5 שנות עליות בדרך לקו הסיום - בתי ההשקעות צופים סטגנציה במעו"ף: יעלה ב-3% בלבד ב-2008

מה חושבים הגופים הפיננסיים המקומיים על הריבית, על האינפלציה ועל הדולר, ומהן המניות המומלצות על-ידיהם להשקעה * מבט על הסקר המקביל של 2007: המשקיעים היו שמרניים מדי

סקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לשנת 2008 מסמן כי השנה הקרובה הולכת להיות מאתגרת במיוחד עבור השווקים הפיננסיים. הנתונים, שנאספו כמדי שנה מעשרות בתי ההשקעות המובילים בשוק ההון הישראלי, מצביעים על ציפיות לסיום הראלי בבורסה של ת"א לאחר חמש שנים חיוביות וכן מלמדים על חששות לא מבוטלים מפני גלישת הכלכלה האמריקנית למיתון. כל אלה מובילים את החזאים בשוק ההון להעריך שהמדד המעו"ף יננעל את שנת 2008 עם תשואה דלה במיוחד של כ-3% ויעפיל לרמה של כ-1,260 נקודות.

הנגזרת של ציפייה זו היא גם תחזית לשנה דלה גם בוול-סטריט וציפייה להתחזקות מינורית בלבד בדולר. נקודת האור המרכזית היא התחזית להמשך התמונה הוורודה בזירת המאקרו המקומית, ואחת ההמלצות הגורפות בסקר היא להמשיך ולהשקיע בשווקים המתעוררים גם ב-2008.

לאחר הסקר שערכנו לקראת 2007, שלימד על תחילת תהליך התפוררות קונצנזוס האופטימיות בקרב בתי השקעות המקומיים, מלמד הסקר של 2008 על התעצמות הקיטוב בהשקפת עולמם של החזאים. פרט לתחזיות הצמיחה, האינפלציה והריבית, שלימדו על סטיית תקן נמוכה, יתר התחזיות התאפיינו בסטיות תקן גבוהות במיוחד, מה שלימד על המצב התזזיתי של השווקים.

כך, לדוגמה, הפגינו הגופים הפיננסיים חוסר החלטיות בבחירת האפיקים המומלצים להשקעה בשנת 2008, וגם בבחירת המניות המומלצות בא לידי ביטוי מגוון רחב במיוחד של המלצות. התחזיות לדולר דווקא שיקפו ברובם צפי לפיחות קל בשנת 2008 והיו אחידות למדי, אך התחזיות לביצועי הבורסה של ת"א כמו גם לביצועי וול-סטריט התאפיינו גם הן בקיטוב לא מבוטל כמו גם ההצבעה על המשתנים המרכזיים שיניעו את הבורסה בשנה הקרובה.

הנתון האמפירי המרכזי שמשקף השנה סקר "הכסף הגדול" של "גלובס" הוא הציפיות לחולשת הכלכלה האמריקנית. ציפיות אלו באות לידי ביטוי באומדן ממוצע של כ-45% שחוזים בתי ההשקעות הגדולים לגלישת הכלכלה הגדולה בעולם למיתון בשנת 2008. אגב, המונח מיתון בהגדרתו הכלכלית (לפחות בארה"ב) מתייחס לשני רבעונים רצופים של ירידה בתמ"ג, אך ספק רב אם גם האטה פחות דרמטית מזו המוגדרת באופן רשמי כמיתון, לא תיתפס על ידי המשקיעים כמיתון בכל זאת.

ביטוי נוסף לעניין מתקבל מהתחזיות לביצועי בורסות וול-סטריט בשנה הקרובה, כשהתחזית היא לסטגנציה במדדים המובילים - הנאסד"ק והדאו-ג'ונס. את מדד הנאסד"ק רואים משתתפי הסקר ברמה של 2,705 נקודות בסוף 2008, רמה הנמוכה בכ-1% מרמתו הנוכחית. את מדד הדאו-ג'ונס, המרכז את 30 הפירמות המובילות בכלכלה האמריקנית שפועלות במגוון רחב של תחומים, הם רואים ברמה של 13,600 נקודות בסוף השנה, רמה הזהה לרמתו הנוכחית.

