דו"ח העוני האלטרנטיבי: 18% מנזקקי הסיוע במזון משתייכים למעמד הביניים

68% מהנזקקים דיווחו על ניתוק של חשמל, מים, גז או טלפון - עלייה של 19% לעומת 2006 * כ-41% מהנזקקים עמדו השנה בפני תביעות משפטיות - עלייה של 24% לעומת 2006

יותר ויותר אזרחים המשתייכים למעמד הבינוני, נזקקים לסיוע של עמותות לחלוקת מזון. כך עולה מדו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת". על פי הדו"ח, 18% מהנזקקים בשנה האחרונה השתייכו למעמד הבינוני, זאת לעומת 43% המשתייכים למשפחות מרובות ילדים, 33% חד הוריים, ו-38% מובטלים לתקופה ממושכת.

הדו"ח מצביע כי מאחורי הצמצום המזערי במספר העניים בישראל, כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח העוני הרשמי של המוסד לביטוח לאומי, חלה החרפה במצבם של הנזקקים. כך למשל, 68% מהנזקקים דיווחו על ניתוק של חשמל,מים,גז או טלפון - עלייה של 19% לעומת 2006. 41% מהנזקקים עמדו השנה בפני תביעות משפטיות - עלייה של 24% לעומת 2006.

כמעט מחצית מהנזקקים שרואיינו במסגרת המחקר של לתת, העידו כי הם אינם מאמינים שיצליחו לצאת ממעגל העוני. חמור מכך, שליש סבורים כי גם ילדיהם יאלצו לחיות בעוני בעתיד. בארגון לתת טוענים כי חלה התגברות בתחושת הייאוש של הנזקקים, כאשר הנתון המרכזי שמצביע על כך הוא העובדה כי 23% מהנזקקים דיווחו כי חלפה בראשם המחשבה לשים קץ לחייהם עקב ייאוש עמוק ממצבם הכלכלי.

הדו"ח מצביע עוד על מתאם בין עבודה זמנית או עבודה לפי שעות (כנהוג בחברות כוח אדם בין היתר -ש.נ), לבין קושי כלכלי. 72% מהנזקקים שעובדים העידו כי הם עובדים במשרות חלקיות או לפי שעות, זאת כאשר 71% מהעובדים במשק מועסקים במשרות מלאות. רק 12% מהנזקקים העובדים העידו כי הם מועסקים במשרה קבועה, לעומת 50% על-פי הנתון המתייחס לכלל האוכלוסייה. במרבית המקרים, משרה חלקית היא כורח ההיצע בשוק, ולא כתוצאה מבחירה. כך, 76% מהנזקקים דיווחו כי היו מעדיפים עבודה על פני קבלת קצבה אם התנאים היו מאפשרים זאת. בארגון לתת טוענים כי מדובר בעלייה של 19% בנכונות לצאת לעבוד.

דווקא בשנה בה עלו רבים ממחירי המוצרים החיוניים כגון חשמל, מים, לחם ומוצרי חלב, חלה ירידה של 12% בסך התרומות לעמותות המזון. ירידה זו מיוחסת לארגונים שנוהגים לתרום, משום שהתרומות מצד אזרחים פרטיים דווקא גדלו השנה. יו"ר לתת, ז'יל דרמון, ומנכ"ל הארגון, ערן וינטרוב, טוענים כי הדבר מעיד על שחיקה בדחיפות הטיפול בבעיה, בתפיסת הציבור הרחב.

עוד עולה מן הנתונים, כי 61% מהנזקקים אינם מחזיקים בבעלותם דירה, כאשר רק שליש מהנזקקים מצליחים לעמוד בתשלומי שכר הדירה או המשכנתא.