בעוד 3 שנים. יתרונו של חיבור זה הוא שגם תושבי מרכז ומזרח ראשל"צ וכן תושבי נס ציונה יוכלו להגיע לת"א (וגם לחולון ובת ים) בדרך המהירה, במקום בדרך הקיימת דרך לוד. בהצלחה לרכבת ישראל. "

ron-p@globes.co.il

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות