לקראת החלטת הריבית בארץ ונתוני המאקרו בארה"ב: הדולר היציג איבד 0.7% ל-3.914 שקלים

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] האירו היציג השיל 0.5% ל-5.62 שקלים * שבוע חזק לשקל: הדולר ירד ב-1.4% והאירו נפל ב-2.9% * בנק הפועלים: המשקיעים ניצלו את העלייה של הדולר למכירתו

יום המסחר במט"ח מתנהל היום בסימן התחזקותו של השקל למול הדולר על רקע מגמת הירידות של המטבע האמריקני בעולם. 2 אירועים חשובים עמדו ברקע למסחר היום. האחד, החלטת הריבית בישראל ביום שני, אירוע שיעסיק את השוק לתוך השבוע הבא; השני, נתוני הצריכה הפרטית שיפורסמו היום בארה"ב (15:30, שעון ישראל) אשר יספקו אינדיקציות נוספות באשר למדיניות המוניטרית העתידית של הפדרל ריזרב, מה שמשליך על שוק המט"ח העולמי.

ראשית להחלטת הריבית בישראל, כאשר על רקע האינפלציה הגבוהה מהתחזיות לחודש נובמבר (0.4%) שפורסמה בסוף השבוע שעבר, ועל רקע התחזקות הדולר מול השקל בשבועות האחרונים (התחזק ב-3.3% מהשפל), יצטרך בנק ישראל לקבוע ביום שני הקרוב את גובה הריבית במשק לחודש ינואר. סקר ה-SMS של "גלובס" ומיטב בקרב יועצי ההשקעות מראה כי 64% מהיועצים סבורים שפישר יותיר את הריבית על כנה. 32% מהיועצים סבורים כי הריבית תיוותר ברמה של 4%.

בעולם, הדולר מאבד מערכו למול המטבעות המובילים לקראת נתוני המאקרו שיפורסמו היום בארה"ב. עם זאת, המטבע האמריקני עדיין עלה השבוע מול המטבעות המובילים, זה השבוע השני ברציפות, וזאת בשל ההערכות כי לחצי האינפלציה בארה"ב לא יאפשרו ל'פד' להוריד את הריבית בצורה אגרסיבית. בהקשר זה אמר אסטרטג מט"ח בכיר ב-Okasan Securities, כי "ייתכן וזה הזמן לקנות את הדולר ולמכור אירו. הלחצים האינפלציוניים בארה"ב יקשו על ה'פד' להוריד את הריבית. אי אפשר לומר זאת על הבנק המרכזי האירופי".

הדולר איבד 0.73% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.914 שקלים, והאירו היציג השיל 0.47% ל-5.6207 שקלים. בסיכום שבועי, הדולר ירד ב-1.43% והאירו נפל ב-2.88%.

בנק הפועלים: המשקיעים ניצלו את העלייה של הדולר למכירתו

בסיכומו של השבוע השקל תוסף, למרות שבתחילת השבוע המשיך שער הדולר לעלות. לאחר מספר ימים של פיחות, במהלכם עלה שער הדולר היציג מעל 4 שקלים לדולר, המסחר בשוק המט"ח הישראלי שינה כיוון והשקל חזר להתחזק. נראה כי משקיעים ניצלו את העלייה של הדולר למכירות, על רקע הערכות כי ההתחזקות של הדולר זמנית, הן בעולם והן בארץ.

כעת ממתינים בשוק המט"ח לישיבתו המוניטארית הקרובה של בנק ישראל, הצפויה ביום שני הבא. הדעות חלוקות לגבי תוצאות הישיבה, לאחר שמדד המחירים הגבוה מהצפוי של חודש נובמבר עורר ציפיות להעלאת הריבית השקלית, אך לא ברור המועד. בכל מקרה, צמצום פער הריביות השלילי בין השקל והדולר צפוי לספק תמיכה לשקל.

המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע גם בתקופה הקרובה מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות, ברחבי העולם. יחד עם זאת, הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים, שכן המשקיעים הזרים צפויים להמשיך להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים. ההערכות כי הפד ימשיך להפחית את הריבית הדולרית גם בשנה הבאה, צפויות לספק לשקל תמיכה נוספת.