עידן עופר בדרך להפוך לשחקן גדול בתעשיית הרכב הבינלאומית

תחקיר "גלובס" שופך פרטים על מיזם הרכב המשותף של החברה לישראל וצ'רי הסינית

הפעם האחרונה בה זכתה חברה ישראלית לכתוב דף בהיסטוריה של תעשיית הרכב הבין-לאומית הייתה בשנת 1961 כאשר חברת "אוטוקרס" יצרה מכונית ספורט קטנה, שענתה לשם "סברה" ושווקה במערב. אבל בשנתיים הבאות עתידים מסכי הרדאר של תעשיית הרכב להתמקד שוב בחברה ישראלית והפעם לא מדובר בכתיבת דף בהיסטוריה אלא בפרק שלם.

הכוונה היא למיזם ייצור הרכב המשותף לחברה לישראל וליצרנית הרכב הסינית צ'רי, שקיבל החודש אור ירוק. המיזם נחשף לראשונה בהודעה ששיגרה בתחילת השנה החברה לישראל לבורסה אודות התקשרות להשקעה במיזם רכב עם היצרנית הסינית צ'רי. בשלהי דצמבר החברה שיגרה לבורסה הודעה נוספת ולפיה ממשלת סין אישרה את מיזם הרכב המשותף. כהרגלה, בהודעה נכתבו הפרטים החיוניים בלבד וחזרה על נתונים ששוחררו בעבר כגון היקף ההשקעה בפרויקט - 225 מיליון דולר במזומן ועוד 180 מיליון דולר למימון ערבויות תמורת 45% מהמיזם.

חוד החנית בייצוא הסיני

תחקיר "גלובס" מגלה, כי מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית מנקודת מבטה של תעשיית הרכב העולמית. נקדים ונאמר כי צ'רי היא לא עוד אחת מעשרות יצרני הרכב הסיניים העצמאיים, שמנסים כיום לשרוד ולמצוא להם כיוון בשוק המקומי ובשווקי הייצוא. חברת צ'רי נשלטת כיום באופן כמעט מלא על ידי ממשלת סין והיא נבחרה להוות את "ראש החץ" של החדרת כלי הרכב הסיניים למערב בשנים הבאות ולמחוק את תדמית ה"בוסר" שהדביק המערב לכלי הרכב הראשונים, שיוצאו מסין. הממשלה הסינית מתייחסת למשימה הזאת כאל פרויקט של "כבוד לאומי" וחשיבותו הכלכלית והסמלית אינה נופלת משל פרויקט אירוח האולימפיאדה.

קצה החוד של אותו ראש חץ הוא המיזם המשותף עם החברה לישראל. זהו פרויקט ייצור הרכב המשותף הראשון בו מעורבת חברה חיצונית (שאינה שייכת לתעשיית הרכב), שאישרה ממשלת סין בשנים האחרונות.

ההשקעה, ככל הנראה, תהיה גדולה הרבה יותר מההשקעה בשלב הראשון, שפורסמה. וההיקף הסופי של ההשקעה יעמוד כנראה על 1.5 מיליארד דולר. ההשקעה הנוספת תוכרע ככל הנראה בעתיד ותותנה בהתקדמות הפרויקט בפועל.

המודל: טויוטה ולקסוס

כלי הרכב ייוצרו וישווקו תחת שם מותג נפרד משל צ'רי, בדומה למודל של ההפרדה בין טויוטה למותג היוקרה שלה "לקסוס". צ'רי ערכה לאחרונה משאל בקרב סוכניה בעולם לגבי בחירת שם המותג החדש אולם מקורות בסין מדווחים כי שמו יהיה "קוואנטום" (QUANTUM) כשם חברת הבת האמריקנית, שהקימה החברה לישראל לצורך הכניסה למיזם. המקורות מדווחים כי גם מערך השיווק והייצוא הבין לאומי של צ'רי/קוואנטום יאמץ את המודל של טויוטה/לקסוס ולפיו כלי הרכב משווקים באולמות תצוגה נפרדים ורצוי גם באמצעות דילרים נפרדים.

ככל הידוע, החברה לישראל תופקד גם על בניית מערך שיווק בין לאומי לרכבי המותג החדש ברחבי העולם, עם דגש על החדרתו לשוק הרכב האמריקני, שהוא הגדול והעשיר בעולם. והיא עשויה להיות גם הזכיינית של רכבי המותג החדש בישראל מקביל לקבוצת כדורי/קמור, שתשווק את כלי הרכב "הרגילים" של צ'רי בארץ.

