ריח של העלאת דירוג באוויר: בעקבות השיפור המתמשך בפרמטרים הכלכליים במשק, מתגברת הסבירות לדירוג אשראי A

חסם אפשרי למהלך העלאת דירוג האשראי בטווח הקרוב עלול להיות המצב הגיאופוליטי, אבל גם הוא עשוי להיפרץ לראשונה זה 12 שנה * דירוג האשראי הנוכחי של ישראל עומד על A מינוס, דירוג שניתן לה עוד ב-1995

השיפור שנרשם בפרמטרים הכלכליים של המשק הישראלי מגביר את הסבירות שדירוג האשראי של מדינת ישראל יועלה בטווח הזמן הקרוב. כך מעריכים גורמים בכירים באוצר ובבנק ישראל. אלה מצפים להעלאת דירוג האשראי של מדינת ישראל במסגרת העדכון הקרוב של סוכנויות הדירוג המובילות לשנת 2008.

בין היתר, נסמכות הציפיות של הגורמים הממשלתיים על ביצועי הכלכלה הישראלית בחמש השנים האחרונות ועל השיפור הניכר שנרשם בניהול הפיסקאלי של המדינה. הנתון הבולט בהקשר הזה הוא הירידה המהירה שנרשמה בשנים האחרונות ביחס החוב-תוצר של מדינת ישראל - אחד האינדיקטורים המרכזיים שבוחנות סוכנויות הדירוג.

היחס אמור על-פי ההערכות להגיע בסוף השנה לרמת שפל של כל הזמנים ולעמוד על 80%. זאת, לאחר שבסוף 2006 עמד יחס החוב-תוצר על כ-87%, בדומה לרמתו מתחילת העשור.

בין לבין, נרשמה עלייה דרמטית ביחס החוב-תוצר מעל לרף ה-100%, לאור השלכות תקופת המיתון שחווה המשק בתחילת העשור, כחלק מהמיתון הגלובאלי. נציין עוד, כי השאיפה הכללית של מדינת ישראל היא להגיע ליחס חוב-תוצר של כ-60%, בהתאם לדרישות אמנת מסטריכט, מהלך שעשוי לסייע מאוד לישראל להצטרף גם לארגון המדינות המפותחות.

שיעור החוב-תוצר הגבוה של המשק הישראלי היה אחד מנקודות התורפה שלו בשנים האחרונות, וככל הנראה מהגורמים המרכזיים שמנעו את שדרוג דירוג האשראי. ההשלכה המרכזית של החוב היא תשלומי הריבית הגבוהים בגינו שמכבידים על תקציב המדינה, ומקשים על גמישותו הפיננסית. הנתונים מלמדים לדוגמה שבסוף 2006 עמד החוב של מדינת ישראל על 550 מיליארד שקל, ושתשלומי הריבית שנגזרו בגינו זללו כ-15% מהתקציב של מדינת ישראל לאותה שנה.

בהתאם, העלאת דירוג האשראי של המשק יכולה להקל על סעיף תשלומי הריבית בתקציב, וכן להקל על גיוסים בסקטור העסקי. ברמה הטכנית, העלאת דירוג עשויה להכניס את המשק גם לרדאר של גופי השקעה אשר משקיעים במדינות בעלות דירוג אשראי "A" ומעלה, כך שמדובר בהשפעה חיובית נוספת שצפויה להביא לזרימת כספים לשוק המקומי.

אתמול (ב') הגיעו נציגים בכירים של חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P ונועדו כבר עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כחלק מפגישה שגרתית שנתית. פישר הציג בפניהם את נתוני הכלכלה הישראלית ואת הצלחות המשק הישראלי בחמש השנים האחרונות. היום (ג') נציגי חברת דירוג האשראי הבינלאומית נפגשו גם עם שר האוצר, רוני בראון, ועם מנכ"ל האוצר, ירום אריאב.

בעוד חודש צפויים להגיע לארץ למטרה דומה גם נציגים של סוכנות דירוג האשראי האמריקנית מודי'ס. כן, צפויים להגיע לישראל נציגים של חברת הדירוג הבינלאומית השלישית, פיץ', שאף הם אמורים להוציא דו"ח על המשק הישראלי. לקראת סוף החודש צפויה גם להגיע לישראל משלחת גדולה של קרן המטבע הבינלאומית, לקראת הכנת הדו"ח הכלכלי השנתי על המשק הישראלי לשנת 2007. משלחת קרן המטבע אמורה להגיע לישראל ב-28 בנובמבר ולשהות כאן עד ה-10 בדצמבר.

מחסום הגיאו-פוליטיקה

דירוג האשראי הנוכחי של ישראל עומד על A מינוס, דירוג שניתן לה עוד בשנת 1995. עם זאת, לאורך השנים שונה אופק הדירוג, מרמה של שלילי בתחילת העשור עד לרמת יציב ואף חיובי בשנים האחרונות. על-פי כל הפרמטרים הכלכליים, דירוג האשראי של ישראל בשוקי חו"ל היה אמור כבר לעלות, אך הדבר לא הסתייע, בעיקר בשל סוגיות גיאו-פוליטיות.

בין היתר מדובר בהשלכות מלחמת לבנון השנייה שהתנהלה בקיץ של השנה שעברה, וכרגע הדברים נוגעים למתיחות הגואה במזרח-התיכון כולו על רקע מדיניות הגרעין של איראן. נזכיר עוד, כי עד למועד ההחלטה השנתית של סוכנויות הדירוג צפויה להתקיים גם ועידת אנאפוליס בארצות-הברית, במסגרתה יידונו יחסי ישראל והפלשתינים, מה שצפוי להשליך על רף המתיחות המדינית בזירה המקומית בחודשים הקרובים.