בית ההשקעות גולדמן זאקס יגדיל את ההלוואה לחברת החשמל ל-1.5 מיליארד דולר

הממשלה התחייבה כי השליטה בחברת ההולכה תישאר בידיה למשך 20 השנים הקרובות * ההלוואה המוגדלת תינתן באותם תנאים שסוכמו עם גולדמן זאקס * חברת החשמל ניהלה בחודשים האחרונים מו"מ עם מספר גופים פיננסיים, כולל בנק לאומי

למרות משבר האשראי והסאב-פריים בארה"ב, בנק ההשקעות האמריקאי, גולדמן זאקס , הסכים להגדיל את הלוואת הענק לחברת החשמל בעוד חצי מיליארד דולר ולהעמיד את סך ההלוואה לחברה על 1.5 מיליארד דולר, כך נודע ל"גלובס". ההלוואה המוגדלת תינתן באותם תנאים שסוכמו עם גולדמן זאקס, למשך 20 שנים, עם תקופת גרייס של 10 שנים על תשלומי ריבית.

בהסכם שייחתם, גם גולדמן זאקס וגם חברת החשמל קיבלו אופציה להגדיל את הלוואת הענק בעוד חצי מיליארד דולר. בתמורה, גולדמן זאקס יקבלו התחייבות ממשרדי האוצר והתשתיות הלאומיות, על פי חוק החברות הממשלתיות, שהבעלות והשליטה בחברת ההולכה תישאר בידי הממשלה במהלך 20 השנים הקרובות.

יצוין, כי לקראת החתימה על הסכם הלוואת הענק, בישראל בקרה משלחת גדולה של גולדמן זאקס, שבצעה בין השאר "דיו דיליג'נס" (בדיקת נאותות פיננסית), לחברת החשמל. על רקע חוסר הודאות בעניין השינוי המבני, חברת החשמל התקשתה בחודשים האחרונים בגיוסי ההון. החברה זקוקה לגיוס של כמיליארד דולר (4-5 מיליארד שקל) בשנה למימון פיתוח משק החשמל, אולם מתחילת השנה גייסה מאות מיליוני שקלים בלבד.

חברת החשמל ניהלה בחודשים האחרונים מו"מ עם מספר גופים פיננסיים, כולל בנק לאומי, אולם המגעים עם גולדמן זאקס הם המתקדמים ביותר. למו"מ עם גולדמן שותפים המנכ"ל בפועל, משה בכר, סמנכ"ל הכספים, משה בכמן וחברי הדירקטוריון משה גביש, מיכה לזר ועודד קוריצנר.

בחברת החשמל סרבו להתייחס לתנאים הכספיים של ההלוואה. מהחברה נמסר בתגובה כי "המו"מ נמצא בעיצומו. שהחברה תסיים את המו"מ היא תודיע על כך לציבור ולגורמים הרלוונטים".