ראש דסק מט"ח ב-IBI: "פוזיציות של שחקני מט"ח מקומיים קובעות כעת את כיוון הדולר"

ליאונור טירקלטאוב: "עסקאות זעירות העלו הדולר ב-1%. אין להאשים את הזרים, הם מבלים עכשיו בפאבים"

שערו היציג של הדולר עלה אתמול (ד') ב-1%. ההסבר לעליה החדה נעוץ בשביתת מסחר בשוקי אירופה לרגל חופשת חג המולד. המסחר במט"ח בישראל התנהל בעיקר בין הבנקים והיה דליל ביותר - מחזור מסחר של מיליונים בודדים בהשוואה למיליארדים שמאפיינים שוק זה.

"העליה שנרשמה אתמול בשערו של הדולר ביחס לשקל אתמול היא תוצאה של העדר מסחר אמיתי במטבעות הזרים ולמעשה אינה משקפת שום שינוי ריאלי בשווי וביחס של המטבעות בשוק המט"ח הגלובאלי", אומרת ליאונור טירקלטאוב, מנהלת דסק המט"ח ב-IBI.

"לדולר לא קרה אתמול כלום ביחס לשקל", היא מוסיפה, "הוא ירד היום כלעומת שעלה אתמול, לרמות שבהן נסחר בימים הקודמים".

טירקלטאוב צופה מסחר מאד תנודתי בדולר בימים הקרובים, עד לסוף השנה האזרחית. "מי שיקבע את מגמת הדולר ביחס לשקל בשלושת הימים הבאים הם השחקנים הגדולים בשוק המט"ח בישראל. כל אחד מהם ינסה למשוך את השער היציג לכיוון שעדיף לו, בהתאם לפוזיציה שבה הוא נתון. המשחק הוא בין הגופים המקומיים לבין עצמם ואי אפשר יהיה להאשים הפעם את הזרים, הם מבלים עכשיו בפאבים שותים בירה ושמפניה".

- האם בנק ישראל צריך להתערב במסחר?

"מאז שנפרדנו לשלום מרצועת הניוד, אין צורך שבנק ישראל יתערב במסחר באופן ישיר כדי להשפיע על שער החליפין. תפקידו של הבנק לנהל מדיניות מוניטרית אחראית, לדאוג לצמיחה ולשמור על יעד האינפלציה".

טירקלטאוב צופה שב-2008 יעלה ערכו של הדולר ביחס לשקל, אם כי באופן מתון. העלייה היא בשל ציפיות לעלייה בערכו בכל העולם. "המחירים שסביבם נע שער הדולר בימים אלו משקפים הזדמנויות טובות לקנייה".