האפיקים המומלצים

אז איפה כן לשים את הכסף ב-2008? ובכן, יותר ממחצית מהנשאלים בסקר דירגו את השווקים המתעוררים כאפיק ההשקעה המומלץ גם בשנת 2008. זאת, לאחר שהשווקים המתעוררים כיכבו כאפיק ההשקעה המנצח לכל אורך השנים האחרונות, על אף שרבים חזו כי הם יהיו הראשונים לסגת עם כל שינוי שיסתמן בסייקל הכלכלי.

פרט לשווקים המתעוררים, ובהפרש ניכר מאחור, דורגו האפיקים הסולידיים ככתובת המנצחת עבור הכספים שיושקעו בשנת 2008 על ידי כ-20% מהנשאלים. 15% המליצו על הבורסה של ת"א כאלטרנטיבת ההשקעה המנצחת גם בשנה הקרובה וכ-10% המליצו לשים את הכסף דווקא בדולר.

אותו דולר מככב גם ברשימת האפיקים שאינם מומלצים להשקעה בשנת 2008, שהייתה, יש לציין, הרבה יותר מבוזרת מרשימת האפיקים המומלצים. המטבע האמריקני קיבל כ-20% מקולות הנשאלים כאפיק לא מומלץ, ואחריו הופיעו מספר אפיקים נוספים עם שיעור קולות שנע בטווח של 10%-15%: הבורסה של ת"א, בורסות וול-סטריט והאפיקים הסולידיים.

הדולר, כפי שבא לידי ביטוי בסקר, צפוי לשמור על יציבות יחסית בשנת 2008 על אף המשך היחלשות הכלכלה האמריקנית. זאת, למרות שרוב הגופים צפו התחזקות לדולר בשנה הקרובה, ובעיקר לאור העובדה שהגופים שהפגינו גישה דובית על המטבע האמריקני השמיעו הערכות חריפות למדי ביחס לחולשה הצפויה לו, שהגיעו עד תחזית לרמה של 3.2 שקל לדולר בסוף 2008. כך או כך, התחזית הממוצעת למטבע האמריקני בסוף השנה עמדה על רמה של 4.06 שקל, המשקפת פיחות של כ-4% לעומת רמתו של המטבע האמריקני כיום.

זירת המאקרו המקומית הייתה כאמור הזירה בה נרשמה תמימות דעים באופן יחסי בין החזאים, בכל הקשור לביצועיה בשנת 2008. התמונה המצטיירת היא שבתי ההשקעות צופים המשך צמיחה של המשק בקצב נאה, תוך עליית מדרגה קלה באינפלציה בשנה הקרובה שתביא גם לעלייה מסוימת ברמת הריבית.

התחזיות המספריות הן לצמיחה בקצב של 4.6% - מעט מעל האומדנים הרשמיים של בנק ישראל ומשרד האוצר. תחזית האינפלציה היא לקצב של 2.6%, ואילו הריבית צפויה לעמוד, לפי הנשאלים, על רמה של 4.5% בסוף שנת 2008, קרי ברמה הגבוהה בכ-0.25% מרמתה הנוכחית. הנתונים עצמם מלמדים כאמור על תמימות דעים בקרב החזאים, שחזו ברובם המכריע טווח של 2%-3.2% לאינפלציה בשנה הקרובה, טווח של 4%-5% לצמיחת המשק וטווח של 4%-5% לרמת הריבית.

במה נעסוק ב-2008? ובכן, נראה שעל רקע השפעה לא מעטה מרוח התקופה מעריכים בתי ההשקעות המובילים כי זירת המאקרו תמקד את מרבית תשומת הלב, כפי שעשתה למעשה לכל אורך הישורת האחרונה של 2007. כ-70% מהנשאלים דירגו את זירת המאקרו כאחד משני המוקדים המרכזיים שיניעו את השווקים השנה, כשגולת הכותרת תהיה כ סוגיית המיתון בכלכלה האמריקנית.

פרט לענייני מאקרו, כמחצית מהנשאלים דירגו את תנודת שוקי העולם כנתון מפתח נוסף שיניע את השוק המקומי בשנת 2008. עניינים נוספים שזכו לאזכורים משניים הם מדיניות הריבית, המצב הביטחוני ודירוג האשראי של ישראל. יש לציין כי הפוליטיקה, שבעבר יוחס לה נדבך חשוב בהנעת השווקים, כמעט שנדחקה לגמרי מהאג'נדה של בתי ההשקעות בהקשר זה, מה שמסמן כנראה פן מסוים בתהליך ההתבגרות של השוק המקומי.

