מ-3.87 ל-3.97 שקלים תוך שבוע: הדולר התחזק היום ב-1.12%; עלה ב-2.5% מתחילת השבוע

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] גם האירו סיכם עלייה שבועית משמעותית - 2.1%: שערו עלה היום ב-0.35% ל-5.787 שקלים * היום יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן בנובמבר בישראל, בארה"ב ובאירופה

הדולר מסכם שבוע של התחזקות משמעותית. שיעור התחזקותו של המטבע האמריקני ביחס לשקל הלך וצבר תאוצה מאז הבוקר, ועם קביעת השער היציג השלים עלייה של 2.5% מתחילת השבוע - המשקפת עלייה של 10 אגורות בשערו.

נזכיר כי השבוע נעשה צעד בעל משמעות רבה עבור הדולר - ביום שלישי הפחית יו"ר ה'פד', בן ברננקי, את הריבית על הדולר ב-0.25%. תחת להחליש את הדולר, צעד זה זקף את ראשו בשורה התחתונה, ככל הנראה מאחר שחלק מהמשקיעים צפו הפחתת בשיעור גדול יותר של 0.5%, והשיעור הקטן של ההפחתה התקבל כ"חדשות טובות", לפחות עבור הדולר.

גם במסחר העולמי הפגין הבוקר הדולר חוזק ביחס למטבעות העיקריים: האירו והליש"ט נחלשו ב-0.55% ביחס למטבע האמריקני. ביחס לין התחזק הדולר בשיעור של 0.35%.

הדולר התחזק ב-1.12% וננעל בשער יציג של 3.971 שקלים. שערו היציג של האירו נקבע בעלייה של 0.35% ל-5.787 שקלים. בסיכום שבועי התחזק הדולר ב-2.5%, והאירו סיכם אף הוא עלייה משמעותית של 2.1%.

בנק אגוד - סקירה שבועית

בשבוע החולף רשם הדולר התחזקות משמעותית לעומת המטבע המקומי בהמשך למגמה משבוע שעבר ורשם עליה שבועית של 1.06% תוך חציית רמת ה-3.9 משער של 3.881שקלים לשער של 3.922 שקלים. ביום שישי שעבר התפרסמו נתוני תעסוקה חזקים שהובילו להתחזקות הדולר מול הין, אך הדולר נחלש מול האירו והשקל בעקבות המדיניות המוניטרית היציבה באירופה ובישראל.

על פי דו"ח התעסוקה של חודש נובמבר נרשמה עלייה של 94 אלף במספר המועסקים במשרות הלא חקלאיות לעומת צפי בשוק לתוספת של 80 אלף בלבד. שיעור האבטלה שנרשם עמד על 4.7% כמו בחודש שעבר לעומת צפי אנליסטים לעלייה לשיעור של 4.8% . בהקשר לדו"ח זה פורסם כי השכר הממוצע פר שעה בחודש אוקטובר עלה בשיעור של 0.5% בחודש נובמבר לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 0.3% .

נתוני התעסוקה תמכו בהערכות כי הנגיד יוריד את הריבית ב-0.25% בלבד ביום שלישי, אם כי החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' עדיין הצביעו על יותר מ 40% להורדת ריבית אגרסיבית של 0.5% אשר תביא לירידה כוללת של 1.25% בריבית מאז תחילת המשבר בשוק המשכנתאות. באותו יום דווח כי חלה עליה באשראי הצרכני לחודש אוקטובר מ-3.28 מיליארד לרמה של 4.7 מיליארד, אם כי הצפי היה להתרחבות גדולה יותר ברמה של 5 מיליארד. באותו יום רשם הדולר התחזקות משמעותית מול השקל כתגובה לנתונים החזקים של סוף השבוע בכלכלה האמריקאית לרמה של 3.893 שקלים, אם כי המשיך להפגין חולשה ביחס למטבע האירופאי.

ביום שלישי המשיך הדולר להתחזק על רקע נתון חיובי בדמות מכירות הבתים הקיימים . לחודש אוקטובר אשר הפתיעו לטובה ועלו ב-0.6% לעומת צפי לירידה של 1%. ביום רביעי התחזק הדולר משמעותית לרמה של 3.938 שקלים, למרות היחלשותו בעולם, על רקע החלטת נגיד הבנק הפדרלי להוריד את הריבית ב-0.25% בלבד, אשר אמנם תאמה את ציפיות מרבית האנליסטים, אך איכזבה חלק מהמשקיעים האגרסיביים שציפו הורדת הריבית ב-0.5%.

בתגובתו רמז הנגיד כי לא רק שהבעיות ממשיכות בעינן, אלא שהלחצים האינפלציוניים חזקים ועלולים להקשות בביצוע מהלכים מוניטרים נוספים. ניתן לומר כי הכרזה זו שיקפה יותר את המצב הבעייתי בו נמצא הבנק הפדרלי בארה"ב, אשר מכיר במפורש כי המשק האמריקני מצוי בבעיה וכי "מהמידע הכלכלי עולה כי הצמיחה הכלכלית מאיטה, ומשקפת את הימצאותו של התיקון בשוק המגורים והיחלשות בפעילות העסקית וההוצאה הפרטית".

מצד שני, מדדי המחירים ממשיכים לעלות ומהווים בלם מרכזי במהלך הורדות הריבית של ה'פד', המעוניין למנוע האטה חריפה יותר בפעילות הכלכלית של המשק האמריקני.

אתמול נסחר הדולר מול השקל במגמת היחלשות על רקע התרחבות הגירעון המסחרי של ארה"ב בחודש אוקטובר ותוכניתו של ה'פד' להקל על הלחצים בשוק האשראי. בחודש אוקטובר התרחב הגירעון המסחרי בארה"ב בשיעור של 1.2% ל-57.8 מיליארד דולר ועקף את תחזיות האנליסטים לגירעון נמוך יותר של 57.4 מיליארד. בנוסף תוקן נתון חודש אוקטובר לתוספת בגירעון של 57.1 מיליארד דולר לעומת הערכה קודמת לגירעון נמוך יותר של 56.5 מיליארד דולר.

העלייה בגירעון נובעת מעלייה בייבוא שהתייקר בהשפעת מחירי הנפט. בנטרול מרכיב זה נרשם צמצום בגירעון המסחרי וזאת בחודש רביעי ברציפות. בחישוב שנתי .מחירי היבוא בנובמבר עלו בשיעור חד של 11.4% לעומת עליה מתונה יותר של מחירי היצוא - בשיעור של 6.1%.