רשות ני"ע תממן את התביעה הייצוגית נגד "טי.אר.די אינסטרום" בשל הפסדים לרוכשי אג"ח

בתביעה נטען כי החברה השתמשה בכסף שגייסה מהציבור בעסקאות ספקולטיביות בניגוד למה שהוצג בתשקיף, וגרמה הפסדים

רשות ני"ע תממן את התובענה הייצוגית נגד חברת טי.אר.די אינסטרום, העוסקת בייצור ופיתוח מכשור תחום רפואת השיניים. כך החליטה לאחרונה מליאת הרשות.

בבקשה לאשר ייצוגית נגד החברה, שהוגשה במארס השנה, נטען כי החברה, השתמשה ב-30 מיליון שקל, שגייסה מהציבור באמצעות הנפקת אג"ח, בעסקאות פיננסיות ספקולטיביות, במקום בעיסוקיה הרגילים ולמטרות ההנפקה, כפי שהוצגו בתשקיף. לדברי התובע, כתוצאה מהעסקאות הפסידה החברה בתוך חודשים ספורים כ-20 מיליון שקל וגרמה למשקיעים באג"ח להפסיד כמחצית מהשקעתם.

התובע, המיוצג בידי עוה"ד ערן פלס ועידית רוט, ביקש לייצג רוכשי אג"ח במסגרת ההנפקה למסחר באפריל אשתקד ובמהלך המסחר עד ל-12 בדצמבר אשתקד. הוא ביקש לתבוע גם את יזמיה ומקימיה של החברה: בעלי השליטה, ישראל רמות וצבי דוידוביץ; הדירקטורית עו"ד חמי בן-נון; הדירקטורים לשעבר, רו"ח תמר מיכלסון ואביטל יגל; ומשרד רו"ח זיו האפט, ששימש כרו"ח של החברה והפסיק את כהונתו לפני כחודשיים עקב חקירת רשות ני"ע בפרשה.

לטענת התובע, החברה ויזמיה מעלו באמון המשקיעים, עשו בכספי ההנפקה כבתוך שלהם והסתירו מידיעת המשקיעים את העסקאות הפיננסיות הספקולטיביות שביצעו. זאת, לטענתו, תחת חסות הדירקטורים ורו"ח של החברה, ש"נרדמו בשמירה" ולא עשו את המוטל עליהם.

התובע מעריך את נזקו האישי בהפרש בין עלות רכישת האג"ח לבין התמורה שהתקבלה ממכירתן בסך של 21 אלף שקל; ואת הנזק שנגרם לכל רוכשי האג"ח בכ-4-10 מיליון שקל.

חובת הגילוי

הרשות סבורה כי על החברה היה לדווח על שינוי מהותי בתחום עיסוקה טרם ביצוע השינוי, במטרה לאפשר לציבור לכלכל את צעדיו. לדבריה, העובדה שהחברה לא דיווחה על כך גזלה ממחזיק ני"ע את האפשרות לשקול את צעדיו ולמנוע את גרימת הנזק לשווי ני"ע שבידיו.

בהחלטתה לממן את התובענה הייצוגית, ציינה הרשות כי לציבור יש עניין בבירורה של תובענה זו, בה עולה שאלת נזקיהם ופיצויים של משקיעים בני"ע כתוצאה ממעשי המנפיק, לרבות הפרה נטענת של חובות גילוי ודיווח ואחריותם של המנפיק, בעלי שליטה דירקטורים ורו"ח כתוצאה מכך.

מלבד זאת, סבורה הרשות כי מדובר בעילת תביעה "קלאסית" מתחום דיני ני"ע, ותובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת. לדבריה, בירור יחיד ואחיד (בשם כל רוכשי האג"ח) של הנטען בתובענה יביא לחיסכון בזמנם של כל הנוגעים בדבר, ימנע הטרדה מיותרת של ביהמ"ש וימנע פסקי דין סותרים.