בנק הפועלים לקראת השנה הבאה: המשק יצמח ב-4.8%; טבע "נכנסת ל-2008 מחוזקת" - תרכוש חברה באירופה

את סקירתם על המשק מבססים בפועלים על האטה בצמיחה בארה"ב ל-2% ב-2008 * הריבית בישראל תעלה עד סוף השנה ל-4.5% - האינפלציה: 2% * "תימשך הצמיחה ברווחי החברות מפעילותן השוטפת אך יהיה קשה לעקוף את הרווח הכולל * מניות הנדל"ן יסבלו מהמשך התנודתיות

אין סקירה או תחזית פיננסית שנוגעת ל-2007 ולא מתחילה בשאלה הרלוונטית ביותר: יהיה או לא יהיה מיתון בארה"ב ומה תהיה השפעתו על העולם. גם כלכלני בנק הפועלים עסקו בשאלה הזו, בניתוח הענפי השנתי שהוציאה מחלקת המחקר.

הם מעריכים כי משבר הסאב-פריים ימשיך להשפיע על השווקים ב-2008. המשק האמריקני צפוי להאט את קצב צמיחתו בשנה הקרובה, ל-2% בלבד. מאחר וארה"ב נחשבת לקטר הצמיחה של הכלכלה הגלובלית, בבנק צופים האטה גם בשאר המשקים בעולם. והתחזית המעודכנת עומדת על צמיחה גלובלית של 4.5% ב-2008.

"אי אפשר ולא נכון להתעלם מהנעשה בשווקים הגלובליים, ובפרט בארה"ב", אומרת רחלי גרשון, מנהלת יחידת המחקר בבנק. "משבר האשראי ממשיך לתת את אותותיו, ונראה כי הוא טרם חלף. סביר להניח כי שוקי ההון הגלובליים ימשיכו להתאפיין בתנודתיות גבוהה".

להאטה בכלכלה הגלובלית יש קשר ישראלי: למעלה ממחצית ההכנסות של חברות המעו"ף מגיע מפעילות בחו"ל. אולם כלכלני הבנק אופטימיים וצופים פגיעה מתונה במשק הישראלי, שצפוי לצמוח ב-2008 ב-4.8% - קצב גבוה יחסית לכלכלה הגלובלית.

* הקטר: הצריכה הפרטית

גם ב-2008 הצריכה הפרטית צפויה להוביל את השוק הישראלי, ולצמוח ב-5%. זאת, בזכות השיפור בשוק העבודה, כששיעור הבלתי מועסקים צפוי לרדת לכ-7% בלבד. בבנק מעריכים שהריבית במשק תמשיך לעלות בשיעור מתון, בתגובה לעליית האינפלציה, והיא עשויה להגיע ב-2008 ל-4.5%. התחזית היא שעליית האינפלציה תתמתן ותסתכם ב-2008 ב-2%.

* הבורסה בת"א: חיובית

שוק המניות המקומי חותם בימים אלה שנה חמישית רצופה של עליות דו-ספרתיות במדדי המניות הכבדים. "אני צופה ששוק המניות המקומי יניב גם בשנה הקרובה תשואה חיובית", אומרת גרשון. "להערכתי, השוק ייתמך בכלכלה מקומית חזקה, ואם אכן יימשך הלחץ השלילי בעולם, הוא יורגש בצורה מתונה יותר בתל-אביב. לפיכך, המלצתנו באפיק המנייתי המקומי היא להשקיע בחברות ערך, בעלות מדיניות דיבידנד ברורה, תוך התמקדות באלו המוטות צריכה פרטית".

גרשון מדגישה כי יש לפזר את הסיכון בתיק המנייתי בין שוקי ההון השונים ולהסיט 25%-30% לחו"ל. "לאור ההערכות שמשבר האשראי ימתן את הצמיחה בארה"ב, מומלץ להתמקד שם בחברות Large Cap, בעלות מדיניות דיבידנד ברורה. בתוכן כדאי לתת עדיפות לסקטורים דפנסיביים ולשלב סקטורים מוטי ייצוא, כמו אנרגיה, תעשייה וטכנולוגיה".

"גם באירופה נכון להשקיע בחברות Large Cap שעיקר פעילותן מקומית ופחות חשופות לשוק האמריקני". בשווקים המתעוררים ההמלצה היא להתמקד באסיה (במיוחד דרום קוריאה וטייוואן).