תמונת אפיקי ההשקעה המומלצים על ידי המוסדיים היא אולי המבוזרת ביותר בה נתקלנו בשנים האחרונות, שאופיינו בסוג של קונצנזוס באשר למקומות בהם כדאי לשים את הכסף ואלו שלאו. תמונה זו אולי מלמדת על הבלבול וחוסר ההחלטיות ששוררים כיום בשווקים, ומקשים על קבלת החלטות ההשקעה לקראת 2008.

כן לכימיה, לא לנדל"ן

באשר לאפיקים המומלצים, הרי שענף הכימיה הצליח בכל זאת לייצר עליונות מסוימת עם כ-30% תמיכה כאפיק המומלץ להשקעה בשנה הקרובה. לא הרחק מאחוריו ניצב ענף הפארמה עם כ-25% תמיכה כענף מומלץ להשקעה, תחום האנרגיה זכה ל-20% מסך הקולות כענף המומלץ להשקעה, ותחום הפיננסים זכה אף הוא להמלצה בשיעור דומה.

מנגד, תחום הנדל"ן שוב מסתמן כתחום הפחות המומלץ להשקעה, אך לא באותה העוצמה בה סומן לשלילה בשנת 2007. הנתונים לימדו שכ-35% מסך הגופים רואים בתחום הנדל"ן מקום לא טוב להשקעה בשנת 2008, כ-25% מהמשקיעים סימנו את תחום הטכנולוגיה כפחות מומלץ להשקעה בשנה הקרובה וכ-20% סימנו את תחומי הפיננסים וחומרי הגלם כאלו שלא כדאי לשים בהם את הכסף.

בבחירת המניות המומלצות, מככבת אלביט מערכות זו שנה שלישית ברציפות כאחת המניות המומלצות ביותר על-ידי בתי ההשקעות המקומיים. עד היום, הגופים המוסדיים פגעו בצורה לא רעה עם אלביט, שהשיגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של כ-120%, בכ-20% יותר מתשואת מדד המעו"ף לאורך התקופה, ומעניין לראות אם גם בשנה הקרובה תצליח המניה להכות את המדד. כך או כך, כ-35% הצביעו על החברה כאחת המומלצות ביותר להשקעה בשנת 2008 - השיעור הגבוה ביותר מקרב משתתפי הסקר.

שנייה לאלביט מערכות היא מניית בנק הפועלים שהומלצה גם בשנה שעברה ורשמה שנה מאכזבת בהשוואה למעו"ף. זאת, על אף הקצר שנוצר באחרונה בין הבנק לשוק ההון לאור העמימות שהוא נקט בעניין חשיפתו למשבר הסאב-פריים, ועל אף אובדן הבכורה ללאומי. בכל זאת, הצליח הפועלים לצבור כ-20% מקולות משתתפי הסקר, בעוד מניית לאומי, שעבר אותו לראשונה במונחי שווי שוק, מתברגת מייד אחריו עם כ-15% מהקולות.

יחד עם לאומי, גם מניית טבע זכתה השנה לכ-15% מקולות הנשאלים לגבי המניה המומלצת להשקעה, כשהחבורה המומלצת כולה מצטיירת כבחירה דפנסיבית. בחירה מפתיעה נוספת היא מניות גופי הפיננסים הגדולים בארה"ב, שקיבלו יחד גם הם כ-15% מהקולות. השמות שעלו בין היתר הן סיטי (סימול C), מריל לינץ' (סימול MER) וג'יי.פי.מורגן (סימול JPM), כשנראה שהמוסדיים המקומיים חושבים שהתחתית כבר מאחוריהן.

אורמת - OUT

במי לא כדאי להשקיע? בראש הרשימה הזו נוחתת השנה מניית אורמת שזוכה, אולי במפתיע, לכמעט 30% מקולות המוסדיים. ההסבר להמלצה השלילית טמון כנראה לא מעט בסיבות טכניות, שכן המניה עלתה השנה באופן מלאכותי בשל כניסתו של חיים כצמן להשקעה בה. על אף שהביזנס ממשיך ליהנות מרוח-גבית, המשקיעים כאמור ממליצים לא לגעת.

