תחקיר G: טשטוש גבולות בסדנאות הטנטרה - משתתפות מדווחות על לחץ קבוצתי שמוביל לתקיפות מיניות; למנחי הסדנאות אין שום אחריות פלילית

ת', מורה בת 47: "המדריך ביקש שנפשיט זה את זה. יש מי שנשארו בבגדים תחתונים. אחר-כך הוא הציע שכל אחד יילך עד לאן שהוא רוצה. לצדי הייתה התקהלות גדולה, והיה לי נדמה שהם באמצע חדירה. חברות שלי היו המומות ודיברו על היסחפות וקושי פיזי ונפשי לעצור"

במסגרת גל הניו אייג' ששוטף בשנים האחרונות את ישראל זוכות סדנאות הטנטרה לפריחה חסרת תקדים, שעליה מעיד אפילו חיפוש פשוט בגוגל: יותר מ-200 אלף תוצאות לחיפוש של המילה "טנטרה", 27,300 תוצאות לחיפוש של "מנחי טנטרה".

למתעניין הפוטנציאלי מוצע מגוון שכולל בין היתר גם טנטרה קבלית, מעסים טנטרים, סדנאות, טיפולים אישיים וקבוצתיים, בודדים וזוגיים, סדנאות חד-מיניות, ועוד ועוד. האלפים הרבים שזורמים לסדנאות עושים זאת בדרך כלל באיצטלה של מחקר רוחני או חשבון נפש.

לא פעם מדובר בלא יותר מכיסוי דקיק ליחסי מין קבוצתיים, שזה, לפי מדריכי טנטרה, מה שחלק ניכר מהמשתתפים במילא מחפשים. זה יכול היה להסתכם בדיוק בזאת - יחסי מין שמקיימים אנשים מבוגרים בהסכמה הדדית, ואולי קצת תחושות רעות של כמה מהתמימים שביניהם - אבל הסדנאות הללו הן נושא מורכב הרבה יותר.

המשתתפים מספרים על לחץ קבוצתי שאינו מאפשר להפסיק, על תחושות של בלבול ועל התוצאה של התחושות הללו: מעשים מגונים ותקיפות מיניות מצד מדריכים ומשתתפים. את הסיטואציה מתדלק החוק שאינו מגדיר איפה עובר הגבול בין טיפול למעשים מגונים או לתקיפה מינית.

למעשה, למנחה הסדנה אין בעצם שום אחריות פלילית על מה שקורה אצלו. בעיה חמורה הרבה יותר נוגעת לנפגעות תקיפה מינית שמחפשות מזור בטיפול טנטרי.

מבדיקת G עולה כי למדריכים אין שום בעיה לקבל את הנשים הללו לטיפול שיכול לכלול מדיטציה בעירום ומגע מיני. ההכשרה של המדריכים האלה יכולה להסתכם גם בקורס של שבוע באשראם בהודו, אין עליהם שום סוג של פיקוח, והם גם אינם פועלים לפי כללים ברורים. את הנזק שהם עלולים לגרום לנפגעות קשה אפילו לדמיין.

ת', מורה כבת 47, הגיעה לסדנת טנטרה עם חברות. "המדריך ביקש שנפשיט זה את זה. יש מי שנשארו בבגדים תחתונים. אחר כך הוא הציע שכל אחד ילך עד לאן שהוא רוצה. זה פתח שמאפשר למי שרוצה לעצור, ולמי שרוצה לא לעצור - להרגיש חופשי, לגבי עצמו ולגבי אחרים. הטנטרה מאפשרת להגיע למקומות שאנשים מבחוץ יגדירו כסטיות, מתוך הרעיון של פריצת גבולות, אבל זה חייב להיות במשורה. לא תמיד זה נשמר: לצדי הייתה התקהלות מאוד גדולה, והיה לי נדמה שהם נמצאים באמצע חדירה".

- אז איפה את רואה את הבעייתיות?

