פז תחולק ל-4 חטיבות שירכזו את תחומי הפעילות; "אם נרצה נוכל להנפיק"

השינוי הארגוני המקיף ייצא לפועל מתחילת 2008 * המבנה הארגוני החדש צפוי לאפשר לפז לפעול להצפת ערך בחברות הבנות באמצעות הנפקתן העתידית בבורסה

בדיוק שנה אחרי רכישת בית הזיקוק באשדוד והיציאה להנפקה בבורסה, חברת הדלק פז , שבשליטת צדיק בינו, הודיעה היום (א') כי החלה בביצוע שינוי ארגוני מקיף שייצא לפועל מתחילת 2008.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", במסגרת השינוי הארגוני, שעמד במחלוקת בין הבעלים צדיק בינו למנכ"ל לשעבר, מודי בן-ש"ך, תעבור פז לפעול במבנה שיכלול 4 חטיבות שירכזו את תחומי הפעילות השונים.

4 חטיבות הפעילות הן: פז קמעונאות ומסחר אשר תעסוק בשיווק הדלקים בתחנות ובקמעונאות; פז תעשיות ושירותים, אליה יוכפפו החברות הבנות, פזגז, פזקר, פז שמנים וכימיקלים ושירותי תעופה, שתתמקד בתחום הדלק והכימיקלים; פז זיקוק ולוגיסטיקה אשר תנהל את בית הזיקוק באשדוד ותייבא דלקים וחטיבת הכספים והמטה שתרכז את תחום הכספים לרבות הקשר עם המשקיעים.

המבנה הארגוני החדש צפוי לאפשר לפז לפעול להצפת ערך בחברות הבנות באמצעות הנפקתן העתידית בבורסה. מנכ"ל פז, יונה פוגל יכהן במקביל גם כמנהל חטיבת פז קמעונאות ומסחר וכיו"ר דירקטוריון פז זיקוק ופז תעשיות ושירותים. פוגל אמר במסיבת עיתונאים, כי "המבנה הארגוני החדש יביא לסינרגיה טובה יותר בין חטיבות השיווק והזיקוק ויאפשר לחברה להרחיב את הבסיס הקמעונאי. במקביל, אנחנו שוקלים להתרחב באמצעות רכישות בחו"ל בתחום הזיקוק ושיווק הדלקים בחו"ל".

פוגל אישר כי המבנה החדש עשוי לאפשר לחברה להציף ערך בעתיד. "אם נרצה בכך נוכל להנפיק את החברות שמתחת לפז בשוק ההון, ובכך נגוון את גיוסי ההון של החברה". לגבי האפשרות שפז תפעל קודם להנפקת הפעילות בתחום שיווק הדלקים והקמעונאות אמר פוגל, כי "פז קמעונאות וסחר היא עדיין לא חברה. המבנה החדש נועד לתת לנו את האופציה של ההנפקה, אבל עדיין לא החלטנו איפה".

בניגוד לציפיות המוקדמות, פז לא הקימה חטיבה ייעודית שתתמקד בפעילות בחו"ל, וההערכה היא שאם תהיה רכישה בחו"ל, היא תהיה באמצעות אחת החברות הבנות. פוגל ציין, כי פז בוחנת כיום רכישות בתחום האנרגיה במערב אירופה וארה"ב, "אנחנו רוצים להתרחב בחו"ל והנושא נמצא בתחום אחריותי. בדקנו באחרונה אפשרות לרכוש תחנות דלק באגן הים התיכון, אבל זה לא יצא לפועל. אנחנו מעוניינים להיכנס קודם לתחום התדלוק והקמעונאות לפני רכישת בית זיקוק", אמר פוגל.

בהתייחסו לתוכניות ההתרחבות בתחום הקמעונאות והפרסומים לפיהם פז רוצה להפוך את yellow למתחרה בשופרסל והרבוע הכחול, אמר פוגל, "אנחנו מצפים להגיע ל-190 חנויות yellow כבר בחודשים הקרובים. בתחום הקמעונאות נרצה לפתוח חנויות בקצב מואץ בכל תחנה של פז שאפשר. yellow הוא מותג שיכול לעמוד בפני עצמו, אבל אין לנו תוכניות להקים רשת סופרמרקטים או היפרמרקטים", אמר.

מנכ"ל פז הוסיף, כי תחום הזיקוק מהווה מרכיב משמעותי בפעילותה של החברה, שבוחנת תוכנית השקעות חדשה לבז"ן אשדוד בסיוע חברת ייעוץ בינלאומית. לגבי הירידה במרווחי הזיקוק, אותה ציינה חברת מעלות שהעלתה את דירוג החברה, אמר פוגל, כי "להערכתי לא יהיה שינוי מהותי במרווחים בחמש השנים הקרובות. ב-2012 עם גידול בכושר הייצור העולמי, המרווחים יכולים לרדת, אבל הם יהיו מעל המרווח הממוצע בשנים האחרונות".

בהתייחסו לכך שהמנכ"ל הקודם, מודי בן-ש"ך, הסתייג מהמבנה הארגוני המוצע אמר פוגל, "היו רעיונות שונים בחברה, אבל יצירת קבוצה עם חטיבות שמסוגלות להתפתח היא הדרך הנכונה. אנחנו מסתכלים קדימה ולא אחורה". בניגוד להערכות המוקדמות, השינוי הארגוני לא כלל קיצוץ מהותי בכוח האדם במטה החברה. פוגל ציין, כי השינוי הארגוני צפוי להביא להתייעלות בתחומי התחזוקה, שינוע הדלקים וההובלה כבר החל משנת 2008, אך ציין כי כרגע לא מתוכנן קיצוץ נוסף בכוח האדם בחברה. "הצלחנו לאייש את רוב המשרות באנשים מבפנים, אבל ייתכן שיהיו עזיבות בעתיד".

יו"ר דירקטוריון פז, צדיק בינו, אמר כי הוא סמוך ובטוח שהמבנה הארגוני החדש יסייע להנהלה ולעובדים להוביל את החברה להמשך צמיחה ולהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניה. הוא הביע את שביעות רצונו שלמעט המשנה למנכ"ל אהוד לוריא, כל המשרות אויישו באמצעות קידום עובדים או מנהלים מתוך הקבוצה.