* פרמצבטיקה: יעילות וזריזות

"לקראת סוף העשור, ילך ויפחת קצב הגידול בתעשייה הפרמצבטית", מעריך אנליסט הבנק, גלעד שריג. לדבריו, שם המשחק ב-2008 יהיה יעילות, זריזות, אגרסיביות בשיווק ושיתופי פעולה בין חברות. להערכתו, מגמת המיזוגים והרכישות לה היינו עדים בשנים האחרונות צפויה להימשך גם השנה. שריג מונה את נקודות החוזקה הנוכחיות של טבע, ומעריך שהיא תפיק השנה את מרבית הסינרגיה מהמיזוג עם איווקס, ותבצע רכישה גדולה בשוק האירופאי ב-2008.

* כימיה: מגמה חיובית

שריג מעריך שענף הדשנים ימשיך ליהנות גם ב-2008 מהתייקרות מחירי הסחורות הרכות (כמו חיטה, סויה, אורז ותירס), על רקע הגידול בצריכתן במדינות המתפתחות והמודעות ל-biofuel כתחליף לנפט. "אנו צופים השפעה חיובית על ביצועי חברות הכימיה, בדגש על תחום הדשנים".

* יצרניות מזון: צמיחה

המשך הצמיחה בצריכה הפרטית משפיע לחיוב על יצרניות המזון, שבשנים האחרונות גם יוצאות לשווקים הבינלאומיים. האנליסט משה סני מדגיש כי המשך השיפור הכלכלי בשוקי היעד והשיפור בתוצאות הפעילות הבינלאומית, יאפשרו לחברות המזון להציג צמיחה בביצועיהן ב-2008, חרף התייקרות חומרי הגלם.

* אנרגיה: סינרגיה מקומית

בשנה החולפת פוזר העשן מעל המתחרות בשוק, אומרים האנליסטים איתן יואלמן וירון פרידמן. ב-2008 הם צופים שתימשך הסינרגיה הפנימית בחברות, כשבז"ן תתמקד בעיקר בסינרגיה עם תעשיית הפטרוכימיה, בעוד פז תנצל את בז"א ליצירת סינרגיה בשיווק הדלקים. כמו כן צפויה ירידה בעלויות התפעוליות בעקבות כניסה הדרגתית לשימוש בגז טבעי.

* תקשורת: עוצמה נמוכה

חברות התקשורת, שנהנו בשנים האחרונות מהצמיחה הכלכלית, ימשיכו ליהנות ממנה אך בעוצמה נמוכה יותר, מעריך האנליסט דוד לוינסון. במהלך 2008 צפוי שוק התקשורת לקבל הכוונות רגולטוריות לגבי מבנה התחרות העתידי ומודלים עסקיים חדשים בתחום. מסקנות ועדת גרונאו עשויות לשנות תפיסה אסטרטגית ואת גישת ההשקעות של חברות התקשורת. בפועל, יישום המסקנות ושינוי סביבת התחרות יתרחשו אחרי 2008.

* נדל"ן: אדישים לסאב-פריים

למשבר הסאב-פריים אין נגיעה ישירה בפעילות הנדל"ן בישראל, מעריכים האנליסטים תמר ברינקר וגידי לינדנבאום. גם חברות ישראליות שפועלות בארה"ב נמצאות בסקטורים שלא נפגעו מהמשבר. מנועי הצמיחה של החברות המקומיות ב-2008 ימשיכו להיות הפעילות בחו"ל והנדל"ן המניב. עם זאת, בטווח הקצר ייתכן שמניות הנדל"ן יסבלו מהמשך התנודתיות והעצבנות על רקע משבר האשראי בארה"ב.

* קמעונאות: התחרות מקשה

המשך השיפור בצריכה הפרטית והגידול בשטחי המסחר תומכים בצמיחת רשתות השיווק, לפי האנליסט משה סני, אך הוא משדר גם פסימיות מסוימת, בגלל עוצמת התחרות בשוק. על רקע מלחמות מחירים ועליית מחירי חומרי הגלם, הוא חושש שהתחרות תקשה על ביצועי הרשתות ותפגע במרווחים שלהן.