אסתר דומיניסיני, מנכ"ל שירות התעסוקה לשעבר, תעמוד בראש המוסד לביטוח לאומי

כפי שפורסם ב"גלובס", ועדת האיתור בחנה 3 מועמדים לתפקיד: דומיניסיני, עופרה פרידמן וזאב פרידמן * דומיניסיני תיכנס לתפקידה החדש בתחילת פברואר הקרוב, ותחליף את ד"ר יגאל בן שלום

אסתר דומיניסיני, עד לאחרונה מנכ"ל שירות התעסוקה, נבחרה לתפקיד מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. שר הרווחה והשירותים החברתיים, יצחק הרצוג, החליט היום לאמץ את המלצת ועדת האיתור, שסימנה את דומיניסיני כמועמדת המובילה לתפקיד.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ועדת האיתור בחנה שלושה מועמדים סופיים לתפקיד, בהם דומיניסיני, עופרה פרידמן, לשעבר יו"ר נעמ"ת, וזאב פרידמן, ראש מנהל השירותים החברתיים בעיריית ת"א. דומיניסיני תיכנס לתפקידה החדש בתחילת פברואר הקרוב, ותחליף את המנכ"ל הפורש, ד"ר יגאל בן שלום. המינוי כפוף לאישור ועדת המינויים של המוסד לביטוח לאומי ושל הוועדה לאישור מינויים בכירים בשירות המדינה (ועדת שפניץ).

השר הרצוג ציין כי בהחלטתו עמדו בפניו כישוריה הניהוליים המוכחים של דומיניסיני, ניסיונה המקצועי העשיר והצלחותיה להוביל מערכות גדולות ומורכבות להישגים מרשימים, למרות שנקלעו בעבר למצבי משבר קשים. הרצוג הוסיף כי לא פחות חשובה בעיניו העובדה, שדומיניסיני כאישה, מהווה מודל עבור נשים רבות בישראל, שביכולתן לעמוד בראש אחד מהגופים המובילים והמשפיעים ביותר על מדיניות הרווחה בישראל. "מה ששכנע אותי במיוחד הוא תפיסת עולמה הסוציאל-דמוקרטית המובהקת, החיונית להצלחת המוסד ולעצמאותו", הסביר הרצוג.

דומיניסיני מונתה לתפקיד מנכ"ל שירות התעסוקה ב-2003 על ידי שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט. לפני כן שימשה בתפקידים בכירים במשטרה בתור ראש אגף כוח אדם וראש אגף קהילה, כאשר היא נחשבת לאישה הראשונה בדרגת ניצב בתפקיד ביצועי. כהונתה בשירות התעסוקה נחשבת לאקטיבית ביותר ורוויות מהפכות, חלקן שנויות במחלוקת. כך למשל, הכניסה דומיניסיני מכשירים ביומטריים שמחליפים במקרים רבים את הצורך בחתימתו הפיזית של הפקיד על הפנקס של דורש העבודה.

עובדי שירות התעסוקה חששו מפני פיטורים ומנגד התעוררה ביקורת שהמכשירים מעידים על הוכחה נוספת כי שירות התעסוקה ויתר על מקומו כמי שאמור לדאוג למציאת עבודה. דומיניסיני הובילה גם שינויים מבניים במסגרתם צומצמו מספר המחוזות מ-16 לכדי 5 בלבד מה שהביא לפרישה ולפיטורים של כ-180 עובדים, ולגיוסם של מנהלים רבים מחוץ לארגון. "גלובס" חשף גם את תוכניתה של דומיניסיני, שבינתיים יצאה לפועל, לסגירתם של ארבעת המרכזים התעסוקתיים-פסיכולוגיים. במקום המרכזים המיוחדים, פונה כיום שירות התעסוקה לפרילנסרים שמספקים ייעוץ.

האתגר של דומיניסיני יהיה לשמור על עצמאותו של המוסד לביטוח לאומי, תוך כדי מאבק להגדלת הקצבאות לאלה שזקוקים להן באמת. אתגר נוסף יהיה להוביל שינויים ארגוניים במוסד שישפרו את השירות לציבור, מבלי להיכנס לעימות ישיר עם העובדים. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, כבר בירך על המינוי: "בחירתה מוכיחה כי בתוך שירות המדינה ישנם מנהלים טובים ואנו בטוחים שכפי שהצליחה בתפקידיה הקודמים, היא תצעיד קדימה גם את הביטוח הלאומי תוך שיתוף פעולה עם עובדי המוסד".