נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, יגיע בינואר לארץ בפעם הראשונה מאז שהחל לכהן בתפקידו

(עדכון) - בוש בשלו: איראן נותרה מדינה מסוכנת; לא שיניתי את דעתי בגלל הדו"ח המודיעיני החדש

הנשיא האמריקני, ג'ורג' בוש, יגיע לביקור בארץ בחודש ינואר, בפעם הראשונה מאז שנבחר לתפקידו.

נשיא ארה"ב אמר הערב (ג'), במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כי איראן נותרה מדינה מסוכנת למרות קביעה של קהיליית המודיעין בארה"ב, שטהראן הפסיקה לפתח נשק גרעיני ב-2003 ושהיא אינה עושה זאת עתה.

ברמז לאופציה צבאית אמר הנשיא, כי "כל האופציות" לגבי איראן מונחות על השולחן וכי הקהילייה הבינלאומית חייבת להמשיך ללחוץ על האיראנים כדי להבטיח שטהראן לא תשלוף לפתע, במועד כלשהו, נשק גרעיני.

"הדיפלומטיה הטובה ביותר, היעילה ביותר, היא זו שמניחה את כל האופציות על השולחן", אמר בוש. הוא טוען, כי גישת "המקל והגזר" הוכיחה עצמה כלפי האיראנים. עובדה, הם אכן הפסיקו את התכנית. לכן, לדבריו, יש להמשיך בגישה זו גם עתה.

"אני רואה בדו"ח החדש סימן אזהרה לכך שלאיראנים היתה תכנית (לפיתוח נשק גרעיני) ושהם הפסיקו אותה", הוסיף הנשיא. "מדוע זה סימן אזהרה? מפני שהאיראנים יכולים להניע את התכנית מחדש".

דברי בוש הם התגובה הנשיאותית הראשונה לקרע משמעותי בין הממשל לבין קהיליית המודיעין האמריקנית לגבי איראן. לפי הערכות בוושינגטון, הדו"ח החדש, תזקיק שמשקף את דעותיהם של כל גופי המודיעין בארה"ב, לרבות סי.איי.איי., צפוי לפורר את מסד ההתנהלות של הבית הלבן נגד טהראן ואת יכולתו לגייס חזית מוצקה נגד משטר האייתאללות שם. המסמך החדש היא סטיה חדה מהערכה מודיעינית קודמת, ב-2005, שקבעה שאיראן שוקדת על פיתוח פצצה גרעינית.

בקריאת תיגר על הדו"ח החדש, אמר בוש: "איראן היתה מסוכנת, איראן עודה מסוכנת ואיראן תוסיף להיות מסוכנת אם יש בידה ידע כיצד לייצר נשק גרעיני".

"מבחינתי, הדו"ח המודיעיני מספק לנו הזדמנות לעודד את הקהילייה הבינלאומית, להמשיך לעודד אותה, כדי שתלחץ על איראן להשעות את התכנית הגרעינית שלה", אמר הנשיא. "מי יכול להבטיח לנו שהאיראנים לא יתחילו מחדש תכנית חשאית לנשק גרעיני?".

הנשיא הדגיש, כי לדעתו משמעות הדו"ח המודיעיני היא, ש"לא השתנה דבר".

הוא אמר: "אני עדיין משוכנע לגמרי, שאיראן מהווה סכנה. אני חושב שהדו"ח החדש מבהיר, כי צריך להתייחס לאיראן ברצינות כאיום על השלום. דעתי לא השתנתה". יחד עם זאת, בוש לא חזר שוב על הצהרתו, מנובמבר, כי המשך פיתוח נשק גרעיני באיראן עלול להוביל למלחמת עולם שלישית.

למרות הטון התקיף של בוש, הקביעה המודיעינית שאיראן אינה מפתחת נשק גרעיני מאז 2003 גרמה לכך שכמעט בן לילה התפוגגו הכלים החשובים בארסנל של הממשל בוש נגד מאמצים פוטנציאליים של איראן להשיג נשק כזה: האיום המרומז בהתקפה צבאית, אופציה שאף פעם לא ירדה מהשולחן, כפי שהנשיא טרח להזכיר כמעט בכל נאום על איראן; והיכולת להשפיע על שחקניות חשובות בזירה הגלובלית, ובעיקר סין ורוסיה, להצטרף למערך הסנקציות נגד האיראנים.

אמנם בוש חזר הערב שוב על המנטרה של "כל האופציות על השולחן", אך בוושינגטון יש תמימות דעים, שההסתברות לפעולה צבאית אמריקנית נגד איראן שואפת עתה לאפס. הדו"ח שולל מבוש את צידוק הדחיפות לנקיטת פעולה כזו, גם מבחינת הקהילייה הגלובלית וגם מבחינת הציבור הביתי.