בקשה לייצוגית נגד אתרים המוכרים קרקע בירח: מכירת קרקע בחלל אינה חוקית

התובעת, שרכשה באתר "קרייזי שופ" דונם בירח ב-250 שקל, טוענת כי לאחר הרכישה התברר לה כי מי שמוכר קרקע בחלל מבצע תרמית

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף 35.5 מיליון שקל נגד קבוצה של חברות ושותפויות, בעלי מניותיהן ומנהליהן, המפעילים אתרי אינטרנט, בהם נמכרות קרקעות בירח ובכוכבים אחרים במערכת השמש. זאת, בטענה כי מכירה או רכישה של קרקע בחלל החיצון כלל אינה חוקית והנתבעים כלל לא מוסמכים למכור אדמות בחלל.

לטענת התובעת, אירית בן-עמי, היא רכשה מהנתבעים דונם בירח תמורת 250 שקל (כיום המחיר הוא 380 שקל) בצירוף 25 שקל עבור דמי משלוח. לדבריה, הרכישה בוצעה באמצעות האתר "קרייזי שופ", המופעל על-ידי הנתבעות ומגדיר עצמו כ"החנות למתנות מקוריות הגדולה בישראל".

התובעת מציינת כי במקומות שונים באתר, הנתבעים מצהירים כי אזרח אמריקאי בשם דניס הופ הינו בעליו של הירח ו-8 הכוכבים האחרים במערכת השמש; כי הוא מוסמך למכור את קרקעותיהם באמצעותם; וכי מדובר בעסקה לכל דבר ועניין וברכישה כדאית ביותר.

ואולם, לטענתה, באמצעות עו"ד סער עמית, רק לאחר הרכישה וקבלת מסמכי הרכישה, התברר לה כי מי שמוכר קרקע בחלל החיצון מבצע מעשה תרמית. זאת, כיוון שהירח, הכוכבים וכלל שטחי החלל החיצון הינם נחלת כלל האנושות ואף בן אנוש אינו יכול להיות בעליה של קרקע בחלל ואינו רשאי למכור או לרכוש קרקעות אלה.

התובעת מדגישה כי מכירת הקרקעות מבוססת על מצגי שווא באינטרנט, לפיהם מכירת קרקעות הירח והכוכבים הינה חוקית; הרוכש מקבל את מלוא הזכויות בקרקע הנרכשת; והנתבעים מוסמכים למכור קרקעות אלה.

התובעת מעריכה כי עד כה נרכשו מהנתבעים כ-21 אלף חלקות בירח ובכוכבים אחרים. היא מבקשת לחייב את הנתבעים להשיב לרוכשים את הסכום ששולם עבור הקרקעות וכן לפצותם בגין נזק שאינו ממוני.

רשימת הנתבעים כוללת 16 גופים, בהם 4 חברות בשם קריפטונייט, קריפטונייט ג'י פי, קריפטונייט ניהול השקעות, וקרייזי מיינד; ו-4 שותפויות בשמות קריפטונייט 2, קריפטונייט ישראל, אל-פי ו"דנגיל". טרם התקבלה תגובת הנתבעים. (ת.א. 1012/08).