כתב אישום נוסף נגד גרגורי לרנר: פיתה מאות עולים חדשים להשקיע בחברה פיקטיבית ע"י הבטחה לתשואה שנתית של 29% - וגנב מהם 62 מיליון שקל

לפי כתב האישום, הכספים שהשקיעו העולים נגנבו באמצעות חברות קש * רשימת עדי התביעה כוללת יותר מ-200 אנשים שנפגעו ממעשי המירמה של לרנר * הפרקליטות: "מכספי המשקיעים לא נותר מאומה"

הפרקליטות הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בת"א כתב אישום נוסף נגד העבריין ואיש העסקים גרגורי לרנר (צבי בן-ארי), המייחס לו ולאחרים הונאה ומירמה של מאות עולים חדשים וגניבת 62 מיליון שקל לפחות, שאת רובם הלבין.

לטענת הפרקליטות, בשניים 2004-2006 לרנר הציג עצמו כאיש מסחר המתמחה בתחום הדלקים והסחר הבינלאומי. יחד עם בוריס בובנוב וסרגיי סמולניאניצקי, רקמו השלושה מזימה באמצעותה שיכנעו יוצאי בריה"מ לשעבר להשקיע סכומי עתק בחברת רוסנפטגזאינווסט.

בין היתר, את הכספים גנבו באמצעות שימוש בחברות קש וחשבונות בנק בארץ ובחו"ל, תוך העלמת והסתרת מקור הכספים ותנועתם. כדי לאפשר את הגניבה, ביצעו לרנר ושותפיו (המואשמים אף הם) רישומים כוזבים ופעולות פיקטיביות בעשרות מיליוני שקלים.

בכתב האישום שהגישו עוה"ד עידית גורן ונדב עשהאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה נטען, כי לרנר ושותפיו יצאו במסע פרסום נרחב הכולל כתבות "פרופיל" וכתבות "תחקיר" כביכול, וכן מודעות פרסומת שהציגו אותו כמקושר לחברות הרוסיות הממלכתיות המובילות בענף, כמו גזפרום (חברת הנפט הגדולה ביותר ברוסיה) ו"רוסנפט" (חברת הנפט החמישית בגודלה שם).

לרנר הונה את המשקיעים כשטען שמדובר בהשקעה אטרקטיבית, לפיה כל משקיע יוכל לזכות בתשואת ריבית חודשית של 2% על סכום השקעתם המקורי, אולם למי שיתאזר בסבלנות וימתין שנה הובטחה ריבית של 29% בשנה. רק לאחר שלרנר נמלט מהארץ הבינו העולים שהוא הונה אותם.

העבירות המיוחסות לו ולשותפיו הן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, גניבה בידי מנהל, רישום כוזב במסמכי תאגיד, וכן עבירות לפי החוק לאיסור הלבנת הון, ובהן עשיית פעולה ברכוש אסור במטרה להסוות את מקור הכספים.

ברשימת עדי התביעה מופיעים למעלה מ-200 אנשים שנפגעו ממעשי המירמה של לרנר. מעבר לכך, בשנים האחרונות נערמו נגדו תביעות אזרחיות רבות של נפגעיו, רובן מתנהלות בבית המשפט בת"א. בחלקן, ניתן פסק דין בהיעדר הגנה, המחייבו בפיצויים של מיליוני שקלים, אולם ככל הנראה לרנר חסר כל ואינו מסוגל לשלם את הסכומים האמורים.

6 שנות מאסר

לרנר נידון בשנת 97' ל-6 שנות מאסר בפועל, במסגרת הסדר טיעון, לאחר שהודה והורשע בעבירות של הונאה, מירמה והלבנת הון. מאחר שלא היה מסוגל לשלם את הקנס בסך 5 מיליון שקל, נגזרו עליו שנתיים נוספות. לאחר שנוכה לו שליש הוא שוחרר ב-2003.

אחר כך התברר, כי גם בתקופה זו המשיך במעשי ההונאה והנוכלות, והוגש נגדו כתב אישום בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, שיבוש מהלכי משפט ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. גם הפעם השכיל לרנר להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות, אך לפני שלב הטיעונים לעונש הוא נמלט מהארץ.

ב-2006 הוא אותר בפרגוואי כשהוא מחזיק בדרכון מזויף, ובאמתחתו יותר ממיליון אירו ומאות אלפי דולרים במזומן. הסדר הטיעון שלו בוטל ולפני כשנה הוא נידון בשל האישום המקורי ובגין הבריחה ממשמורת ל-6 שנות מאסר בפועל ו-6 שנים על-תנאי. כעת טוענת הפרקליטות, כי בעת בריחתו לא נותר מאומה מכספי המשקיעים.