בנק הפועלים: "ברבעון הראשון של 2008 הבורסה תושפע מהנעשה בשוקי חו"ל, אך בטווח ארוך יותר הכלכלה המקומית החיובית תיתן את הטון"

הכלכלנים במבט ל-2008: הכלכלה תצמח ב-4.8% ושוק העבודה יספק תמיכה חזקה * "ב-2008 צפויה להירשם מגמה חיובית בתוצאות החברות בענפי הפרמצבטיקה, הכימיה, המזון, האנרגיה והתקשורת"

"עוד שנה חיובית בבורסה", מכריזים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית, בהתייחסם לשנת 2007 המתקרבת לסיומה. "אומנם נותרו שני ימי מסחר לסוף 2007, אולם כבר ניתן לסכם את השנה בראי הבורסה. 2007 היתה השנה החמישית ברציפות, בה נרשמה תשואה דו-ספרתית במדדי המניות הכבדות בתל אביב, עם עליה של מעל ל-30% במדד תל אביב 25 המדד שרשם את העליה הבולטת ביותר מבין המדדים המרכזיים בתל אביב בשנה זו".

במבט לעתיד, הכלכלנים מציינים כי "שנת 2008 צפויה להפתח עם סימני שאלה בנוגע לכלכלה בכלל, ושוק המניות בפרט. החשש מפני ההאטה הגלובלית, בעקבות משבר האשראי בארה"ב, עודנו קיים, על אף שישנם בעולם כלכלנים שכבר מעריכים כי הרע מכל מאחורינו. כך או כך, אנו מעריכים כי ברבעון הראשון נושפע בעקר מהנעשה בשוקי חו"ל, אך בטווח הארוך הכלכלה המקומית, שלהערכתנו צפויה להיות טובה, היא שתיתן את הטון בשוק המניות המקומי, על אף התנודתיות בשוקי העולם".

הכלכלנים מתייחסים להעלאת הריבית השבוע בידי בנק ישראל כ"צפויה". הריבית עומדת כיום על 4.25%, ובבנק הפועלים סבורים שהיא תגיע בתקופה הקרובה ל-4.5%. "אומנם מדובר בעליה לעומת השפל של 3.5% בו שררה הריבית בקיץ האחרון, אך במונחים היסטוריים מדובר עדיין בריבית נמוכה מאוד למשק הישראלי", מדגישים הכלכלנים.

"אנו סבורים כי גם ב-2008 צפוי המשק המקומי לבלוט בנתונים חיוביים, למרות החשש מפני האטה גלובלית", אומרים האנליסטים, אשר צופים צמיחה של 4.8% בתוצר בשנה הבאה, כשהצריכה הפרטית צפויה לצמוח ב-5%. "תמיכה חשובה לכלכלה צפויה להמשיך ולהגיע מכיוון שוק העבודה, כשכיום שיעור האבטלה עומד על 6.9% - הנמוך זה כעשור".

האנליסטים מסכמים, כי "בשנת 2008 צפויה להירשם מגמה חיובית בתוצאות החברות בענפי הפרמצבטיקה, הכימיה, המזון, האנרגיה והתקשורת. בין הענפים שיציגו להערכתנו תוצאות מעורבות ניתן למנות את ענפי הנדל"ן והקמעונאות. לפיכך, המלצתנו בנוגע לאפיק המנייתי המקומי הינה להמשיך ולהחזיק בעיקר במניות בעלות המאפיינים שצוינו, בעדיפות למניות בעלות מדיניות דיבידנד ברורה, ולהתמקד בחברות המוטות לצריכה המקומית, אשר להערכתנו צפויות להפגע פחות מהנעשה בעולם ולהמשיך ולהנות מהשיפור הכלכלי המקומ".