בעקבות הפרסום ב"גלובס": רשות ני"ע תבדוק את חברות המט"ח

[לאתר המט"ח] תבחן את ממצאי "גלובס": טענות הלקוחות באשר לאופי הייעוץ בחברות המט"ח, ואת שיטת התגמול של אנשי השיווק בחלק מאתרי המסחר במט"ח באינטרנט

סגן ראש אגף חקירות בראשות ניירות ערך, יעקב קאופמן, החל בבדיקה טענות על כך שעובדים ללא רישיון של רשות ני"ע נתנו ייעוץ ללקוחות בחברות המט"ח הפועלות באינטרנט. כך נודע ל"גלובס". בנוסף נודע כי הרשות החלה לבדוק את שיטת תגמול אנשי השיווק בחלק מהאתרים, המכונה NET, לפיה העובדים מתוגמלים בהתאם לתוצאות של הלקוח כך שירוויחו יותר במידה ויפסיד. בדיקת הרשות היא בהמשך לכתבת "גלובס" מאתמול, באשר לאופי ההתנהלות בשוק המט"ח המקומי אשר כמעט ואינו נתון לרגולציה.

במקביל, מתכוון ראש רשות ני"ע, משה טרי, למלא את החלל הקיים בחקיקה לגבי המסחר במט"ח באתרי אינטרנט. השאיפה היא להגדיר את כל זירות המסחר השונות, כולל אתרי האינטרנט, שבמקביל לפריחתן בשנים האחרונות, זכו גם למספר תביעות משפטיות נגדן.

ההגדרה תשונה

ברשות ני"ע מסתמכים על מסקנות ועדת אוריאל פרוקצ'ה, שפורסמו עוד במארס 2006, לפיהן נקבע כי "הגדרת המונח בורסה תשונה, ותכלול מעתה גם מערכות מסחר חלופיות לניירות ערך. זירות המבחר החלופיות יורשו לפעול בתנאים שיפורטו בחוק המוצע, והרגולציה תחול הן על זירות פקודות שמטרתן להפגיש מוכרים וקונים של ניירות ערך, והן על זירות ציטוט שבהן העסקאות נקשרות בין המשקיעים לבין פעילים בזירה (בניהם עשוי להיות גם מפעיל הזירה) ולא בין המשקיעים עצמם".

רשות ני"ע הפיצה תזכיר חוק שאושר על ידי מליאת הרשות, והועבר למשרד האוצר. לאחר דיונים יועבר התיקון לחוק לכנסת ולאישור ועדת הכספים. הצעת החוק תגדיר מה היא בורסה חלופית בנוסף לבורסה לניירות ערך בתל אביב.

במסגרת החקיקה תוכנסנה כל זירות המסחר החלופיות לפיקוח, והן תיאלצנה לעמוד במספר דרישות כגון הון עצמי, מבנה חברה, הוכחות יציבות פיננסית, התחייבות למניעת ניגוד עניינים, כללי משטר חברות מחמירים וכולי. בנוסף, ייאסר עליהן לעסוק בתחומים שאינם בורסאיים. פעילות רשות ני"ע תתבצע בתחום של מט"ח תוך התייעצות עם בנק ישראל, שצבר ניסיון רב בפיקוח על המט"ח בבנקים ובתחומים אחרים באופן עצמאי.

אם החקיקה תצא אל הפועל, תוסמך הרשות לני"ע להעניק רישיון ואותן חברות תוכלנה לפעול באופן חוקי ורשמי למטרות רווח. החברות יהיו כפופות לרישוי ופיקוח של רשות ני"ע, כולל רגולציה שונה במעט מכפי שהורגלו אליה עד היום. הרגולציה תכלול מערכות מחשוב משוכללות לזיהוי חריגים במסחר, ועוד אמצעי פיקוח רבים גלויים וסמויים.

דובר רשות ני"ע סירב להגיב לידיעה.