רוב בוועדת הכספים נגד הצעת האוצר לקצץ בקצבאות - טוענים שלאור הצמיחה במשק אין הצדקה למהלך

הערכות הן שהקיצוץ יחסוך למדינה כ-100 מיליון שקל בשנה. ח"כ אורית נוקד: "דרישת האוצר היא חוצפה"

רוב בוועדת הכספים נגד הצעת האוצר להמשיך לקצץ בקצבאות. בדיון בסעיפי חוק ההסדרים, הסכימו היום חברי ועדת הכספים להתנגד להצעת האוצר להמשיך את הקיצוץ בשיעור 4 אחוזים בקצבאות הביטוח הלאומי והבטחת הכנסה בשנת 2008. הקיצוץ בשיעור זה נקבע ב-2002, בעת שבנימין נתניהו כיהן כשר אוצר.

נכללות בהפחתה: גמלת אמהות: דמי לידה, מענקי לידה, קצבאות לידה ושמירת היריון, מענק לימודים, דמי פגיעה, דמי אבטלה, הבטחת הכנסה, דמי קבורה והגמלה המשולמת לעובד בפרוק של חברה על ידי מעביד או במקרה של פשיטת רגל.

בביטוח הלאומי מעריכים את ההפחתה ב-200 מיליון שקל בקצבאות שאינן הבטחת הכנסה. על פי הערכות, הקיצוץ יחסוך למדינה כ-100 מיליון שקל בשנה.

חברי הכנסת טענו שלאור הצמיחה במשק, אין מקום לקיצוץ ולכן מסרו שהם יצביעו נגד ההצעה. "זו חוצפה ועזות מצח לבקש מאיתנו להאריך את הוראת השעה", אמרה ח"כ אורית נוקד. "ב-2003 נתניהו עם דיבר על כך שאנו על סף התהום. היום המצב הפוך, ורק מהטעם הזה כבר צריך למחוק את הסעיף", אמרה.

ח"כ אמנון כהן אמר שבתקופה של עודף הכנסות למדינה, חייבים למחוק את הסעיף מחוק ההסדרים. "מדובר בפגיעה בחוליות הכי חלשות של החברה הישראלית", אמר. כהן הציע לקיים הצבעה כבר היום להפלתו של הסעיף, אולם הצעתו נדחתה.

ח"כ משה גפני אמר שהוא רואה בחומרה את כוונת האוצר. "עושים צחוק מחברי הקואליציה. כשיש כאלה עודפי הכנסות והבעיות של 2002 לא קיימות כבר, זו בושה", אמר.

ח"כ ראובן ריבלין, חבר סיעתו של נתניהו, הגיב להתקפות על יו"ר מפלגתו, ואמר כי מלכתחילה הקיצוץ הוגבל לחמש שנים מתוך תקווה שהמשק יחזור לצמיחה ולא יהיה צורך בו. "הדבר אכן קרה", אמר ריבלין, "עכשיו אין צורך להפעיל את הוראת השעה מחדש".

ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה: "כל טיעון מיותר, הדברים זועקים לשמיים. הסעיף הזה לא הגיוני ומעולם לא היתה לו הצדקה. איך אפשר להרים יד בעד המשך הקיצוץ? איך אפשר לתת לזה תוקף לעוד שנה?"

ח"כ ניסן סלומיאנסקי הצטרף אף הוא לקריאות ואמר שאסור להמשיך בפגיעה "ובטח שלא בשכבות החלשות. כל המהות של הצמיחה היתה כדי שאפשר יהיה להחזיר את הכסף הזה".

עם זאת, למרות התנגדות חברי הכנסת, ייתכן שלקראת ההצבעה הם יוחלפו על ידי חברי כנסת אחרים על מנת להעביר את הסעיף.