אלקטרה נדל"ן ייצרה הון עצמי של 1.5 מיליארד דולר ב-7 השנים; הרווח הנקי ירד ב-19%

מתחילת השנה רכשה אלקטרה נדל"ן כ-44 נכסים ו-9.9% מ-47 בתי מלון של רשת מריוט

הדו"חות הרבעוניים של חברות הנדל"ן המניב המתפרסמים בימים האחרונים, מקשים על קרואי הדו"חות לנתחם באופן מושכל. חלק מהחברות עוברות לדיווח חשבונאי על פי כללי ה-IFRS רק ברבעון הנוכחי, או שהתחילו לדווח מתחילת השנה, ואז ההשוואה לרבעונים מקבילים הופכת ללא רלוונטית. בחלק מהחברות ישנן הפרשות מיוחדות כתוצאה משערוך האופציות המונפקות, ובחלק לא. בחלק ישנם רווחי הון כתוצאה משערוך הנכסים, ובחלק מעדיפים לעשות זאת בשלב מאוחר יותר. בקיצור לא פשוט.

גם הדו"חות הכספיים של אלקטרה נדל"ן מקבוצת אלקו שפורסמו היום אינם קלים לפענוח, אבל אי אפשר לפספס את מגמת הפיתוח המואצת המאפיינת את החברה מאז נולדה כפעילות עצמאית בתוך חברת אלקטרה בע"מ הציבורית.

אלקטרה נדל"ן מודל ספטמבר 2007 היא חברה עם הון עצמי של 1.5 מיליארד שקל (המיוחס לבעלי מניות הרוב), קצב הכנסות שנתי של כמיליארד שקל בשנה, מצבת נכסים בשווי כולל של 10.8 מיליארד שקל ותזרים מזומנים בהיקף כולל של 66.4 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. קשה להאמין שרק לפני 7 שנים אלקטרה הייתה חברה עם הון עצמי של כמה עשרות מיליוני שקלים בלבד, הנשענת על מספר חד ספרתי של נכסים.

מתחילת השנה רכשה אלקטרה נדל"ן 44 נכסים ו-9.9% מפורטפוליו של 47 בתי מלון של רשת מריוט, בעסקאות שחלקה בהן מסתכם בכ-7.1 מיליארד שקל. מה שמסביר את קצב הצמיחה של החברה. ברבעון השלישי של השנה הציגה אלקטרה נדל"ן הכנסות בהיקף של כ-250 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 75.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ולעומת 302 מיליון שקל בשנת 2006 כולה. למרות קצבי הגידול, הרווח הנקי של החברה נשחק ועמד על 54.2 מיליון שקל, לעומת 66.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הסיבות המרכזיות לירידה ברווח הנקי, הן קודם כל הוצאות המימון הגבוהות של החברה שעמדו על 131 מיליון שקל, לעומת 31 מיליון שקל ברבעון המקביל, ולעומת 124 מיליון שקל בסוף שנת 2007. הן נובעות בעיקר מהיקף העסקאות הגדול בהן הייתה מעורבת החברה השנה, ואשר הגדילו את צורכי האשראי שלה (החוב הפיננסי נטו של החברה עמד על 911 מיליון שקל, לעומת 552 מיליון שקל בסוף שנת 2006).

שנית, הירידה ברווח הנקי מוסברת ברווחי הון נמוכים יותר כתוצאה משערוך הנכסים של החברה. אם ברבעון המקביל אשתקד הוסיפו השערוכים 48.3 מיליון שקל לרווח הנקי, הרי שברבעון הנוכחי הם הוסיפו לה "רק" 32.7 מיליון שקל. בנוסף הושפע הרווח הנקי לשלילה משערוך האופציות בהיקף של כ-9 מיליון שקלים, לעומת תוספת שנרשמה בגין סעיף זה ברבעון המקביל אשתקד בהיקף של 13.4 מיליון שקל.

יוצא אפוא כי מלבד הנתונים המאזניים הקרדינלים בניתוח חברות נדל"ן מניב, ובהיעדר נתוני NOI של חברות נדל"ן מניב, חוזר דו"ח תזרים המזומנים למרכז הבמה. זה מנטרל את ההשפעות החשבונאיות (שערוכים אופציות פחת וכו') ומייצב תמונה עדכנית (אם כי לא מלאה) של יכולת ייצור המזומנים של חברת הנדל"ן המניב. אלקטרה נדל"ן ייצרה ברבעון השלישי של השנה מזומנים בהיקף של כ-23 מיליון שקל מפעילותה השוטפת, וזאת לעומת 8.6 מיליון שקל שייצרה ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ייצרה אלקטרה נדל"ן 66.4 מיליון שקל מפעילותה השוטפת, לעומת 62.8 מיליון שקל שייצרה בכל שנת 2006.

שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן, מציין היום כי בשנת 2007 קפצה אלקטרה נדל"ן מדרגה, וכי בשנים הבאות היא מתכוונת להתרחב הן בתחום הנדל"ן המניב והן בתחום היזמי. "סך ההשקעות שלנו ושל השותפים בפעילות היזמית שלנו בהודו עומד על כ-350 מיליון דולר, והיא כוללת הקמה של 4,000 יחידות דיור ומרכזים מסחריים. אם הפעילות הזו תשא את הפירות שאנו מצפים שהיא תשא, אני מניח שגם נצמח בקצבים מהירים בתחום היזמי", אומר שרף.

האתגר הגדול בפניו תעמוד אלקטרה נדל"ן בשנים הבאות הוא יכולת המימוש של הנכסים שנרכשו על ידה בשנים האחרונות, יצרית רווחי הון והשקעת הכספים שיתקבלו בנכסים חדשים. בעולם שבו התשואות הולכות ויורדות, זו לא הולכת להיות משימה קלה.