ועדת האתיקה של הכנסת: שמו של ח"כ יוסר משם משרד עוה"ד בו עבד לפני שנבחר

ל"גלובס" נודע כי הדיון בוועדה התקיים עקב תלונה, לפיה עו"ד אשר אקסלרוד עושה שימוש בשמו של השר בר-און על נייר הפירמה של משרדו

החל מהכנסת ה-18 יחוייב חבר כנסת להסיר את שמו משם פירמה או משרד עו"ד שהיה חבר או שותף בו, בטרם נבחר לכנסת. כך קבעה היום (ד') ועדת האתיקה של הכנסת בעקבות קובלנות שהוגשו לוועדה על ח"כים שלא הסירו את שמם משם המשרד בו עבדו.

עם זאת, קבעה הוועדה כי ח"כים יוכלו לקבל היתר להשארת שמם בשם הפירמה או העסק ובתנאי שיעמוד בתנאים שתקבע. הוועדה תבחן את הבקשה בהתאם לקריטריונים הבאים: אופיו של המשרד או העסק שבו היה שותף; עוצמת החשש מפני מראית עין אסורה; מידת הקשר בין הנושאים שבהם עוסק המשרד או העסק לבין פעולת משרדי הממשלה השונים והכנסת.

בין היתר, עלה בדיונים שמו של משרד עוה"ד הרצוג, פוקס, נאמן, שאמנם נקרא על שמו של חיים הרצוג, שמונה מאוחר יותר לנשיאה השישי של מדינת ישראל, אולם בנו, שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג, שימש כעו"ד פעיל במשרד, שעדיין נושא את שם המשפחה.

ועדת האתיקה קיימה מספר דיונים בנושא ואף זימנה את ח"כים להביע את דעתם בנושא. בדיונים השתתף גם השופט בדימוס יצחק זמיר, המשמש יו"ר הוועדה להכנת כללי האתיקה לח"כים. בדיונים נשמעו עמדות שונות וניתנה הדעת לשיקולים ואינטרסים מנוגדים: מחד - מעמדה של הכנסת, כבודה ואמון הציבור ברשות המחוקקת; היעדר ניגוד עניינים ומניעת לזות שפתיים; החשש מפני הטעיית הציבור ומראית עין אסורה; והאפשרות שהאזרח הסביר עשוי להתקשר עם משרד פלוני, הנושא את שמו של ח"כ, רק בשל המחשבה שהדבר עשוי לפתוח בעבורו דלתות ברשויות השלטון.

מאידך - רבים מהח"כים נבחרים לאחר שנים רבות של עשייה, ופעילות ושם הפירמה הנושאת את שמם אינו מהווה רק מוניטין אלא מסמל היסטוריה של עשייה, יצירה ונכס בר-קיימא. כמו כן, קיים אינטרס ציבורי שלכנסת יגיעו נבחרים איכותיים שמאחוריהם עשייה מבורכת. בנוסף, ייתכן שלמחיקת שם הפירמה השלכות על קניינו של ח"כ ושל שותפיו. עוד ניתנה הדעת לבעייתיות המשפטית הקיימת בהנחיית ח"כ לבקש משותפיו לשנות את שם הפירמה.

הועדה קבעה בהחלטתה, כי יש לפרש את כלל האתיקה כך שאי הסרת השם מהווה מראית עין בעייתית ואף חשש להטעיית הציבור. לדבריה, במכלול השיקולים יש להעדיף את האינטרס של הכנסת ואת אמון הציבור בכנסת.

ל"גלובס" נודע כי הדיון בוועדת האתיקה התקיים בעקבות מכתב ששלח "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל", בטענה כי עו"ד אשר אקסלרוד - שותפו של שר האוצר רוני בר-און, יו"ר ועד מחוז ירושלים של לשכת עוה"ד ובעל משרד עו"ד ירושלמי - עושה שימוש בשמו של השר בר-און על נייר הפירמה של המשרד.

"נייר פירמה הוא כלי פרסומי", כתבו בפנייתם לוועדת האתיקה. "משרד עורכי דין העושה שימוש בשמו של שר על נייר הפירמה מדגיש את הקשר בין המשרד לבין השר או הח"כ, וקורץ לגופים שונים שיש להם עניין פעולתו של המשרד בראשו השר עומד, או של הוועדות בהן הח"כ חבר, או בפעילות הממשלה והכנסת בכללותה. המסר שמשודר ללקוחות פוטנציאליים הוא שלמשרד יש קשר עם השר ו/או הח"כ, ולקוחות המשרד יזכו לאוזן קשבת בחלונות הגבוהים. שימוש זה בשמו של ח"כ או שר במטרות עסקיות-מסחריות הינו פסול", נכתב.