נמל חיפה יחויב לדרוש מהמשתתפים במכרזי העגורנים להיעזר בקבלנות משנה מקומית

זאת בשיעור של 20% לפחות מהעסקה - מה שיכניס לקופת המדינה סכום של עשרות מיליוני שקל ויאפשר למעלה מ-300 מקומות עבודה נוספים בפריפריה

ניצחון חשוב לרשות לשיתוף פעולה תעשייתי בתמ"ת (הרשפ"ת) ולתעשייה הישראלית: נמל חיפה יחויב לדרוש מהמשתתפים במכרזי העגורנים להיעזר בקבלנות משנה מקומית בשיעור של 20% לפחות מהעסקה. הדבר יכניס לקופת המדינה סכום של עשרות מיליוני שקל ויאפשר למעלה מ-300 מקומות עבודה נוספים בפריפריה. ועדת שרים שבה ישבו פרופ' דניאל פרידמן, שר התחבורה, שאול מופז, וסגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, אלי ישי, דחתה פה אחד את הערר שהגיש נמל חיפה, והנחתה את הנמל להורות למשתתפים במכרז כי עליהם לעמוד בדרישות הרשפ"ת.

בכך באה לסיומה פרשה של למעלה משנה וחצי, עם יציאתו של המכרז של נמל חיפה לרכישת 22 עגורנים בהיקף כספי של 650 מיליון שקל. נמל חיפה לא דרש במכרז השתתפות מהמשתתפים לרכש גומלין מקומי, בטענה שהתעשייה בארץ אינה מסוגלת לייצר את החלקים הנדרשים לעגורנים בהיקף ובזמן שחברה בחו"ל תוכל לעשות. בעקבות כך, נערכה עבודת מיפוי של הרשפ"ת ושל התאחדות התעשיינים. כך הובאו נתונים של מפעלים רבים בארץ (בעיקר בפריפריה), חיפה, ירוחם, תמרה, באר שבע, בית שמש ועוד,
המסוגלים ליצר לפי דרישות המכרז.

המכרז הוקפא וההתדיינות עברה לפסים משפטיים. עד אתמול, עם דחייתו של הערר על ידי ועדת השרים, קבעה הוועדה בהחלטתה כי קבלנות משנה מקומית מחזקת את החברות הישראליות העוסקות בתחום זה ועשויה לאפשר להם בבוא היום להתמודד במכרזים בארץ ובחו"ל.

מנכ"ל הרשפ"ת, בינה בראון, ציינה כי הזוכה במכרז יבצע קבלנות משנה מקומית בתחום בניית עגורונים לנמל בשיעור של 20% לפחות מערך המכרז. בראון מציינת כי ההתחייבויות כתוצאה מרכש גומלין בשנים 2004-2006 עמדו על סך 2.34 מיליארד דולר והמימושים באותן שנים עמדו על 6.347 מיליארד דולר.

מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "יש משמעויות להחלטה הן במחיר והן בזמן מקבלי ההחלטות היו מודעים לכך. אנו נכבד את החלטת הוועדה, אך המשק הישראלי ישלם את המחיר".