המבול כבר כאן - וגם כרישים יטבעו

במציאות הנדלנית הנוכחית, זו לא תקופה טובה להיות קטן. אפילו לא כריש קטן

ענף הנדל"ן הישראלי דמה תמיד לפירמידה המורכבת ממספר רב מאוד של חברות. למעלה, קרוב לשפיץ, ניצבו לא יותר מ-4-5 חברות מוכרות וחזקות, במרכז הפירמידה אפשר היה למצוא עוד 10-20 חברות מבוססות, בעוד שבתחתית התבוססו מאות קבלנים וחברות קטנות.

באופן צפוי למדי, גם השיטפון, כשהגיע (הוא תמיד מגיע בשלב כלשהו), הטביע בדרך כלל את השוהים האלמוניים שבקומה התחתונה. זו הסיבה מדוע כשבסיכומי השנה נכתב לא פעם על עשרות קבלנים שפשטו יד ורגל במהלך השנה, רוב השמות כלל לא היו מוכרים גם לאלה שמצויים בענף.

הצרה היא, שבשנתיים וחצי האחרונות טעו רבים לחשוב שהפירמידה התהפכה. החברות הקטנות - שהפריחה בשוק הנדל"ן הבינלאומי ניפחה את מספרן כמעט מדי יום - הפכו לפתע להיות הלהיט הכי חם בשוק. די היה בכמה עסקאות, ולפעמים אפילו במו"מ מתוקשר על מספר מגרשים (רוסיה או לב תל אביב בעדיפות עליונה), כדי לגייס מיליונים באגרות חוב או במניות מהציבור הרחב.

בשנתיים האחרונות לבדן הצטרפו למעגל הגיוסים בשוק ההון כ-100 חברות נדל"ן, בדרך כלל אפילו בלי להציג דירוג של רמות הסיכון. רבים אולי לא מכירים את שמן גם היום, אבל הגופים המוסדיים (חברות הביטוח וקרנות הפנסיה שלנו) השליכו עליהן את יהבם. במקביל, משקיעים רבים נהנו לראות זינוק של עשרות ואפילו מאות אחוזים בערכן של אותן מניות לוהטות.

אבל עכשיו המבול כאן. משבר האשראי העולמי הפך לגשם הניתך בכל העולם, וכרגע נראה ששום דבר לא ימנע ממנו להפוך גם אצלנו לביצה. במציאות הנוכחית, זו לא תקופה טובה להיות קטן. אפילו לא כריש קטן.

ענף הנדל"ן זקוק לאשראי זמין כמו לחמצן. החברות הקטנות שקנו קרקע בכסף הציבורי שהיה בקופתן קיוו לבצע אקזיט מהיר (בחברה עצמה או בקרקעות הנרכשות), ולהתגלגל הלאה לעסקאות נוספות. כדי להקים גם פרויקט אמיתי על הקרקע (צאו וראו כמה בודדים המקרים הללו בשנים האחרונות) הן זקוקות למזומנים ולידע, שכלל לא נמצא ברשותן. גם הן ידעו שהמזומנים שיגיעו, אם יגיעו, יצטרכו לשמש לפרעון האג"ח.

לרוע המזל, האפקט המיידי במשבר העולמי הנוכחי היה סגירת ברז המזומנים. מקורות המימון הבינלאומיים עסוקים כעת בליקוק הפצעים, והם לא ממהרים להעמיד אשראי חדש למבקשים. לא במקרה, יזמי הנדל"ן הישראלים הגדולים (אלה מקודקוד הפירמידה המקורית) חוזרים לאחרונה לגייס כמויות גדולות בתל אביב, בעיקר בגלל שקשה אפילו להם למצוא מקורות מימון אחרים ברחבי העולם. הגופים הקטנים, מלכי השוק אתמול ושלשום, נותרו מחוץ למשחק.

סיכומו של דבר, הצפי הוא שבעתיד הלא רחוק ישטוף המבול חברות נדל"ן רבות, גם ואולי בעיקר בישראל, ארץ שהצמיחה בשנים האחרונות הכי הרבה יזמים חסרי הון וניסיון, שחלמו להפוך הכי מהר שאפשר ליצחק תשובה. הבעיה היא, שזו לא רק צרה שלהם. חלק לא מבוטל מהם חייבים לנו כסף באגרות חוב. אצל אחרים אנחנו גם מחזיקים מניות.