"בעבר ה-WiMAX לא נחשב להצלחה, אבל היום הוא על סף צמיחה גדולה"

חברה הנסחרת בנאסד"ק והפעילה בתחום ה-WiMAX עם מרכז פיתוח בישראל היא לא רק אלווריון. יש חברה נוספת שעונה על אותם קריטריונים: המתחרה האמריקנית שלה, איירספאן * פול סניור, ה-CTO של איירספאן, ביקר במרכז הישראלי המונה כיום כ-100 איש, וסיפר ל"גלובס" על הכוונה להרחיב אותו

תחשבו על חברה הנסחרת בנאסד"ק, פעילה בתחום ה-WiMAX ויש לה מרכז פיתוח בישראל. אם האסוציאציה הראשונה שלכם הייתה אלווריון לא טעיתם כמובן, אבל יש חברה נוספת שעונה על אותם קריטריונים. מדובר במתחרה האמריקנית שלה, איירספאן (AIRN).

לחברה, המפתחת מערכות תקשורת אלחוטיות ומתמקדת בעיקר בטכנולוגיית ה-WiMAX, יש מרכז מחקר ופיתוח בישראל מזה 5 שנים, מאז שרכשה חטיבה של חברת מרקוני בישראל. פול סניור, ה-CTO (סמנכ"ל הטכנולוגיות) של איירספאן, ביקר במרכז הישראלי המונה כיום כ-100 איש (מתוך כ-300 עובדי החברה), וסיפר ל"גלובס" על הכוונה להרחיב אותו. "יש לנו שלושה מרכזי מו"פ, בבריטניה, פינלנד וישראל", אומר סניור. "כך אנחנו משיגים יכולות מגוונות. ישראל טובה מאוד בטכנולוגיות Wireless, ויש כאן תרבות של פיתוח ומהנדסים טובים מאוד ברמה הטכנית, לצד יצירתיות רבה בתחום. מבחינתנו, מדובר במקום מצוין למו"פ. אנחנו עובדים בתחום המלהיב ביותר היום בתקשורת. המטרה שלנו היא לבנות בישראל מרכז פיתוח ברמה עולמית", מוסיף סניור.

* אם כך, למעשה נפתחת פה חזית נוספת בתחרות מול אלווריון - הפעם על עובדים.

סניור: "יש תחרות באופן כללי בעולם ההיי-טק. אנחנו רוצים למשוך את העובדים הטובים ביותר".

איירספאן נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 106 מיליון דולר, ונתח השוק שלה בתחום ה-WiMAX מגיע לכ-26% - במקום השני אחרי אלווריון. סניור מעדיף לדבר על איירספאן ולא על התחרות מול אלווריון, אך הוא מציין: "היא המתחרה הכי גדולה שלנו היום. זו חברה טובה מאוד, ואני מניח שגם היא תגיד עלינו את אותו הדבר. בדרך כלל במכרזים אלווריון ואנחנו מגיעים לשלב הסופי".

אז איך זה שאלווריון בכל זאת במקום הראשון בנתח השוק, עם הכנסות גבוהות בהרבה? לסניור יש חישוב קצת שונה. "אנחנו חברה יותר קטנה. לה יש כ-1,000 עובדים ולנו כ-300, ההכנסות השנתיות שלה ב-2006 היו כ-200 מיליון דולר ושלנו היו 128 מיליון דולר. כך, שההכנסה לעובד גבוהה בהרבה".

המפנה של סיסקו

לאחרונה גברה התחרות בשוק ה-WiMAX, כשסיסקו רכשה את חברת נביני תמורת 330 מיליון דולר. "זה מהלך חיובי מאוד", אומר סניור. "סיסקו לא הייתה ידידותית ל-WiMAX עד לפני כשנתיים, והיא עשתה דרך ארוכה, מגישה שלילית עד להוצאה של 330 מיליון דולר. סיסקו למעשה ישבה על הגדר עד שהגיעה, לדעתה, נקודת המפנה של התעשייה. זאת תוספת לתחרות, כך שמהבחינה הזאת זה פחות טוב לנו, אבל אנחנו מקווים לשוק גדול שבו נוכל להצליח. איירספאן לא רוצה להיות דג גדול בבריכה קטנה, אלא דג בינוני בים גדול".

* סיסקו פנתה גם אליכם עם הצעת רכש? ובכלל, איירספאן מועמדת לרכישה?

