המיסוי נעשה יותר נוח

לבייב רוצה להראות לכולם שהוא עוזב ללונדון, אבל לא יבלה פחות בישראל

כבר התרגלנו שסופי שנה מייצרים לא מעט עסקאות של יזמים שמאוד חשוב להם לדחוף עוד משהו אופטימי לסיכומים ולדו"חות של השנה החולפת. במקביל, יזמים אחרים רצו ליהנות מהטבות מס שהסתיימו בתום השנה או משינויים שדחקו בהם לחתום על העסקה, דווקא בשלהי דצמבר.

מקור ההודעה שהוציא אתמול (ד') לב לבייב, על כך שיעבור להתגורר בבית שרכש בשכונת המפסטד היוקרתית בלונדון, בשתי הסיבות גם יחד. אחרי הצלילה החדה של מניות אפי פיתוח, שהונפקה בלונדון רק השנה, יודע לבייב שבוודאי לא יזיק לומר למשקיעים שהוא מגיע לטפל בכך בעצמו.

אבל בנוסף, לכולם כבר ברור שהסיבה המשמעותית בהרבה לעזיבתו של לבייב קשורה כאמור לסיום שנת המס. לישראלי הממוצע קשה להבין עד כמה שיקולי מס יכולים להיות משמעותיים, אבל לבעל חברה ציבורית הזוקפת הכנסות של מאות מיליוני שקלים ובעלות על חברות ענק של מחצבים ויהלומים, מדובר בסכומי עתק.

בתקופה האחרונה החלו רשויות המס בישראל להיטפל ללבייב עצמו ולקבוצת אפריקה ישראל הגדולה. נכון שאפי פיתוח רשומה בקפריסין, ואפי אירופה רשומה בהולנד, אבל במס הכנסה לא ויתרו בקלות. אם החברה מנוהלת מישראל, היא חברה ישראלית וגם לנו אולי מגיע להשתתף בחגיגה.

במקביל, באנגליה מתנהלת תהליך דומה. נכון להיום תושבים זרים יכולים לזכות באנגליה במעמד מיועד של "נון דומסייד", המאפשר להם שלא לשלם מסים על הכנסותיהם ברחבי העולם. אלא שגם הרשויות האנגליות החליטו שהעניין נגמר. מי שיגיע לאנגליה בשנה הבאה, יתקשה מאוד לשחזר את ההטבות מהעבר.

עכשיו ללבייב יהיה הרבה יותר קל. הכותרות שהוא קיבל היום בכלי התקשורת יעזרו לו מאוד מול רשויות המס. הגדרת החוק, ולפיה תושב זר הוא מי ש"מרכז חייו" לא כאן, עולה בקנה אחד עם הפרידה המתוקשרת ועם הידיעות על המעבר ללונדון עם המשפחה.

מה שברור הוא, שממש לא מדובר בגחמה של יזם שנמאס לו מהארץ. יתרה מכך, כלל לא בטוח שמעתה והלאה הוא גם יבלה פחות זמן בישראל. אבל אתמול כבר היה ברור מדוע הוא נפרד כל כך מהר מארז מלצר. כשהוא מתנהל מלונדון, הוא צריך כלב שמירה רציני בהרבה שיישב באור יהודה ויפקח על כל פרט ופרט באפריקה ישראל.

גם מינויה השבוע של בתו הבכורה של לבייב, צבייה לבייב אלאזרוב, ליו"ר אפריקה מגורים, משתלב במהלך המתוכנן. לבייב אלאזרוב נחשבת כבר שנים כמועמדת בבוא היום לרשת את כיסא המנכ"ל. בינתיים, גילה הצעיר (30) והילדים הקטנים בבית לא מאפשרים לה באמת להשתלט על כל זרועות הקבוצה, אבל הרחבת הסמכויות בוודאי מקרינה לעובדים ולמנכ"ל שעוד יגיע - שמשפחת לבייב עדיין כאן.

מעבר לכך, כדאי לזכור שלבייב מתכנן היום את אחוזתו המרשימה בסביון. אחרי שנים ארוכות בעיר החרדית בני ברק, לא מן הנמנע שהוא שמח כעת גם להתחמק מהעיניים הרעות בדרך לסביון. הרבה יותר קל לעבור אל יישוב המיליונרים דרך לונדון.