דו"ח של משרד המשפטים: רבע מהמעסיקים אינם מוכנים להעסיק עובדים עם מוגבלויות

בסקר מעסיקים שבוצע עבור הדו"ח, 53% מאלה המעסיקים כיום אנשים עם מוגבלויות ציינו כי לא יהיו מוכנים להעסיק עובדים כאלה בעתיד

85% מהמעסיקים הישראלים אינם מעסיקים אנשים עם מוגבלויות. כרבע מהמעסיקים (23%) מצהירים כי אינם מעוניינים בעובדים עם מוגבלויות. כך עולה מדו"ח נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים לשנת 2007, שהתפרסם אתמול (א') לקראת היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, המצוין היום.

מנתוני סקר מעסיקים שבוצע עבור הדו"ח, נמצא עוד כי 53% מאלה המעסיקים כיום אנשים עם מוגבלויות ציינו שלא יהיו מוכנים להעסיק בעתיד עובדים כאלה. כשליש הודו ששקלו להעסיק עובדים עם מוגבלויות, אך החליטו שהם "לא רוצים להסתבך איתם".

הדו"ח מצביע על כך שמצבם הכלכלי של בעלי המוגבלויות בישראל הידרדר בשנים האחרונות והוא הקשה ביותר מבין מדינות המערב. הכנסתם הממוצעת של אנשים עם מוגבלויות בישראל, בשנים 2002-2005, מהווה פחות מ-70% מההכנסה הממוצעת של אנשים ללא מוגבלויות.

עוד נמצא, כי שיעור המועסקים מקרב אוכלוסייה בעלת מוגבלות חמורה מהווה רק מעט יותר מ-40%, בהשוואה לשיעור המועסקים מקרב האוכלוסייה ללא מוגבלות. בהשוואה לאנשים עם מוגבלות מתונה, השיעור עומד על פחות מ-80%. מבין האנשים עם מוגבלות חמורה בגיל עבודה, קרוב ל-70 אלף אינם מועסקים ואינם מקבלים קצבה מהביטוח הלאומי.

נציבת השוויון לאנשים עם מוגבלויות, ד"ר דינה פלדמן, אמרה בתגובה לדו"ח ולממצאי סקר המעסיקים כי "לממצאים החמורים הללו השלכות מרחיקות לכת, לא רק על חייו של האדם הפרטי ועל משפחתו, אלא על החברה הישראלית כולה. צריך לזכור שמדובר בקבוצה של אנשים המהווה כרבע מאזרחי מדינת ישראל, שהם 1.36 מליון איש, מהם 40% עם מוגבלות חמורה. רבים מהם נתונים לקיפוח בשל מוצאם, מקום מגוריהם, גילם או המגדר אליו משתייכים".

הדו"ח מצא כי מספר האנשים בישראל המדווחים על בעיות בריאות כרוניות ועל מוגבלות, עולה בהתמדה והוא גבוה יחסית בהשוואה לארצות מערביות אחרות. במגזר הערבי שיעור האנשים המדווחים על מוגבלות חמורה כפול מזה שבמגזר היהודי. בנוסף, ישנם ריכוזים גדולים יותר של אנשים עם מוגבלות במחוזות הצפון והדרום לעומת שיעורים קטנים באזור המרכז, במיוחד באזור ירושלים וביישובים היהודים ביש"ע.