"האסימון נופל בדיעבד. חברות שלי, שהיו חלק מאותה קבוצה, היו המומות, דיברו יום אחרי על היסחפות ועל קושי פיזי ונפשי לעצור. כן, המדריך אמר מראש שלסדנה יהיה אופי פרוע, כן, היה כתוב שעירום אופציונלי. אבל אי-אפשר לשלוט בפרשנויות. אז הוא אמר שכשאומרים אבוקדו זה אומר שאין רשות, אבל לא שמעתי מישהי אחת שאמרה אבוקדו.

"הרגשתי מוזר לדחות אנשים - קשה מאוד לעשות את זה במקום כל-כך ליברלי. כן, דחיתי בתרגיל מישהו עם ריח פה רע, אבל זה לא קל, גם אם זה להגיד אבוקדו במקום לא. כשאתה אומר לאנשים תעזו, שברו את הגבולות שלכם ואל תהיו עצמכם הערב, אתה פותח פרצה. זה יכול להיות נפלא, ויכול להיות איום ונורא".

נילי דור האלה, משתתפת אחרת : "היום אני חושבת שמה שחוויתי זו פגיעה מינית, ועוד מצד מנחה הסדנה", היא מספרת. "שרר חושך מוחלט, אנשים יושבים קרובים זה לזה, במעגל, אף אחד לא היה בעירום מלא. בהבזק של שנייה המדריך נצמד אליי באגרסיביות, בלי לומר או לשאול דבר, והשפתיים שלו עליי. ניסה לנשק אותי. מזל שהאינסטינקטים שלי עבדו, אף-על-פי שהייתי המומה. הדפתי אותו מיד, הרגשתי שחיללו את המרחב שלי. לא פלירטטתי עם האיש, לא הגבתי להזמנות שלו, לא הייתה שום תקשורת - הוא היה המנחה".

סמבביה, נורית עמיר במקור, מנחה בחמש השנים האחרונות קורסים להעצמה אישית ולטרנספורמציה בדרך הטנטרה. קודם לכן למדה והדריכה במשך 25 שנים בקומונה הבינלאומית של אושו בפונה שבהודו. סמבביה מסכימה שמשהו לא טוב קורה בסדנאות בישראל: "אנחנו שומעים זה על זה כל הזמן, כי מגיעים אלינו מטופלים שעברו אצל קודמינו", היא אומרת. "אי-אפשר להתבלבל, ברור שמשהו לא בסדר קורה, ואני שומעת את זה דרך סוג האנשים והבקשות שלהם כשהם מתעניינים טלפונית בטיפול. זה מבהיר מה הקו העיקרי של רוב המורים".

- למה הם מגיעים לסדנאות?

"הרוב מגיעים מתוך רצון בסקס, זה צורך קלאסי של גבר ישראלי. לפני שבוחנים את האתיקה של המנחים, צריך לבחון מי מגיעים לטיפולים ולסדנאות. זה בא יחד. בסדנאות שאני מעבירה אני משתדלת שמסביב יהיו גברים שישגיחו, כי אני חלשה אל מול גברים אלימים ותקיפים שרוצים להכניס ידיים למקומות. בגלל האווירה הזו, הרבה נשים לא רוצות להגיע, ומדחיקות מה שעבר עליהן כי הן חוו שוב ניצול דווקא בסדנה.

פריחת הטנטרה בישראל הביאה גם לפיתוחים מקומיים ייחודיים: "סרוגייט טנטרי", למשל, או "עיסוי טנטרי", שמאפשר מגע באיברי מין כדי להגיע לתובנות רוחניות ואידיאליסטיות. "סרוגייט טנטרי הוא המצאה שנולדה רק בארץ. אין לזה שום קשר לטנטרה", זועמת סמבביה. "מה זה מסז' טנטרי? זה סקס באמתלה של רוחניות. טנטרה קבלית זו עוד קומבינה של מישהו לקשר בין אלוהות למגע. זה מאוד נוח. כל אלה מביישים את המאמץ של מי שכן מתיימרים לעבוד לפי אתיקה, ויוצרים לנו שם של משדלים לזנות 'רוחנית'".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין G

[הרחבה במהדורה המודפסת]