פרט לאורמת, הגופים הפגינו מגוון רחב של המלצות לרשימת הפחות מועדפות. שתיים שהתבלטו מעט מעל האחרות היו כי"ל ומכתשים אגן שזכו כל אחת לקצת יותר מ-10% מהקולות, וזאת על רקע התשואות הגבוהות שרשמו ב-2007. לגבי כי"ל, נזכיר שגם אשתקד פקפקו המשקיעים במניה, אך נראה שרבים מהם התחרטו ל לאור התשואה הגבוהה שהיא השיגה. המשקיעים עדיין מפקפקים בה, ונראה כיצד תתיישב המגמה עם התחזית הוורודה לגבי שוק הדשנים אל תוך 2008.

מבט על הסקר של 2007: המשקיעים היו שמרניים מדי

תחזיות הגופים המובילים בשוק ההון בסקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לשנת 2007 היו שמרניות ביחס לביצועים שרשמה הבורסה בסופו של דבר. כך עולה מבדיקת נתוני הסקר של השנה שעברה. במקביל, הגופים גם לא חזו נכונה את המגמה בשוק המט"ח, אך דייקו בצורה לא רעה בתחזיות המאקרו. תחזיות מעורבות, שהושפעו לא מעט גם מהיותה של 2007 שנה רוויית תהפוכות, היו בבחירת הסקטורים המומלצים להשקעה והמניות המומלצות.

הנתונים מראים כי התחזית הממוצעת לפי הסקר של 2007 הייתה לעלייה של כ-6% בלבד במדד המעו"ף לרף 1,000 הנקודות, בעוד בפועל עומד המעו"ף לסכם את השנה עם עלייה של כ-32% לרמה של כ-1,225 נקודות. במקביל, חזו המשקיעים כי הדולר יתחזק לרמה של 4.45 שקל - פיחות של 5% - כשבפועל נרשם השנה ייסוף של כ-7% והדולר נמצא כיום ברמה של 3.9 שקל המהווה עבורו שפל של כמעט עשור.

באשר לתחזיות המאקרו, צפו המשקיעים צמיחה בקצב של 4.3% השנה, אינפלציה בשיעור של כ-2.2% וריבית ברמה של כ-5%. בפועל, המספרים אמנם שונים במקצת, אך הכיוון הכללי של החזאים היה די נכון. יש להניח, שהסטייה הגבוהה יחסית של שיעור הריבית היא פועל יוצא של היחלשות הדולר, שכאמור לא נחזתה בסקר, ועל כן חזו המשקיעים רמת ריבית גבוהה יותר מזו השוררת כיום בפועל בשיעור של 4%.

בסקר של שנת 2007 חזו המשקיעים כי בשנה הקרובה ירשמו סקטורי הנדל"ן והאנרגיה חולשה ולא המליצו להשקיע בהם, ובניגוד לכך המליצו כן להיחשף לסקטורי הפיננסים והטכנולוגיה. בדיעבד, גם המלצות אלו לא היו מדויקות בלשון המעטה, שכן סקטורי הבנקים והטכנולוגיה רשמו השנה את התשואות הפחות טובות מבין מדדי הבורסה בשיעורים של 7% ו-0.5%. סקטור הנדל"ן רשם גם הוא שנה לא טובה במונחי תשואה כשהמדד סוגר את 2007 עם עלייה של כ-3%, ופירמות האנרגיה רשמו שנה מוצלחת במיוחד בשל הגאות המתמשכת במחירי הנפט.

בין המניות שהומלצו על-ידי המשקיעים בסקר הקודם היו אלביט מערכות וטבע שרשמו תשואות של 67% ו-42% ועקפו את תשואת המעו"ף בשיעור ניכר ב-2007. מנגד, בזק ובנק הפועלים שרשמו תשואות של 17% ו-2% הציגו ביצועי חסר על המדד. באשר למניות בהן הומלץ שלא להשקיע, הרי שהפספוס הגדול הוא כמובן כי"ל שנועלת את השנה עם תשואה פנומנלית של כ-97%. המשקיעים המליצו שלא להשקיע גם באפריקה ישראל ואסם שנועלות את השנה עם תשואות של 13% ו-20% וכן בכור שעלתה השנה בכ-45%.