הנשיא בלומברג? ראש עיריית ניו-יורק מוכן להשקיע מיליארד דולר מכיסו לריצה לבית הלבן

שמו ריחף כבר בעבר כמתמודד אפשרי, אך כשהזירה החלה להתמלא במועמדים חזקים לכאורה, נדחק בלומברג הצידה

ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג, שוב מתחיל לפזול לעבר בית הלבן. יש סימנים שהוא נשבה בכבלי הרעיון לרוץ לנשיאות כמועמד עצמאי ושעוזריו כבר מניחים בקדחתנות את התשתית למסע בחירות שימומן מכיסו הפרטי של הפוליטיקאי המיליארדר.

שמו של בלומברג, מייסד חברת המדיה ענקית שקרויה על שמו, ריחף כבר בעבר כמתמודד אפשרי על הנשיאות, אך כשהזירה החלה להתמלא במועמדים חזקים לכאורה, כהילארי קלינטון, ברק אובמה, או ג'ון אדוארדס בצד הדמוקרטי, ומיט רומני, מייק האקבי וג'ון מקיין במחנה הדמוקרטי, נדחף בלומברג הצידה. עוזריו אמרו אז, שהוא יסכים לרוץ רק אם יתהווה חלל פוליטי, שבו שום מתמודד אינו מצליח לבדל עצמו ממתמודדים אחרים.

מה שמתרחש בימים האחרונים במערכות הבחירות המוקדמות במדינות אייווה וניו-המפשיר מתחיל לענות על התנאי שקבע בלומברג לכניסתו למירוץ: שום פוליטיקאי, דמוקרט או רפובליקן, אינו מצליח לסחוף עמו את המצביעים הפוטנציאליים בשתי המדינות. למעשה, סקר של העיתון דה מוין רג'יסטר, באייווה, העלה כי יומיים לפני הבחירות המוקדמות באייווה ושנה לאחר שהמועמדים החלו להטריד את שלוות התושבים שם, כשליש מהנשאלים טרם החליט במי יבחר. זה שיעור גדול יותר משיעור התמיכה במועמד כלשהו באייווה.

ביום א' הקרוב, יצטרף בלומברג לפורום של בכירים דמוקרטיים ורפובליקניים, שיקרא למועמדים של המפלגות להפסיק את ההשמצות ההדדיות ולטהר את האווירה הפוליטית המורעלת. אם המטרה הזו לא תושג, יתמוך "פורום אוקלהומה" במועמדות של מתמודד עצמאי. אנליסטים מעריכים, כי בלומברג עשוי להשתמש בפורום כבמה להשקת מועמדותו או לפחות לפחות להודעה שהוא שוקל מועמדות.

שום מועמד עצמאי לא זכה להיבחר אי פעם לנשיא בארה"ב. הכישלון של המיליארדר רוס פרו ב-1992, הוא דוגמה מובהקת לכך. "בימים נורמליים לא הייתי חושב שלמועמדות עצמאית יש סיכוי", אומר הסנטור הרפובליקני לשעבר, דיוויד בורן, ממארגני הפורום באוקלהומה, "אבל אינני חושב שאלה ימים נורמליים".

תהליך הגשת מועמדות עצמאית נפתח ב-5 במארס ולפי ידיעות באמצעי תקשורת, עמל צוות יועצים של בלומברג על הכנת מסגרת לקמפיין, שיוכל להתחיל לתפקד ממש באותו רגע שבו יאמר בלומברג "אני רץ". ראש העיר טרם הודיע מה תהיה החלטתו, אך במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר אמר בלומברג: "למה שהרבה אנשים לא יתמודד על הנשיאות? ומה הקסם בכך שאלה שמתמודדים צריכים להיות חברים במפלגה מסוימת"?

עוזרי בלומברג הדליפו לתקשורת בארה"ב שהוא יהיה מוכן להשקיע מיליארד דולר מכספו האישי במערכת הבחירות. את ההערכות שראש עיר פעיל לא יוכל לנהל מסע בחירות פרטי, בלי לזנוח את משמרתו, דוחים העוזרים בגיחוך. הם מציינים שבלומברג יודע להאציל סמכויות, כפי שרק אנשי עסקים יודעים, וכך גם נהג בעיריה. עם מטוס פרטי ומשאבים פיננסיים בלתי מוגבלים, הוא יוכל לחרוש את ארה"ב ולחזור בו ביום לבניין העיריה. (סוף)