"יש לנו טכנולוגיה מעניינת מאוד. המודל העסקי שלנו לא מתמקד באפשרות של רכישה. אם מישהו ימצא בנו עניין, אנחנו חברה ציבורית ויש מנגנון מסודר. התעשייה היא חמה ויכול להיות שאנחנו אטרקטיביים, אבל אנחנו לא עוסקים בזה".

* ומהצד השני, איירספאן מעוניינת להתרחב באמצעות רכישות? ברבעון השלישי גייסתם 32 מיליון דולר.

"יש לנו היסטוריה ארוכה של רכישות, אחת מהן היא זו של המרכז הישראלי. אין כרגע מה לדווח בנושא, אבל אנחנו בהחלט רוצים שיהיה לנו את הפורטפוליו הכי חזק, ומעוניינים להוסיף למוצרים שלנו עוד יכולות".

עד כה, לאיירספאן יש כ-130 התקנות WiMAX. "אנחנו מאוד שמחים עם איך שה-WiMAX התפתח", אומר סניור. "בתור ותיקים בשוק, ראינו בו עליות וירידות. בעבר ה-WiMAX לא נחשב להצלחה הכי גדולה בעולם, אבל דברים השתנו. יש תקן, הנפח גדל, המחיר יורד, כך שיותר קל לספקיות להרוויח, והיום ה-WiMAX נראה כתעשייה על סף צמיחה גדולה מאוד".

"המניה נסחרת בחסר"

לאיירספאן יש מספר שיתופי פעולה, והיא מוכרת מוצרים דרך נורטל, אריקסון ופוג'יטסו. "שיתוף הפעולה האסטרטגי עם פוג'יטסו הוא החשוב ביותר", אומר סניור. "זה לא רק מכירת טכנולוגיה אלא גם פיתוח משותף. עם נורטל ואריקסון אנחנו פונים לספקיות ובונים יחד רשתות. וודאפון, למשל, פרשה את הטכנולוגיה שלנו באמצעות אריקסון".

סניור מציין שאיירספאן פונה, בדרך כלל, לספקיות תקשורת מ-Tier-1 רק ביחד עם השותפים שלה.

* האם המדינות המתפתחות מהוות עבורכם מנוע צמיחה?

"אנחנו בטוחים שה-WiMAX יהיה הצלחה במדינות המתפתחות, אחרי שהספקיות שם יראו את ההצלחה במדינות המפותחות - באירופה, אמריקה, ויפן. למשל, ה-WiMAX הנייד מתחיל במדינות המפותחות, ואחרי שיצליח שם נראה אותו גם בהודו, סין ואפריקה. תמיד יהיו חלוצים - ספקיות תקשורת מהמדינות המתפתחות שיפנו ל-WiMAX, אבל ה-mass market יקרה אחרי שנראה מקרים מוצלחים במדינות המפותחות".

פרישת WiMAX נרחבת במדינה מפותחת היא זו של OPEL באוסטרליה, פרויקט בהיקף של למעלה ממיליארד דולר שנמצא כעת בשלב בחירת ספקי הציוד. מטרת הפרישה היא לחבר את האוכלוסיות המרוחקות לפס רחב. "אנחנו מזהים הזדמנות באוסטרליה", אומר סניור. "אני לא רוצה לפרט, אבל זה פרויקט מאוד מעניין ומשמעותי, והתוכנית של הממשלה האוסטרלית טובה מאוד".

פרישה גדולה אחרת בתחום היא זו של ספרינט, ספקית הסלולר השלישית בגודלה בארה"ב. לאחרונה דיווחה החברה על כישלון בהגעה להסכם עם Clearwire בכל הקשור לפרישה משותפת של WiMAX ברחבי ארה"ב, ומניות חברות ה-WiMAX, בהן גם איירספאן, הגיבו בירידה. סניור לא מתרגש. "הודעת הביטול הייתה over-estimated", הוא אומר. "החברות לא הצליחו להגיע להסכם סופי, ואסור לשכוח שלספרינט כרגע אין מנכ"ל (המנכ"ל הקודם פוטר - ש.ח.), כך שקשה להגיע להסכמים".

* המניה שלכם נסחרת במחיר של 1.8 דולר. זה המחיר הראוי?

"השוק תמיד צודק, אבל אנחנו חושבים שהמניה מוערכת בחסר. ה-WiMAX הוא תחום חם, וב-2007 ראינו תזוזה גדולה בכיוון. בעוד שב-2006 ההכנסות שלנו התחלקו ל-30% מה-WiMAX ו-70% ממערכות לגאסי, היום התהפך - 70% מההכנסות שלנו מקורן ב-WiMAX".