העיתונות הסינית מדווחת כי ייצור כלי הרכב יתבצע במפעל סופר מודרני במחוז WUHU בסין עם קיבולת ייצור ראשונית של 150 אלף כלי רכב בשנה. קיבולת זו תצטרף לקיבולת הקיימת של צ'רי, שכבר נאמדת ביותר מ-500 אלף כלי רכב בשנה.

בסיוע תקציבי רכש נכבדים יצויד המפעל בטכנולוגיות הייצור המערביות המתקדמות והעדכניות ביותר בתעשיית הרכב, בסיוע חברות להנדסה, רובוטיקה, מכאניקה ותכנון קווי ייצור מאירופה ומהמזרח הרחוק. למרות כוח העבודה הידני הזול בסין, המפעל הספציפי צפוי להיות עתיר ברובוטים ואוטומציה ולכלול הליכי בקרת איכות מתקדמים מהדור האחרון. מקורות בסין מדווחים כי הקמת המפעל החדש והרצתו צפויה להסתיים לקראת אוקטובר 2009, במקביל לסיום הפיתוח והניסוי של כלי הרכב החדשים.

כלי רכב מתקדמים

מקורות בסין מדווחים כי כלי הרכב, שייוצרו במסגרת המיזם, כוללים ליין שלם של דגמים, החל ממשפחתיות קטנות ויוקרתיות ועד לרכבי נישה, ספורט ופאר. בפסגת ההיצע תהיה מכונית שרד חדשה בממדים של אאודי A8, שעיצובה בוצע בסטודיו "פינינפארינה" האיטלקי. המכונית, באורך של 5 מטר, מפותחת כיום תחת שם הקוד F11 והיא תצויד במנוע V6 בנפח 3 ליטר ובמנוע V8 בנפח 4.2 ליטר - שניהם מנועים מודרניים ונקיים, שפותחו על-ידי חברת הבת "אקטקו" של צ'רי, שהוקמה עם ידע אוסטרי. בסין, אגב, היא תקרא "XUANYUAN" על שם ה"קיסר הצהוב" האב המיתולוגי של האומה הסינית.

הבאה בתור תהיה מכונית מנהלים בממדים של וולבו S80, שתתבסס על שלדת מכונית המנהלים "צ'רי A6", שתצא בקרוב לשוק הסיני. בשלבי ניסוי מתקדמים נמצא כיום גם רכב שטח גדול ויוקרתי (קוד P11), שנועד להתחרות בכלים דוגמת לקסוס RX300 ועיצובו מזכיר במידה מסוימת את הטויוטה לנד-קרוזר.

המבחר יכלול גם מכונית קופה, שכבר הוצגה בתערוכות בסין תחת השם "6cc" ויתכן שגם מכונית קופה-קבריולה. את ההיצע תפתח מכונית קומפקטית ומסוגננת, שתתבסס ככל הנראה על הדגם "M11", שפותח גם הוא באיטליה. מטרת המיזם היא שכל כלי הרכב יהיו בסטנדרטים מערביים של בטיחות, איכות ייצור ופליטה.

ה"דובדבן" בקצפת, על-פי מקורות בסין, יהיה ליין חדש של דגמים היברידיים (עם הנעת חשמל/בנזין), שיוכפפו גם הם למותג החדש ויתחרו בדגמים ההיברידיים של לקסוס. צ'רי הודיעה לאחרונה רשמית על כוונתה לייצר מאסה של כלי רכב היברידיים החל מ-2010 ומקורות בענף משערים, שלפרויקט הזה עשויה להיות בעתיד קורלציה לפרויקט "המכונית החשמלית" המשותף לשי אגסי ולחברה לישראל. יצוין כי בעת הופעתו של שי אגסי בוועדת הפנים בחודש שעבר הוא אמר כי מתקיימים מגעים עם ממשלת סין לצורך יישום מודל תחנות הטעינה והמכוניות החשמליות ברחבי סין.

נדגיש כי למידע המובא כאן לא ניתן עד כה כל אישור רשמי מהארץ או מסין. תגובתה של החברה לישראל היא שבכוונתה לדווח לבורסה כל מה שיידרש אם וכאשר יהיה בכך צורך. אולם אפשר להניח, שמידע נוסף ישוחרר במהלך השנתיים הקרובות ככל שהפרויקט יתחיל להתממש. פרויקטים בקנה מידה כזה קשה להסתיר בעולם במיוחד לאור העובדה, שייצוא הרכב הסין נתפס כיום על ידי יצרניות רכב מערביות כאיום אסטרטגי ארוך-טווח.